میزبانی شیراز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادروز سعدی/  برنامه های اجرایی یادروز سعدی در شیراز و تهران اعلام شد
میزبانی شیراز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادروز سعدی/  برنامه های اجرایی یادروز سعدی در شیراز و تهران اعلام شد

مدیرکل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی فارس با اعلام برنامه های یادروز سعدی گفت: سعدی شیرازی حق بزرگی به گردن زبان و ادبیات فارسی دارد و باید بزرگداشت سعدی در فارس و خارج از مرزها از بزرگترین رویدادهای فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار پگاه خبر، حمیدرضا قانعی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های یادروز سعدی بیان داشت: گستره فعالیت های فرهنگی هنری را از استان فارس خارج کرده ایم و در دو سفارت خانه برنامه های ویژه سعدی شناسی خواهیم داشت.
‌وی تصریح کرد: با همکاری رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف، این هدف دنبال می‌شود و امیدوارم این اتفاقات باعث شناسایی بیشتر سعدی شیرازی در میان مردم شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت:  برنامه اصلی یادروز سعدی، شامگاه جمعه ۳۱ فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهمان ویژه بین‌المللی و دیگر مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود.
قانعی با بیان اینکه امسال بخش علمی هفته گرامیداشت سعدی در فارس رونق بسیاری دارد، افزود: برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با تلفیق رویدادهای فرهنگی، هنری، علمی و کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
وی همچنین به  ۱۵ سخنرانی علمی از سوی اساتید و سعدی پژوهان از جمله میرجلال‌الدین کزازی که برای عموم مردم ارائه می‌شود اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی فارس با همکاری اصناف و اماکن به واحدهای صنفی که تابلو آنها مغایر با قوانین پاسداشت زبان فارسی است، تذکر داده و رصد و پایش می‌کند تا واحدهای جدید در انتخاب نام خود به این قوانین پایبند باشند.

گلباران ارامگاه سعدی در یکم اردیبهشت ماه
در ادامه نشست معاون فرهنگی و امور رسانه فارس گفت: ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی شیراز یکم اردیبهشت ماه پس از گلباران آرامگاه وی آغاز می‌شود.
غلامرضا خوش اقبال با اشاره به رویکرد فراملی و فرا استانی برنامه‌های این هفته، افزود: دریا اورس، سعدی پژوه و ایرانشناس و رئیس بنیاد فرهنگ و زبان آتاتورک و سفیر سابق ترکیه در ایران مهمان ویژه برنامه اصلی گرامیداشت سعدی شیرازی برای سخنرانی علمی در شامگاه ۳۱ فروردین ماه است.
وی با بیان اینکه  رویدادهای علمی بین‌المللی هفته سعدی با همکاری بنیاد آثار و مفاخر ایران در تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد: سوم اردیبهشت رویداد “سعدی در اقلیم چین” با همکاری مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با سخنرانی استاد امیرجلالی برگزار می‌شود.
خوش اقبال سفارت هندوستان را میزبان چهارم اردیبهشت ماه خواند و بیان کرد:  سفارت هندوستان میزبان برنامه سعدی و نسخه‌های سعدی در این کشور با سخنرانی آذرمیدخت صفوی و دکتر شالویی است.
و همچنین روز پنجم رویداد سعدی و نظامیه بغداد در سفارت عراق اجرا می‌شود.
وی افزود: اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی نیز به میزبانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ششم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.
معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص اجرای برنامه در شیراز بیان داشت: محفل انس خوشنویسی و شکسته نویسان استانی و ملی از دیگر برنامه‌های هفته گرامیداشت سعدی است که آثار خلق شده آنها در نگارخانه حافظ و لابی تالار حافظ تا پایان این هفته یعنی ۶ اردیبهشت ماه در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.
خوش اقبال یادآور شد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فارس نیز چند پویش با موضوع سعدی دارد که در مراکز کانون سراسر استان اجرا می‌کند.
وی تصریح کرد: در هفته بزرگداشت سعدی شیرازی سه جشنواره تهیه کالاهای فرهنگی، جشنواره عروسکی از داستان‌های گلستان و بوستان و نقاشی کودک و نوجوان در ارتباط با سعدی فراخوان می‌شود تا سال آینده بازخورد آن را ببینیم.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: آذین بندی خیابان سعدی تا میدان کلبه از سوی شهرداری، قدردانی از اساتید و دانشجویان سعدی پژوه با همکاری دانشگاه شیراز و سر زدن به سعدی پژوهان پیشکسوت از دیگر برنامه‌های این هفته است.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: پس از برنامه اصلی یادروز سعدی در شامگاه ۳۱ فروردین، سالار عقیلی به اجرای قطعاتی می‌پردازد و این خواننده ملی یکم و دوم اردیبهشت ماه نیز ۲ اجرا در تالار حافظ خواهد داشت.
به گزارش پگاه خبر، ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف (بین ۵۸۵ تا ۶۱۵ – بین ۶۹۰ تا ۶۹۵ هجری قمری) متخلص به سعدی، شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی ایرانی است.

اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «شیخِ اجلّ» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند. او در نظامیهٔ بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سعدی سپس به زادگاه خود شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده‌است که به سعدیه معروف است.
هرساله یکم اردیبهشت ماه، در تقویم یادروز سعدی نامیده شده است.
انتهای پیام/