فارس پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
فارس پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مسکن از ضرورت های زندگی امروز مردم بویژه جوانان است و در دولت سیزدهم با اولویت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار پگاه خبر، رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن از نیمه آبان ۱۳۹۸ در برخی از استانهای کشور آغاز شد.
نهضت ملی مسکن ابَر پروژه دولت سیزدهم برای رفع نیاز مردم است و علاوه بر راه و شهرسازی همه دستگاه‌های مرتبط نیز برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شرایط و مشخصات ثبت‌نام چند شرط داشت؛ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از تاریخ اول فرودین ۱۳۸۴ باشند.
همچنین از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) باید سبز باشد.

استان فارس  جز استانهای پیشرو در اجرای طرح نهصت ملی مسکن است

تور خبری بازدید اصحاب رسانه از طرح های مسکن شهری و روستایی سایت سلطان آباد، سایت روستای سجادیه  گیاه زار و سایت اکباتان در شهر صدرا به همت اداره کل بنیاد مسکن فارس صورت گرفت.
مدیر کل بنیاد مسکن فارس در جمع خبرنگاران و درحاشیه این بازدیدها گفت: استان فارس رتبه نخست کشور در تامین زمین نهضت ملی مسکن را دارد ، با مشارکت منابع طبیعی و راه و شهرسازی، فارس بیشترین تامین قطعات زمین را در کشور انجام داده است.
سید علیرضا حمیدی با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن در استان فارس پرشتاب در حال انجام است، بیان داشت: در عین حال استان فارس بیشترین کمبود زمین هم در این طرح را دارد.
وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی روستایی  ادامه داد: سهمیه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای فارس ۳۰ هزار قطعه است که استاندار فارس تاکید دارد این تامین زمین روستایی به ۱۲۰ هزار قطعه افزایش یابد که با یک ظرفیت تعهد ۴ برابری نسبت به تعهد اولیه کار نهضت ملی مسکن در روستاهای فارس دنبال می‌شود.
مدیر کل بنیاد مسکن فارس تصریح کرد: در روستاهای مستعد و مناطقی که در حریم شهر قرار دارند این طرح اجرایی می‌شود ، قرار بر این است که ۳۰ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن روستایی در استان فارس از منابع طبیعی و راه و شهرسازی دریافت کنیم و کار نهضت ملی مسکن روستایی کلید بخورد ،  کار آماده سازی اکنون در ۲۵هکتار روستای گیاه زار شیراز در حال انجام است.
حمیدی با بیان اینکه طرح های نهضت ملی مسکن در ۱۱۰ شهر استان فارس  قابلیت اجرایی شدن دارد اظهار کرد: اگر  زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح ها در ۲۶ شهر در محدوده راه و شهرسازی لارستان و ۸۴ شهر در محدوده راه و شهرسازی فارس در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد ، طرح های نهضت ملی مسکن با شتاب قابل قبولی اجرایی می شوند.
وی ادامه داد:  ۳۶ هزار و ۷۲۲ متقاضی در محدوده شهرستان لارستان و ۱۷۲ هزار و ۱۲۴ متقاضی در سایر مناطق استان فارس در این طرح تا کنون نام نویسی کرده اند که در مجموع ۲۰۸ هزار و ۸۴۶ متقاضی این طرح هستند.
این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه  هفت هزار و ۳۱۵ متقاضی در بانک های عامل حساب بانکی افتتاح کرده‌اند و زمینه دریافت تسهیلات برای آنان فراهم شده است، اضافه کرد: برای ۲۵ هزار و ۴۵۹ متقاضی تا کنون پروژه و زمین مناسب اختصاص یافته و طرح های نهضت ملی مسکن با مشارکت این متقاضیان آغاز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه واگذاری کار ساخت واحدها به مردم از بروز یک سری مشکلات جلوگیری و کارها با شتاب بیشتری دنبال می شود، خاطرنشان کرد: از بین متقاضیانی که طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده اند ، ۱۶۲ متقاضی طرح را به پایان رسانده اند ، ۴۸۱  واحد در مرحله نازک کاری و۳ هزار و ۴۱۲ واحد در مرحله سفت کاری و اجرای سقف و ۸ هزار و ۶۰۷ واحد در مرحله اسکلت است.

در ادامه این بازدید، معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن  فارس نیز گزارشی از پیشرفت های طرح های نهضت ملی مسکن ارائه داد و با تشریح سایت نشاط سلطان آباد شیراز اظهار داشت : طرح مسکونی نشاط سلطان آباد شیراز یکی از طرح های با زیر ساخت قوی، شکیل و مستحکم است که با مشارکت بنیاد مسکن اجرایی شده است.
محمدرسول پروری بیان داشت :  برای اجرای این پروژه ۱۸ طراحی شهری  پیشنهاد و  یکی از این طرحها پذیرفته شد، این مجتمع مسکونی یک هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی ظرفیت دارد و بین پنج تا شش هزار نفر در این مجتمع سکونت خواهند داشت.
وی ادامه داد:  پنج ناحیه مسکونی در شهرک نشاط سلطان آباد شیراز در نظر گرفته شده که همه خدمات روبنایی و زیر بنایی آب، برق و گاز برای آن پیش بینی شده است.

فرج الله نصیری معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس نیز در گزارشی از بازسازی مناطق آسیب دیده شهرستان اوز بر اثر زلزله ارائه داد و گفت:   عملکرد حوزه بازسازی بنیاد مسکن استان در بحران  سیل مرداد ماه ۱۴۰۱ ، طوفان مانسون و بروز خسارت به  تعدادی از  واحدهای خسارت دیده احداثی شهری و روستایی بیانگر عملکرد قابل توجه همکاران بنیاد است.

به گزارش پگاه خبر، دولت از هر روشی از جمله واگذاری زمین و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده میکند
تا دسترسی مردم به مسکن را بهبود بخشند اما بهره برداری از واحدهای نهضت ملی به علت ناهماهنگی و عدم ورود دستگاه‌های خدمات رسان برای تأمین انشعابات و شبکه فاضلاب معطل مانده است و بسیاری از متقاضیان در استان دچار مشکل شده اند که  این امر با همت مسئولین ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/

زرین‌کلاه