۴۸۱پژوھشگر ایرانی در زمره پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا
۴۸۱پژوھشگر ایرانی در زمره پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دهقان،رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC)گفت:کسب مرجعیت علم و فناوری در جھان اولین بند از سیاست ھای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رھبری مدظله العالی است. با یک نگاه راھبردی مرجعیت علم و فناوری بھترین ھدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت است. […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر محمدجواد دهقان،رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC)گفت:کسب مرجعیت علم و فناوری در جھان اولین بند از سیاست ھای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رھبری مدظله العالی است.

با یک نگاه راھبردی مرجعیت علم و فناوری بھترین ھدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت است. ھر چند نھضت جنبش علمی در طی چند سال گذشته در کشور شکل گرفته اما مسیر دشواری تا دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جھان وجود دارد.
دھقانی گفت: دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جھان بدون ژرف نگری و برنامه ریزی ناممکن و دانشگاه ھا و موسسات تحقیقاتی کشور بایستی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی گام ھای اساسی بردارند. دانشگاه ھای کشور نشان داده اند که از توان علمی بسیار بالایی برخوردار ھستند.
در این گزارش آخرین فھرست پژوھشگران پر استناد کشور در پایگاه بین المللی کلاریویت آنالیتیکس ارایه گردیده است.)
Essential Science Indicators) (WOS-ESI)
پژوھشگران پر استناد برتر کشور مستخرج از (ESI)

رییس ISC در ادامه گفت: یکی از وظایف اصلی ISC در راستای معرفی پرتألیف ترین و پر استنادترین مؤلفان، پژوھشگران و کشورھای برتر علمی در جھان اسلام (بند ۱۰ ماده ۲ – وظایف و اختیارات اساسنامه ISC ،(فراھم آوردن امکان شناسایی و بررسی ضریب نفوذ تولیدات علمی پژوھشگران و پژوھشگران نخبه است. زیرا نخبگان علمی مھمترین عامل رشد و توسعه نظام ھای علمی ھستند، از ھمین رو شناسایی آنھا از اھمیت بسزائی برخوردار است.
وی افزود: کشورھای پیشرفته برای جذب نخبگان علمی از سرتاسر دنیا برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده و این امر باعث میشود تا این کشورھا به بزرگترین مقصد برای مھاجرت نخبگان علمی دنیا تبدیل شوند. نخبگان یک درصد برتر دنیا، %۱۴ از کل علم دنیا را تولید و ھمین گروه %۲۴ از کل استنادھای دنیا را دریافت میکنند.

معیار انتخاب پژوھشگران برتر تعداد استنادھای صورت گرفته به تولیدات آنھا است.
وی گفت: بر ھمین اساس پژوھشگرانی که توانسته اند براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوھشگران یک درصد و %۲۰ برتر دنیا قرار میگیرند. ھر چند مبتنی براصول علم سنجی میتوان تا پژوھشگران %۲۰ برتر دنیا را در زمره نخبگان برتر علمی دنیا قرار داد. درواقع براساس آمار موجود، محققان %۲۰ درصد برتر دنیا %۶۶ از علم دنیا را تولید کرده و ھمچنین۸۵% از استنادھای دنیا را دریافت مینمایند.
دھقانی گفت: فھرست پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر، گزارشی از پژوھشگران پراستناد در ۲۲حوزه موضوعی علوم در پایگاه شاخصھای اساسی علم (ESI (متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس(Wos)در بازه زمانی ۱۰ ساله میباشد.به این ترتیب که پژوھشگران در ھر رشته بر حسب تعداداستنادھایی که دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس پژوھشگران یک درصد برتر بر اساس حدود آستانه استنادی ESI به عنوان نخبگان علمی در نظر گرفته میشوند. بنابراین معیار انتخاب پژوھشگران یک درصدبرتر، تعداد استنادھای صورت گرفته به تولیدات علمی آنھا است.
وی ادامه داد: بر ھمین اساس، پژوھشگرانی که توانسته اند بر اساس فعالیت پژوھشی و تحقیقاتی خود در ده سال اخیر به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر دنیاقرار میگیرند.

رییس ISC در ادامه گفت: ھمانطور که بیان شد، پایگاه شاخص ھای اساسی علم (ESI)فھرست پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا را فراھم آورده است، اما ھیچ اطلاعاتی به جز نام خانوادگی وشکل اختصاری نام کوچک پژوھشگر ارائه نمیکند. به عنوان مثال، حمیدرضا احمدی به صورتHR,Ahmadiثبت میشود. وجود اسامی پرتکرار و رایج (که یک نام میتواند به چندین نفر اطلاق شود)،املاھای مختلف نگارشی نام افراد، تنوع وابستگی ھای سازمانی پژوھشگران در بازه زمانی نسبتاً طولانی۱۰ ساله، تنوع حوزه ھای پژوھشی و عدم استفاده برخی پژوھشگران از کد شناسایی پژوھشگر از جمله عواملی ھستند کھ شناسایی دقیق ھمه مدارک منتسب به ھر پژوھشگر را با چالش مواجه میکنند.
وی افزود: بررسی دستی و انسانی این مدارک اغلب منجر به شناسایی افرادی میشود که با نام یکسان بازنمایی میشوند اما به صورت تفکیکی و برحسب حد آستانه استنادی واجد شرایط قرارگرفتن در فھرست پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر نیستند. این مسائل در پایگاه شاخص ھای اساسی علم (ESI)به دلیل ھزینه بالای پردازش اطلاعات نادیده گرفته شده است. به علاوه، داده ھای سامانه ESI در بازه ھای دو ماھه به روز رسانی میشود و به ھمین طریق، حدود آستانه استنادی نیز متغیر و شناور است.
رییس ISC گفت: بنابراین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)ناگزیر است که بر روی ھرنام شناسایی شده در ESI پردازش ھای مختلفی را جھت ابھامزدایی و یکدست سازی این فھرست انجام دھد.
از این رو، شناسایی پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر فرایندی پیچیده و زمانبر است. به این منظور، ابتدا نامھای پژوھشگران ایرانی که احتمال یک درصد برتر شدن آنھا زیاد است به ھمراه اطلاعات وابستگی سازمانی آنھا و مجموع استنادھای دریافتی ھر کدام (از طریق ادغام و اشتراک نامھای پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا در ESI و پژوھشگران ایرانی نمایه شده در WoS و InCitesدر طول بازه زمانی ده ساله) شناسایی و استخراج میشود.
وی ادامه داد: سپس با یافتن سوابق تحصیلی و آموزشی پژوھشگر و نام دانشگاه موردنظر، مدارک پژوھشگر موردنظر در WoS) با انتخاب بازه زمانی ده سالھ و نوع مدرک مقاله و مروری بازیابی میشود. با تحلیل و پردازشھایی که انجام میگیرد در صورتی که پژوھشگر موردنظر در حداقل یک حوزه موضوعی دارای مجموع استنادات بیشتر از حد آستانه (Threshold ESI )باشد، پژوھشگر پراستناد یک درصد برتر در آن حوزه موضوعی شناخته میشود.
دھقانی گفت: به مناسبت ھفته پژوھش در آذر ماه ۱۴۰۰ ،فھرست پژوھشگران پراستناد یک درصد برتردنیا مستخرج از پایگاه (ESI-WoS )توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC )موردتحلیل و پالایش قرار گرفت. در مرحله نخست از بین حدود ۱۰۰ ھزار پژوھشگر یک درصد برتر دنیا درپایگاه ESI با استفاده از روششناسی پیشرفته و خودکار، بیش از ۱۴۰۰ نام پژوھشگر ایرانی شناسایی شد.
بنابراین، کارشناسان پژوھشی ISC بر روی ھر نام شناسایی شده در مرحله اول، پردازش ھای مختلفی راجھت ابھام زدایی و یکدست سازی این فھرست انجام دادند. در نتیجه، تعداد ۶۸۴ پژوھشگر با وابستگی سازمانی ایران در حوزھھای موضوعی مختلف شناسایی شدند.
وی افزود: سپس عملکرد پژوھشی و استنادی ھر پژوھشگر در بازه زمانی ۱۰ ساله بر اساس پایگاه(WoS )بر اساس سه شاخص علم سنجی: (۱) (نسبت تعداد کل استنادھای دریافتی به تعداد کل مقالات استنادکننده،

۲ )تعداد متوسط خوداستنادی به ازای ھر مقاله، ۳ )متوسط درصد خوداستنادی و ۴) نسبت تعداد کل استنادھای دریافتی (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) به تعداد مقالات استناد کننده (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی یک نویسنده مورد ارزیابی قرار گرفت. لازم به ذکر است که این شاخص ھا با داده ھای کلان جھانی تطبیق داده شد و مقادیر نرمال برای ھر شاخص استخراج شد.
دھقانی گفت: در نھایت تعداد ۴۸۱ نفر از مجموع ۶۸۴ پژوھشگر شناسایی شده بر اساس شاخصه ای استنادی و علم سنجی فوق دارای رفتار استنادی نرمال و فاقد مقاله سلب اعتبار شده یا باز پس گیری شده ھستند و به عنوان «پژوھشگران پر استناد یک درصد برتر» شناسایی و معرفی شدند.
یا پژوھشگرانی که عضو گروه ھا یا ۲ وی افزود: ھمچنین، تعداد ۱۱۳ نفر در دسته نویسندگان گروھی شبکه ھای بزرگ ھمکاری ھای علمی در سطح بین المللی (با بیش از صدھا یا ھزار پژوھشگر سراسر جھان)مانند CERN ،IEEE ،IOP ،ASME و غیره ھستند. تنھا پژوھشگرانی از این گروه در دسته«پژوھشگران پر استناد یک درصد برتر» فھرست شده اند که پس از حذف استنادات و مقالات مشترک آنھابا گروه ھای ھمکاری علمی ھمچنان در حوزه ھای موضوعی مربوطه در جمع پژوھشگران یک درصدبرتر قرار میگیرند.
سھم حوزه ھای موضوعی از پژوھشگران برتر کشور
دھقانی گفت: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)بر روی ھر نام شناسائی شده در طلایه داران علم آی.اس.آی پردازشھای مختلفی را انجام داده و بدین ترتیب به طور تقریبی فھرست کاملی ازنخبگان علمی کشور را تھیه نموده و بر این اساس ۴۸۱ نفر در زمره پژوھشگران یک درصد برتر دنیاقرار گرفته اند. بر اساس آمار بدست آمده، توزیع پژوھشگران در رشته ھای مختلف یکسان نیست. به طوری
که ۱۷۰ نفر( حدود %۳۵)این پژوھشگران متعلق به حوزه مھندسی ھستند. بعد از حوزه مھندسی، حوزه علوم کشاورزی دارای ۵۸ نفر پژوھشگربرتر( حدود %۱۲) و حوزه موضوعی چند رشته ای با ۵۷ نفر(حدود %۱۲)پژوھشگر تاثیرگذار علمی کشور در بر می گیرد.
وی ادامه داد: حوزه ھای موضوعی شیمی با ۵۳ نفر( حدود %۱۱) ،داروشناسی و سم شناسی با ۴۶ نفر(حدود %۱۰) ،ریاضیات با ۲۰ نفر (حدود ۱٫۴ درصد) به ترتیب در مرتبه ھای بعد قرار دارند. مابقی پژوھشگران برتر مربوط به ۱۶ حوزه علوم کامپیوتر، پزشکی بالینی، علم مواد، علوم گیاھی و جانوری،محیط زیست/بوم شناسی، علوم اجتماعی/کلیات، زیست شناسی و زیست شیمی، میان رشته ای، ایمنی شناسی، علم اعصاب و روان، میکروب شناسی، اقتصاد و تجارت، روانپزشکی/ روانشناسی، زمین شناسی،زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، و فیزیک میباشند.
توزیع پژوھشگران در دسته نویسندگان گروھی به این ترتیب میباشد که حدود %۸۳ از پژوھشگران متعلق به حوزه پزشکی بالینی، %۱۵ متعلق به حوزه چند رشته ای، حدود %۱ متعلق به حوزه میان رشته ای وحدود %۱ متعلق به فیزیک میباشند.
رییس ISC در ادامه گفت: ھمان طور که بیان شد برخی از پژوھشگران در بیش از یک حوزه موضوعی،حد آستانه استنادی لازم را کسب کرده اند که در تفکیک پژوھشگران به لحاظ حوزه موضوعی در دسته چندرشته ای قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: تعداد ۵۷ نفر از پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر در حوزه چند رشته ای (بیش از یک حوزه موضوعی) امتیاز لازم را کسب کردند که بر اساس تحلیل حوزه چند رشته ای، از میان این ۵۷پژوھشگر، حوزه مھندسی با ۲۹ نفر، حوزه علوم کامپیوتر با ۱۵ نفر، حوزه پزشکی بالینی با ۱۳ نفر وحوزه ھای داروشناسی و سم شناسی و علوم اجتماعی/کلیات ھر کدام با ۱۲ نفر بیشترین پژوھشگر را به
خود اختصاص داده اند.
ھمچنین حوزه شیمی و حوزه علوم کشاورزی ھر کدام ۱۱ نفر از پژوھشگران را به خود اختصاصداده اند. مابقی پژوھشگران برتر در ۸ حوزه ریاضیات، زیست شناسی و زیست شیمی، علم مواد، محیط زیست/ بوم شناسی، میان رشته ای، ایمنی شناسی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، و علم اعصاب وروان امتیاز لازم را کسب کرده اند.
در دسته نویسندگان، گروھی متعلق به حوزه چند رشته ای (بیش از یک حوزه موضوعی)، از میان ۱۷پژوھشگر بیشترین آمار متعلق به حوزه پزشکی بالینی با ۱۵ نفر و حوزه علم اعصاب و روان با ۱۳ نفرمی باشد. حوزه ھای شیمی و فیزیک ھر کدام ۲ نفر، حوزه ایمنی شناسی و میان رشته ای ھر کدام ۱ نفراز پژوھشگران را به خود اختصاص داده اند.
سھم دانشگاه ھا از پژوھشگران برتر کشور در ESI
رییس ISC در ادامه گفت: از مجموع پژوھشگران برتر، حدود %۴۲ متعلق به دانشگاه ھای جامع، حدود۲۰% مربوط به دانشگاه ھای صنعتی و حدود %۲۳ مربوط به دانشگاه ھای علوم پزشکی است. %۱۵پژوھشگران نیز با وابستگی سازمانی دانشگاه ھای خارج از کشور (حدود %۱۰) ،دانشگاه ھای آزاداسلامی (حدود %۴)و پژوھشگاه/موسسه(حدود %۱) بودند. تعداد پژوھشگران برتر و تاثیرگذار شناسایی شده در ھر دانشگاه در جدول مشخص شده است. ھمانطور که ملاحظه میشود، دانشگاه تھران، دانشگاه علوم پزشکی تھران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوھشگر برتر ھستند.
سھم دانشگاه ھا از پژوھشگران یک درصد برترتعداد

پژوھشگربرتردر ھر دانشگاه
نام دانشگاه
دانشگاه تھران ۴۰
دانشگاه علوم پزشکی تھران ۳۹
دانشگاه صنعتی شریف ۲۳
دانشگاه تربیت مدرس ۱۹
دانشگاه آزاد اسلامی ( از تمام واحد ھا) ۱۹
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی مشھد ۱۸
دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشھد ۱۶
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفھان ۱۵
دانشگاه علوم پزشکی شھید بھشتی ۱۲
دانشگاه شیراز ۱۱
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۰
دانشگاه اصفھان، دانشگاه ارومیه ۹
دانشگاه سمنان ۷
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ۶
دانشگاه ھای بوعلی سینا، رازی کرمانشاه، شھید بھشتی، مازندران، کاشان، علوم پزشکی شیراز ۵
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه کردستان ۴
۳دانشگاه ھای صنعتی شیراز، بین المللی امام خمینی، صنعتی نوشیروانی بابل ، شھید باھنر کرمان،
محقق اردبیلی، گیلان، زنجان، خوارزمی، شھرکرد، صنعتی کرمانشاه، آزاد اسلامی واحد لاھیجان،
علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی اصفھان
۲دانشگاه ھای صنعتی ارومیه، صنعتی شاھرود، شاھد، یزد، یاسوج، مراغه، علوم کشاورزی و منابع
طبیعی گرگان، علامه طباطبائی، الزھرا (س)، آزاد اسلامی واحد قزوین، آزاد اسلامی واحد علوم و
تحقیقات تھران، علوم پزشکی البرز، علوم پزشکی ایران
۱دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشگاه شھید چمران اھواز، دانشگاه تخصصی فناوری ھای نوین آمل، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفتھ کرمان،دانشگاه پیام نور سنقر (کرمانشاه)، پژوھشگاه مواد و انرژی، جھاد دانشگاھی/پژوھشکده علوم بھداشتی، دانشگاه صنعتی ھمدان، دانشگاه صنعتی قوچان، دانشگاه پیام نور بوشھر، دانشگاه قم،دانشگاه ایلام، دانشگاه گلستان، موسسه تحقیقات جنگل ھا و مراتع کشور، جھاد دانشگاھی، پژوھشگاه رنگ (موسسه پژوھشی علوم و فناوری رنگ و پوشش)، دانشگاه صنعتی سھند، پژوھشگاه پلیمر وپتروشیمی ایران، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه شھید مدنی آذربایجان، پژوھشگاه بیوتکنولوژی
کشاورزی ایران، دانشگاه علم و فرھنگ، دانشگاه فسا، دانشگاه بناب، علوم پزشکی ھرمزگان، علوم پزشکی یاسوج، علوم پزشکی زنجان، علوم پزشکی قم، علوم پزشکی اھواز، علوم پزشکی اردبیل،علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی آبادان، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی زابل، دانشگاه صنعتی شھدای ھویزه، علوم پزشکی بوشھر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ھای ماھشھر، اسلامشھر،قائمشھر، دامغان، تبریز، شھر قدس، نجف آباد، گیلان غرب (کرمانشاه)، تھران جنوب، شاھرود،رشت، لشت نشا- زیباکنار.

دھقانی در ادامه گفت: در بین دانشگاه ھای جامع، دانشگاه ھای تھران، تربیت مدرس، تبریز و فردوسی مشھد دارای بیشترین تعداد پژوھشگر برتر میباشند. از میان دانشگاه ھای صنعتی، بیشترین تعداد پژوھشگرتاثیرگذار به ترتیب در دانشگاه ھای صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفھان و علم و صنعت ایران شناسایی شدھاند. ھمچنین، در میان دانشگاھھای پزشکی، دانشگاه ھای علوم پزشکی تھران و مشھد
دارای بیشترین تعداد پژوھشگر برتر میباشند.
در میان ۴۸۱ پژوھشگر پراستناد یک درصد برتر، تعداد ۴۶ نفر دارای وابستگی اصلی خارجی (دانشگاه
ھای خارج از کشور) ھستند که از این میان ۴ نفر دارای وابستگی دوم ایرانی می باشند و شامل دانشگاه
فردوسی مشھد (۱ نفر)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (۱ نفر) و دانشگاه علوم پزشکی تھران (۲ نفر) است.
سھم دانشگاه ھا از نویسندگان گروھی
نام دانشگاه تعداد نویسندگان گروھی در ھر دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تھران ۲۶
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۱۶
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۱۱
دانشگاه علوم پزشکی شھید بھشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۰
وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵
دانشگاه علوم پزشکی بابل ۳
۲دانشگاه علوم پزشکی اھواز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی اصفھان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تھران، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی ۱گلستان، دانشگاه علوم پزشکی بوشھر، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،
دانشگاه علوم پزشکی زاھدان، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشگاه مراغه، دانشگاه علوم پزشکی ھمدان، دانشگاه جندی شاپور اھواز، دانشکده علوم پزشکی مراغه، دانشگاه علوم پزشکی قزوین سھم ھر یک از دانشگاه ھا از پژوھشگران برتر کشور در حوزه ھای موضوعی مختلف دھقانی در ادامه گفت: در حوزه چند رشته ای، دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۱۰ نفر، در حوزه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۳ نفر، در حوزه مھندسی دانشگاه تھران با ۲۱ نفر، در حوزه علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تھران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ھر کدام با ۲ نفر،در حوزه شیمی دانشگاه اصفھان با ۶ نفر، در حوزه ریاضیات دانشگاه علم و صنعت ایران با ۳ نفر، در
حوزه علم مواد دانشگاه صنعتی اصفھان و دانشگاه تھران ھر کدام با ۳ نفر، در حوزه علوم کشاورزی دانشگاه تھران و دانشگاه صنعتی اصفھان ھر کدام با ۷ نفر، در حوزه محیط زیست/ بوم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تھران و دانشگاه شیراز ھر کدام با ۲ نفر، در حوزه علوم اجتماعی/کلیات دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۲ نفر، در حوزه پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۳ نفر، در حوزه علم
اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی تھران، دانشگاه علوم پزشکی شھید بھشتی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز ھر کدام با ۱ نفر، در حوزه داروشناسی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشھد با ۱۲ نفر، درحوزه زیست شناسی و زیست شیمی جھاد دانشگاھی، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بوشھر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه تھران ھر کدام با ۱ نفر، در حوزه علوم گیاھی و جانوری دانشگاه تربیت مدرس با ۲ نفر، در حوزه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۲ نفر، در حوزه روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تھران با ۱ نفر و در حوزه میان رشته ای دانشگاه فردوسی مشھد با ۲ نفر دارای بیشترین تعداد پژوھشگران برتر ھستند.
وی افزود: ھمچنین ISC با تطبیق فھرست خود با فھرست سالیانه پژوھشگران پراستناد برتر دنیا در سال ۲۰۲۱ از طرف کلاریویت آنالتیکس (WoS (که اخیرا منتشر شده است، افراد مشترک را نیز مشخص کرده است. ۱۷ نفر مشترک با فھرست پراستنادترین پژوھشگران دنیا (Researchers Cited Highly )متعلق به
WoS در سال ۲۰۲۱ که در دو دسته پژوھشگران پراستناد یک درصد برتر (۱۲ نفر) و پژوھشگران پراستناد غیرنرمال (۵ نفر) قرار می گیرند.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی

۴۸۱پژوھشگر