طرح قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فرصت است یا تهدید
طرح قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فرصت است یا تهدید

به گزارش پگاه خبر؛با اعلام این طرح از طرف مجلس شورای اسلامی، تعدادی از این طرح خوشحال و تعدادی نیز نگران هستند. خوشحالی از اینکه مانع از نقض حقوق شهروندی میگردد و نگرانی از این جهت که حقوق شهروندی مورد تهدید قرار گیرد. سئوال مهم این است که در شرایط فعلی، الویت، طرح صیانت از […]

به گزارش پگاه خبر؛با اعلام این طرح از طرف مجلس شورای اسلامی، تعدادی از این طرح خوشحال و تعدادی نیز نگران هستند.
خوشحالی از اینکه مانع از نقض حقوق شهروندی میگردد و نگرانی از این جهت که حقوق شهروندی مورد تهدید قرار گیرد.
سئوال مهم این است که در شرایط فعلی، الویت، طرح صیانت از فضای مجازی است و یا طرح کاهش بدبینی های مردم نسبت به حاکمیت، رفع مشکلات معیشتی مردم، گرانی، تورم، فساد و فراهم نمودن مقدمات محاکمه ی ام المصائب روحانی و اجرای عدالت در خصوص مسئولین بی کفایت؟!؟!
پرواضح است که صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی امری پسندیده است و هر انسان عاقل و دانایی بدنبال آرامش و احساس امنیت در حوزه فردی و اجتماعی است.
بدیهی است که در کنار این احساس امنیت دو گروه نیزاحساس ناامنی میکنند؛ گروه اول؛ کسانی که احساس میکنند با اجرای قانون صیانت، حقوق شهروندی آنان تضییع و گروه دوم کسانی که یقین پیدا میکنند که با اجرای این قانون باید پاسخگوی اقدامات خود در فضای مجازی باشند.
باداعلام این طرح آنچه در فضای مجازی بر له و یا علیه این طرح مشاهده میشود اینکه، موافقان این طرح چندان توضیحات لازم را به مخاطبین خود اعم از موافقان و مخالفان نمیدهند و مخالفان این طرح نیز که دودسته هستند، با عدم مطالعه این طرح مبادرت به اظهار نظر و یا ارسال نظرات دیگران میکنند و دسته دوم با هدف تشویش اذهان عمومی مبادرت به فرافکنی و سوء استفاده از احساسات مردم نسبت به مجلس میکنند.
حال بنظر میرسد کسانی که موافق این طرح هستند ابتدا طرح را مطالعه و سپس اظهار نظر کنند و کسانی که مخالف این طرح هستند بر اساس موارد اعلامی در طرح که در چند ماده و چند تبصره آمده است انتقاد و نظرات خود را اعلام کنند.
به نظر بنده؛
۱. الویت اول رفع مشکل اقتصادی مردم و برخورد با مفسدین و مسببان وضعیت موجود در کشور است.
۲. تعریفی که از صیانت در این طرح آمده مبنی بر “محافظت از اطلاعات کاربران و جلوگیری از هرگونه افشاء، بهره‌برداری و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات” است، باید گفت که این تعریف همه جانبه نیست! عنوان طرح، صیانت از حقوق کاربران است، اما در ماده ۱ پیش نویس، تعریف از صیانت محافظت و ممانعت از داده بیان شده، این در حالی است که همه میدانیم هر اطلاعاتی که در بستر فضای مجازی قرار گیرد مورد تهدیدهای بالقوه و بالفعل قرار میگیرد. لذا وقتی صحبت از صیانت از حقوق کاربران میشود، بهتر آن است که تعریف را تغییر داده و برای مخاطبین بیان کنیم که صیانت با حفاظت، نگهداری، ایمنی و ممانعت تفاوت دارد.
۳. پرواضح است که جنس صیانت با حفاظت و ممانعت تفاوت زیاد دارد و برای همزبانی و درک مشترک بین قانونگذار و مردم بهتر است بگویم که “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، یعنی “مصون نگه داشتن کاربران فضای مجازی در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی اعم از حقوق شهروندی و ….”.
لذا بر این اساس میتوان با در نظر گرفتن نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای این طرح، با تبیین ابعاد و موئلفه های صیانت، راهکارهای عملی و قابل اجرا برای صیانت از حقوق شهروندان را در قالب قانونی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد در مجلس تصویب وابلاغ کرد تا مورد قبول مردم واقع و از بهره برداری سوء مخالفان نیز جلوگیری شود.
سیروس سجادیان

انتهای پیام/