پیامد هزینه های میلیاردی رقابت انتخاباتی
پیامد هزینه های میلیاردی رقابت انتخاباتی

خوب یا بد باید پذیرفت ریخت و پاش ،چلو کباب و هدیه دادن ، تامین مخارج رقابت انتخاباتی بعنوان یک خرده فرهنگ در کشورخ جا افتاده و تا حدودی مرسوم غیر قابل اجتناب است.

 

متولیان آموزش و فرهنگ افکار عمومی باید برای اصلاح رویه و تغییر این رسوم برنامه ریزی کنند اما در کوتاه مدت هنوز توقعات برخی افراد حضور در مهمانی و صرف غذا و پذیرایی است .لذا از این بابت نمی توان کاندیدا را صرفا مقصر دانست .

اما وقتی این نوع مخارج با پشتیبانی پیمانکاران ،سرمایه داران جنبه ده ها میلیاردی پیدا می کند جای سوال است که هزینه کنندگان با چه هدفی میلیاردها تومان پول برای فرستادن کاندیدا به مجلس هزینه می کنند ؟!
به چند مثال توجه فرمایید :
۱_پیمانکاران بزرگ صنعتی ،نفتی ،خدماتی با حمایت مالی از کاندیدا و نشستن وی در صندلی سبز با تحت فشار قراردادن وزرا و مسئولین پیمانهای جدیدی اخذ نموده که دهها و صدها برابر برای وی ارزش افزوده خواهد آورد
۲- پدرخوانده ها و سرمایه داران شهری با جلب حمایت مالی کاندیدا و‌پس از برنده شدن گزینه خود، از وی بعنوان اهرمی برای فشار بر دولت برای انتصابات ،تخصیص بودجه و اعتبارات ،رانت خواری ،کسب مجوزها ، وامهای کلان بهره برداری می نمایند .
۳-پولهای کثیف که محصول معاملات مشکوک و انباشت پول است شانس خود را برای انجام عملیات پولشویی و هزینه کرد انتخاباتی یک کاندیدا امتحان می کنند و پس از موفقیت کاندیدای مورد حمایت از وی در بزنگاه های واردات ،صادرات ،قاچاق و …بعنوان پشتیبان بهره می برند .
در سال جاری ستاد انتخابات کشور با اخذ شماره حساب بانکی کاندیداها برنامه ای برای نظارت بر روند هزینه کردهای داوطلبان دارد که با تاکید بر این مهم باید تلاش کرد داوطلبان از پشت‌بام‌های فوق الاشاره اجتناب نمایند .
راه درست و شرافتمندانه برای خدمت به مردم و اخذ رای از میان پولهای کثیف نمی گذرد .

ابراهیم عباسی  فعال اجتماعی روزنامه نگار