نقش بزرگان اقوام و طوایف در تحکیم انس و همدلی پس از پایان رقابت های انتخاباتی
نقش بزرگان اقوام و طوایف در تحکیم انس و همدلی پس از پایان رقابت های انتخاباتی

رقابتهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی پایان یافت و براساس یک روال مرسوم پس از اعلام نتایج عده ای از کاندیداها و طرفداران وی معترض به نتیجه و خواهان تجدید نظر ،شمارش آراء،ابطال انتخابات و اصرار برتقلب یا تخلف می کنند.

برخی تخلفات و تقلب ها در حوزه های انتخابیه آنهم به روال مرسوم و البته ناشایست توسط کاندیداها و طرفداران رخ می دهد که شاید بتوان گفت بازنده و برنده دست به چنین اقداماتی از قبیل خرید رای ،پول پاشی و پذیرایی های متعدد می زنند اما هیچ یک از این تخلفات در سطح کلان و در حد ابطال نمی رسد .
بررسی تخلفات و تقلب های احتمالی نهایتا به ابطال چند صندوق و یا بازشماری و تغییر محدود در نتایج می شود ،مگر آنکه اختلاف رای بسیار کم و در حد ۱۰۰یا۲۰۰رای بوده باشد .
آنچه مهم است اینکه پس از پایان رقابت ها بزرگان شهر و استان باید قدم در مسیر رفع اختلافات و ایجاد انس و همدلی گذاشته و با حضور خود مانع تفرقه ،کینه و اختلاف بین کاندیداها و طرفداران شوند .
نقش بزرگانی که دارای محبوبیت و مقبولیت عامه هستند در این ایام بسیار تاثیر گذار خواهد بود به ویژه آنکه با جمع کردن و دعوت مردم به رفاقت ،رواداری و همدلی می تواند در کاهش نارضایتی ها تاثیر ویژه ای داشته باشد .
برگزاری جلسات همدلی بین رقبای انتخاباتی ،بهره گیری از توانمندی رقبای بازنده توسط نماینده منتخب ،خودداری از بسط و توسعه اختلاف در سطوح عامه ضروری است .نباید فضای رقابت ادامه یافته و آنگونه که در فضای مجازی و گروهها شاهد هستیم دلخوری ها ، اتهام زنی ،اصرار بر ادامه رقابت موجب مخدوش شدن همدلی برای توسعه شهرها بشود .
بزرگان شهر الزاما مقامات منصوب و دارای احکام مسولیتی نیستند بلکه گاهی این افراد فاقد توانمندی لازم برای ایفای نقش بزرگان جامعه هستند .در این فضا باید به سراغ ریش سپیدان ،صاحبان محبوبیت و بزرگتری اقوام ،طوایف و اقشار مردم رفت و از آنها خواست تا در این عرصه وارد شوند .
قدر مسلم اینکه استمرار اختلافات ، دوقطبی و گاهی لجاجت ها به نفع مردم و مناطق نخواهد بود .
امید که با درک اهمیت وفاق و همدلی بخصوص در ایام سخت نبرد اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم مخصوصا اقشار محروم ، خادمان حقیقی ملت مانع اختلافات و تلاش برای فروکش کردن رقابت‌ها باشند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : ابراهیم عباسی روزنامه نگار و فعال اجتماعی