مدیریت شهری کارآمد در شیراز از ایده تا واقعیت
مدیریت شهری کارآمد در شیراز از ایده تا واقعیت

به گزارش پگاه خبر؛ مدیریت شهری در کلان شهری مانند شیراز، بایستی پاسخگوی شهروندانی باشد که مالیات و عوارض نوسازی و توسعه­‌ی شهر را پرداخت می­‌کنند و شهروندان هم بایستی از حق مطالبه­‌گری و نظارت خود نسبت به مدیران شهری و مجلس شورای محلی که برمی­‌گزینند برخوردار و خود را محق بر این حق نظارتی […]

به گزارش پگاه خبر؛ مدیریت شهری در کلان شهری مانند شیراز، بایستی پاسخگوی شهروندانی باشد که مالیات و عوارض نوسازی و توسعه­‌ی شهر را پرداخت می­‌کنند و شهروندان هم بایستی از حق مطالبه­‌گری و نظارت خود نسبت به مدیران شهری و مجلس شورای محلی که برمی­‌گزینند برخوردار و خود را محق بر این حق نظارتی بدانند و به آن مقید باشند.

 مشارکت و ساخت شهری، مسیری دو طرفه است که ماهیتی خدماتی و خصلتی محلی-اجتماعی دارد و به­‌هیچ وجه نبایستی از منظر سیاسی صرف به آن نگاه کرد. اصل مهمی که متأسفانه در شهر شیراز و در دوره­‌های مختلف مدیریت شهری طی این چند دوره، مغفول مانده و مشارکت مردمی را ناقص و ابتر رها کرده­ است.
رشد اقتصادی در هر کشوری، به عمل­کرد شهرها و تبیین نمودار توسعه توسط مدیریت شهری آن کشور وابسته است و این درحالی است که در ایران، شهرها و بخصوص کلان­‌شهرهایی مانند شیراز، درگیر مشکلات مدیریت چندگانه و موازی کاری سازمانی، معضلات زیست­‌محیطی، حاشیه­‌نشینی، فساد اداری و مدیریتی، فقر فزاینده، اقتصاد سیاه زیرزمینی، طبقه­‌بندی اجتماعی و افزایش فاصله­‌های طبقاتی بین پایین و شمال شهر به دلیل عدم توازن در توزیع عادلانه خدمات و ثروت در سطح شهر و … هستند و با توّجه به این­که در کلان شهر شیراز، ضعف مدیریت شهری، به­‌صورت فزاینده­‌ای به مشکلات و موانع فوق در جهت توسعه و نشاط شهری در شهر شیراز دامن زده است.

افراط در سیاست­ بازی و وابستگی حزبی و جناحی در هر دو طیف چپ و راست، در کنار مشکلات عدیده­­‌ی ساختاری که کلان شهر شیراز درگیرشان هست، باعث شده است که مدیران شهری در شیراز عملکرد ضعیفی در امر توسعه و حیات شهری شیراز داشته باشند.

 مادامی که مدیران شهری درگیر سیاست بازی و مقاطعه­‌کاری­‌های حزبی و فردی باشند و شهروندان را در تصمیم­­‌گیری­‌های شهری دخالت ندهند، متأسفانه وضعیت به همین منوال خواهد ماند.

 به نظر می­‌رسد برای داشتن شهری سالم با شهروندانی قانون­مند و مدیریتی کارآمد، به یک منطق قوی نیاز داریم تا میان مدیران شهری و شهروندان، رابطه­­‌ای مفید و مثبت ایجاد نماید. این منطق قوی، یقیناً می­‌تواند در بهبود و بالا بردن بهره­‌وری مدیریتی در مدیریت شهری مفید باشد و ملزومات مدیریت شهری کارآمد را فراهم نماید.

 از ملزومات و ویژگی­‌های این منطق ارتباطی، می­‌توان به شفافیت در عملکرد مدیران و فراهم آوردن زمینه­‌های لازم برای امکان نظارت دقیق شهروندان بر هزینه­‌کرد مالی و انجام منطقی پروژه­‌های عمرانی با اولویت­‌های مشخص، عدالت در توزیع منابع، استفاده­‌ی بهینه از منابع فنی، انسانی و مالی در هر دو بخش خصوصی و دولتیِ در اختیار ساختار مدیریت شهری و از همه مهم­‌تر تبعیت مدیران شهری از یک برنامه­‌ی مدون مشخص و عملیاتی در چهار حوزه­‌ی مدیریت زمین، زیرساخت­‌ها، امور مالی و محیط زیست و البته با اولویت دادن به بوم فرهنگ و کنش­‌های هنجاری اجتماع در کنار آگاهی بخشی و تقویت فرهنگ عمومی، افزایش سطح مطالبه­‌گری جمعی شهروندان و … اشاره نمود.

 بنابراین، اگر خواست­‌های شهروندان و توقعات آن­‌ها، در طی فرایند تصمیم­­‌گیری و تصمیم‌سازی دخالت داده شوند و به معنای واقعی کلمه، شهر و مدیریت شهری آن به­‌صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در اختیار شهروندان قرار گیرد، یقیناً بسیاری از مشکلات و معضلات فعلی که شهر شیراز درگیر آن است، حل شده و شاهد مدیریت شهری کارآمد در کلان شهر شیراز خواهیم بود.

 دکتر مجتبی اشرافی

انتهای پیام/