هفته آینده شکر و برنج با حجم زیادی وارد بازار فارس می شود
هفته آینده شکر و برنج با حجم زیادی وارد بازار فارس می شود

«عبدالله رزاق‌منش» گفت:هر چند به طور معمول توزیع برنج در بازار صورت گرفته اما لازم بوده که دولت ارز مورد نیاز وارد کنندگان برنج را تامین کند تا چرخه توزیع بیشتر و با سرعت بیشتری انجام بگیرد.با این وجود بخشی از بارها در گمرکات آزاد شده و تا هفته آینده حجم زیادی از برنج و […]

«عبدالله رزاق‌منش» گفت:هر چند به طور معمول توزیع برنج در بازار صورت گرفته اما لازم بوده که دولت ارز مورد نیاز وارد کنندگان برنج را تامین کند تا چرخه توزیع بیشتر و با سرعت بیشتری انجام بگیرد.با این وجود بخشی از بارها در گمرکات آزاد شده و تا هفته آینده حجم زیادی از برنج و شکر وارد بازار می شود.
ین روزها با وجود این که شیوع کرونا عده زیادی از مردم را خانه نشین کرده و از طرف دیگر از خرید روزانه آن ها هم کاسته شده اما برخی اقلام مثل برنج و شکر در بازار موجود نیست.این در حالیست حجم زیادی از برنج تنطیم بازاری و وارداتی در گمرکات خاک می خورد.مشکلاتی که در موضوع واردات برنج اتفاق افتاده تاثیر منفی در سطح عرضه به جای گذاشته؛ برنج خارجی که در رنج قیمتی پایین قرار داشت و دهک‌های پایین جامعه را پوشش می داد، افزایش چشمگیری پیدا کرده به گونه‌ای که هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی در سطح بازار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان آب می خورد و برای تهیه یک کیسه ۱۰ کیلویی باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد.کمبود برنج از یک طرف و گرانی آن از سوی دیگر قشر ضعیف جامعه را بیش از پیش از پا درآورده است. به گفته برخی مغازه داران و شهروندان شکر و برنج وارداتی در بازار موجود نیست.شهلا خدادای از جمله شهروندانی بوده که به”شیرازه”گفت:برای تهیه یک کیسه برنج هندی تمام فروشگاه ها و مغازه های محله مان را زیرو رو کرده ام اما یک کیسه برنج پیدا نکرده ام.
علی محسنی فروشنده مواد غذایی نیزگفت:چند روز پیش حدود ۱۰۰ کیسه برنج به دست ما رسید که در عرض چند ساعت تمام شد.
در همین رابطه «عبدالله رزاق‌منش» رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز با تاکید بر این که در سطح بازار کمبود برنج احساس می شود ،چرا که بیش از دو هفته تعطیلی داشتیم و با اختلال در حمل و نقل کشور مواجه شدیم،گفت:از نیمه فروردین ماه سال جاری توزیع برنج در حال انجام بوده و هم اکنون در بسیاری از فروشگاه ها توزیع می شود اما با این حال از هفته آینده واردات برنج با حجم زیادی راهی بازار خواهد شد.
بیماری کرونا مصرف برنج را سه برابر کرده است
وی افزود:از زمانی که با بحران کرونا مواجه شدیم، تقاضای مردم برای خرید برنج هندی یا وارداتی افزایش سه برابری داشته چرا که این نوع برنج از جمله اقلام ارزان قیمت بوده و از نظر بهداشتی نیز مثل گوشت مرغ و گوسفندی مشکلی ندارد.
رزاق منش گفت:باید پذیرفت که در شرایط کنونی در حالی حجم خرید بالا رفته که نه تنها نیاز مردم این شهر بلکه کل کشور را با این مشکل مواجه کرده و از طرفی خرید مردم در تمام اقلام مصرفی و بهداشتی بیش از سرانه مصرف شده است.
رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی با اشاره به فعالیت شبانه روزی برخی فروشگاه ها ادامه داد: از اسفندماه فروشگاه های بزرگ توزیع برنج به صورت شبانه روزی فعالیت دارند، به طوری که به دنبال افزایش خریداران و تجمع در این فروشگاه ها، برخی مسئولین اعتراض کردند که فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای بسته شود تا از تجمع مردم جلوگیری شود.
رزاق منش در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود بیماری کرونا مصرف مرغ پایین آمده ولی مصرف برنج بالا رفته؟گفت:این روزها مرغ فروشی ها از قطعه کردن مرغ خودداری می کنند و از طرف دیگر با تعطیلی رستوران ها و فست فودی ها مصرف مرغ پایین آمده اما برنج به دلیل ارزانی و بهداشتی تر بودن نسبت به مرغ متقاضی بیشتری دارد.

وی با بیان این که سرانه مصرف برنج بیش از حد معمول شده، افزود: سالانه در کشور سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج مصرف می شود اما ما دو هزار و ۳۰۰ تن برنج را از مزارع داخلی و ۸۰۰ هزار تن را به صورت واردات تهیه کرده ایم و در حال حاضر بیش از یک میلیون تن واردات انجام داده ایم.

کارخانجات شکر  از ۲۰ اسفندماه تعطیل شد

این مقام مسئول علت کمبود شکر در فروشگاه های بزرگ را تعطیلی کارخانجات دانست و گفت: کارخانجاتی که شکر را تولید و توزیع می کردند از ۲۰ اسفندماه تعطیل شد و از آنجایی که واردات شکر برعهده بخش خصوصی نبوده و بر عهده دولت می باشد، آن ها باید در این خصوص پاسخگو باشند.رزاق منش با تاکید بر این که مردم باید از تولیدت داخلی هم حمایت کنند،افزود: در بازار دو نمونه برنج ایرانی موجود بوده که یکی برنج «عنبر بو» اهواز و دیگری برنج «کامفیروزی» می باشد که قیمت برنج «عنبر بو» ارزان بوده و به اندازه کافی هم در بازار موجود می باشد،پس چرا برخی اصرار دارند که فقط برنج خارجی مصرف کنند؟

مشکلات گمرکی حل و فصل شود

وی با بیان این که حدود ۴۸۰ هزار تن برنج در بنادر کشور موجود می باشد اما مشکلات گمرکی پیش روست که باید حل و فصل شود، گفت:در حال حاضر دولت در تولید ارز و واردات به خاطر شرایط تحریم و مسئله کرونا با مشکل مواجه بوده و کالا با تاخیر تهیه و تامین می شود.
مردم انواع و اقسام خوراکی ها را در خانه های خود انبار نکنند

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی با اشاره به سخنان روحانی ،رئیس جمهور که گفته بود، اجازه داده شده که ۴ هزارتن از کالاهای اساسی از بنادر ترخیص و وارد بازار شود، ادامه داد:هر چند به طور معمول توزیع برنج صورت گرفته اما در حال حاضر لازم بوده که دولت ارز مورد نیاز وارد کنندگان برنج را تامین کند تا چرخه توزیع بیشتر و با سرعت بیشتری انجام بگیرد.با این وجود از بخشی از بارها آزاد شده و تا هفته آینده حجم زیادی از برنج وارد بازار می شود.
وی با تاکید بر مدیریت در خرید، به مردم توصیه کرد:مردم باور داشته باشند که کالا به اندازه کافی موجود بوده و لازم نیست که انواع و اقسام خوراکی ها و مواد غذایی را در خانه های خود انبار کنند. آن ها نباید برای خرید بیش از نیاز به بازارها هجوم بیاورند.

«سید محمود هاشمی»،رئیس اتاق اصناف فارس  نیز با تاکید بر این که مردم نگران کمبود کالا نباشند، گفت: خوشبختانه مشکل تهیه و تولید برنج و شکر نداریم و فقط توزیع این کالا به دلیل شیوع کرونا با تاخیر همراه شده که تا دو سه روز آینده برطرف می شود.

وی افزود:برنج با حجم بالایی در انبارها و گمرکات موجود می باشد و برای تهیه آن جای نگرانی نیست.
هاشمی در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که حتی در فرو شگاه های بزرگ شکر موجود نبوده و چه زمانی وارد بازار می شود؟گفت:کارخانجات شکر فعالیت خود را آغاز کرده اند،این کالاها تا هفته آینده وارد بازار شده و در فروشگاه ها توزیع می شود.