یادداشت ابراهیم عباسی با موضوع انتقام نهایی یا امتحان نهایی/والدین دوازدهمی ها بیشتر بخوانند
یادداشت ابراهیم عباسی با موضوع انتقام نهایی یا امتحان نهایی/والدین دوازدهمی ها بیشتر بخوانند

لطفا دقایقی وقت بگذارید و پس از مطالعه در صورتی که شما هم به اهمیت موضوع قانع شدید به سهم خود در رفع مشکل همراهی کنید . با شیوع کرونا مدارس تعطیل و پس از دوره ای سرگردانی ،آموزشهای آنلاین جایگزین مدرسه و کلاسهای حضوری شد . از کیفیت آموزشهای آنلاین مدارس کم و بیش […]

لطفا دقایقی وقت بگذارید و پس از مطالعه در صورتی که شما هم به اهمیت موضوع قانع شدید به سهم خود در رفع مشکل همراهی کنید .

با شیوع کرونا مدارس تعطیل و پس از دوره ای سرگردانی ،آموزشهای آنلاین جایگزین مدرسه و کلاسهای حضوری شد . از کیفیت آموزشهای آنلاین مدارس کم و بیش مطلع هستید اما تاثیر این آموزشها به ویژه در مقطع دوم متوسطه بشدت محسوس است ،دروسی که در حالت معمول حتی برای دانش آموزان اروپایی هم دشوار است .

دهه هشتادی های تازه به دبیرستان رسیده در رشته های مختلف ،در کنار سختی دروس مشکلات بحران قرن را با پوست و خون حس کردند ،ترس و دلهره ،مرگ همکلاسی و اطرافیان ،افسردگی در منزل ماندن ،دردسرهای خرید تبلت و گوشی و اینترنت ،نداشتن آنتن و سرعت و هزاران دردسر .
به هر حال آموزش و پرورش با تحمل سختی های فراوان ،دبیران و معلمان با چالش سهمگین کرونا دست و پنجه نرم کردند و در این راه تعدادی فرهنگیان هم دچار بیماری شدند و از میان ما رفتند .روحشان شاد …

سال  تحصیلی ۱۴۰۱ سالی بود که تحصیل کردگان آنلاین به دوازدهم رسیدند و در همین سال با اغتشاش های خیابانی و تعطیلی مدارس از یکسو ،استرس مرحله اول کنکور در نیمه اول تحصیلی ،امتحانات مستمر و نهایی،کنکور مرحله دوم در یک بازه زمانی موجی از اضطراب را به جوانان دهه هشتادی وارد کرد .

پسا کرونا نیازمند مدیریتی است که با تشخیص عوارض ناشی از کرونا نسبت به ترمیم این  ابر بحران قرن  تدابیر خودرا عرضه نماید اما متاسفانه شاهد غفلتی بزرگ از آموزش و‌پرورش در امتحانات نهایی بودیم .
بررسی میدانی و تحقیق از دبیران گویای عمق غفلت عمدی یا سهوی  برگزار کنندکان امتحانات نهایی است .آمار نگران کننده افت تحصیلی و جمعیت مردودین و تجدید شدگان امتحانات نهایی کار را به جایی رسانده که باید گفت بجای امتحان انتقام نهایی از دانش آموزانی گرفته شد که در کمال ناباوری شاهد سوالاتی بودند که برخی از میان پاورقی های کتب درسی طرح شدند و برخی سوالات حتی در ظاهر کلام ،وضوح نداشت و در نهایت به هدر رفتن زحمت های دانش آموزان و اولیا و دبیران و دستگاه عریض و طویل آموزش و‌پرورش شد …
انواع مواضع ،کلیپها،اعتراضات دانش آموزی و حتی معلمان به جایی نرسید و نتایجی به دست دهه هشتادی هایی دادند که دانشگاه را برای خود یک راه آرامش انتخاب کرده اند و اکنون با کوله باری از نمرات تجدیدی باید منتظر شهریوری باشند که همزمان نتایج کنکور اعلام می شود .

حجم بی توجهی برگزار کنندگان آزمون نهایی حتی نشان دهنده فقدان فهم مسائل اجتماعی و سیاسی است و سیل جمعیت انتخاب اولی های باز مانده از دانشگاه ،برخی با پایان معافیت تحصیلی ناچار به سربازی رفته و قید درس و دانشگاه بزنند ،دختران یا به ازدواج تن بدهند یا به سیل بیکاران و پشت کنکوری ها بپیوندند .

به راستی در وزارت آموزش و پرورش اتاقهای فکری وجود ندارد که بتواند پیامدهای روحی روانی ناشی از این حجم از جمعیت جوان شکست خورده از انتقام نهایی را پیش بینی کنند ؟ آیا اعلام نتایج امتحانات نهایی در ۱۸تیرماه پیامی روشن برای دوازدهمی های نیمه اول دهه هشتاد بود یا بی تدبیری ؟!

اما راهکار :برگزاری امتحانات در مردادماه با کاهش سطح سوالات از سخت به آسان و با نظر مساعدت در قبولی اکثریت دانش آموزان و در کنار آن برنامه ریزی برای پاس کردن دروس جبرانی در دانشگاهها برای رفع نقص ناشی از کیفیت پایین آموزشهای آنلاین ، که بنظر می رسد نه تنها اتخاذ چنین تصمیمی دشوار نیست بلکه عین تدبیر است . متذکر می شوم ،طراح سوالات نهایی ، باید معلم دبیرستان زابل در سیستان و بلوچستان  باشد یا معلمی در باغملک خوزستان .

امید که شما خواننده محترم پس از مطالعه و درک اهمیت مشکل با نگاه محبت آمیز به جوانان این مرزو بوم با کپی کردن و انتقال این مطلب در سطح وسیع به رسیدن پیام به وزیر تازه از حج برگشته کمک کنید شاید حاج آقا در این مسیر پیشنهاد از سر دغدغه مندی ما را بپذیرد .

ابراهیم عباسی ابراهیم عباسی روزنامه نگار