توسعه ، تعلل یا تبانی
توسعه ، تعلل یا تبانی

بنظر می رسد بزرگترین دستاورد دولت ، تایید عملکرد ۴۳ ساله دولت ها درحاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.اینکه دولت ها موید برنامه های قانون مدار خود باشند یک دستاورد ویک وحدت کلمه بزرگ است . درواقع این یک دستاورد فرهنگی وسیاسی است که تبعات آن به حفظ سرمایه های اجتماعی خواهد انجامید. ما امروز در […]

بنظر می رسد بزرگترین دستاورد دولت ، تایید عملکرد ۴۳ ساله دولت ها درحاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.اینکه دولت ها موید برنامه های قانون مدار خود باشند یک دستاورد ویک وحدت کلمه بزرگ است . درواقع این یک دستاورد فرهنگی وسیاسی است که تبعات آن به حفظ سرمایه های اجتماعی خواهد انجامید. ما امروز در آستانه انتخابات قرار نداریم که گذشته را تیره وتار وامروز را روشن نشان دهیم بلکه امروز نیاز اصلی کشور امید افرینی ونشاط است. هر چند دولتمردان سیزدهم به دنبال این امید آفرینی ونشاط هستند اما اعلام مصیب های گذشته ،خود بزرگترین چالش درمسیر اعلام نیک بختی حاکمیت خواهد بود.

ما باید ببینیم در یکسال گذشته چه اتفاقات مهمی در کشور ودرعرصه های بین المللی افتاده ونتایج این اتفاقات مهم در کوتاه مدت والبته بلند مدت چه خواهد بود. در واقع اعلام گزارش وآمارهای بزرگ وکوچک دوای درد های امروزملت نیست بلکه باید به مبحث تحلیل وبررسی اطلاعات وآمار ورود نمود تا نتایج آن به پیش بینی های خوب وتاثیر گذار بینجامد.

ما باید برنامه محور باشیم وهر برنامه باید افقی برای شکوفایی نشان دهد. در واقع برنامه دار بودن به معنای قانون مداری است. واگر درمسیر قانون درحرکت هستیم باید نتایج حرکت در مسیر قانون هم هموار باشد و هم قابل دسترسی برای همگان.

متاسفانه بزرگترین چالش در اعلام برنامه های موجود مبحث فساد وشعارهای فساد ستیزی است. اینکه اخیرا مبحث فولاد مبارکه مطرح می شود خود جای پرسش های بسیاری دارد که این واکاوی از چه تاریخی اغاز وچرا اینک ودراستانه هفته دولت در صدر اخبار قرار گرفته است. هر چند کهنه مبحث اختلاس های کلان چند هزار میلیاردی به اخباری نخ نما تبدیل شده است و مردم با اکراه به ان ورود می کنند. چرا که انگار تیم دولت گذشته چپاولی را به انجام رسانده که از دید بازرسان وناظران امنیت اقتصادی کشور مخفی مانده است واین تعلل می تواند ناشی از تبانی بزرگی باشد که مجوز این تاراج را صادر کرده است.

درواقع این پرسش مطرح است که چگونه در بدنه دولت علیه دولت وحاکمیت اقدام می شود. چرا بعضی از دولتمردان آغشته به فساد های بزرگی هستند که در پایان دولت خبرهای آن منتشر می شود. در حالیکه ملت درگیر مباحث سخت معیشتی هستند اما دولتی ها در حال اختلاس وچپاول بیت المال می باشند وحالا باید دید این عناصر شناخته شده چگونه ودرچه فرصت زمانی مجازات خواهند شد واین ارقام میلیاردی چگونه به بیت المال باز خواهد گشت. از طرفی بازگشت این ارقام میلیاردی چه تاثیری برمنافع ملی خواهد داشت تا شاهد رضایت خلق باشیم.

درحالیکه پروژهای عمرانی بزرگ در فارس وسایر نقاط کشور بدون بودجه ویا در تنگنای اعتبارات قرار دارد اما عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم به خبر گزاری جمهوری اسلامی ایران گفته است این دولت با وجود همه مشکلات و کمبودها و تحریم ها اما در هفته دولت امسال رقمی افزون بر ۹۰ هزار میلیارد تومان معادل بیش از ۶۰۰ میلیون یورو طرح های بزرگ عمرانی در مناطق مختلف و حوزه های گوناگون را مورد بهره برداری قرار خواهد داد.

آنطور که پیداست ودر گفتار این نماینده مجلس ملموس است محور تحولات برپایه فروش نفت گذاشته شده است. آنچه در دولت قبل مورد گریز قرار گرفته بود و تاکید برفاصله گیری از اقتصاد نفتی قرار داشت. در دولت گذشته می خواستیم از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم اما اینک براساس ضرورت باید به سمت فروش نفت وکسب درامدهای دلاری برویم که البته با توجه به شرایط روز امری ضروری محسوب می شود.

ایران پیش از سال ۵۷ بشدت صنعتی شدن را تجربه کرد. همچنین فرار سرمایه ها نیز درکشورتجربه شد. امنیت سرمایه گذاری نیز در ایران مورد آزمون سختی قرار گرفته و حالا دوباره سرخط همان موضوعات قرار گرفته ایم و باید دید چه تضمین هایی وجود دارد. تضمین هایی از جنس سیاست که بدنه اقتصادو معیشت ملت را مورد حمایت قرار دهد. انشالله که نیت افراد برای خدمت به ملت خیر است و امید دردل ملت هیچگاه نخواهد خشکید.

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

انتهای پیام/

توسعه ، تعلل