رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی
رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی

از گذشته‌های دور رسم تیراندازی در آیین‌های عروسی عشایر استان وجود داشته و با توجه به اینکه در آن روزگاران تیراندازی بیشتر به‌صورت تک تیر و در محیط وسیع و دور از مکان زندگی انجام می‎شد تا حدودی آزار دهنده نبود ، اما متأسفانه سال‌های اخیر ما شاهد هستیم نوع اسحله از برنو به کلاشنیکف […]

از گذشته‌های دور رسم تیراندازی در آیین‌های عروسی عشایر استان وجود داشته و با توجه به اینکه در آن روزگاران تیراندازی بیشتر به‌صورت تک تیر و در محیط وسیع و دور از مکان زندگی انجام می‎شد تا حدودی آزار دهنده نبود ، اما متأسفانه سال‌های اخیر ما شاهد هستیم نوع اسحله از برنو به کلاشنیکف و ژسه و شلیک از تک تیر به رگبار تغییر پیدا کرده است.

روحیه مردمان امروزی نسبت به مردم قدیم نیز در حد زیادی کاهش یافته و لازم است تدابیری برای برخورد با این قبیل شلیک ها که مخل نظم و امنیت است و با اعصاب و روان مردم بازی می‌کند و در عین حال خسارات جانی را نیز به دنبال دارد، انجام شود.

تیراندازی در مراسم عروسی با توجه به اتفاقات تلخی که در سالیان و روزهای اخیر رخ داده است نه تنها از یک رسم و حتی سرگرمی فاصله گرفته ، بلکه امنیت روانی مردم را هدف قرار داده است.
این پدیده نامبارک که موجب افتخار عده ای است نه تنها یک ارزش به حساب نمی آید بلکه با تبعات همیشگی خود یک ضد ارزش به شمار می آید و یک نمایش نامناسب از مردمی ارائه می کند که همواره به صفا و سادگی شهره بوده اند.

رسم غلط تیر اندازی در مراسم عروسی و مکان های عمومی فرهنگ نادرستی است که در بین مردم رواج یافته و مقابله با این معضل فرهنگی نیازمند همکاری وهمدلی بزرگان و دستگاه های قضائی و انتظامی است.

انتظار می رود دستگاه های مسئول که متولی ارائه مجوز حمل سلاح هستند پس از ارائه مجوز حمل سلاح به متقاضیان ، آموزشهای لازم را داده و بر نحوه استفاده از سلاح هم نظارتی داشته باشند.

آنچه که مشهود است برخی افراد با دریافت مجوز حمل سلاح گمان می کنند که با این مجوز حق دارند که در هر مکانی و هر زمانی اقدام به تیر اندازی نمایند در حالی که مجوز حمل سلاح تنها بمنظور استفاده در باشگاههای تیراندازی و یا هنگام شکار ارائه می شود که آنهم شرایط و محدودیت های خاص خود را دارد .

بدون شک می توان با همفکری بزرگان و همکاری همه افراد جامعه آداب و رسومی که از نیاکان ما به ما رسیده را به شکل صحیح و پسندیده خود به جای آورد و هیچ عزیزی هم جان خود را از دست نداده و شادی هیچ خانواده ای به عزا و ماتم تبدیل نشود .

علی مرادی مهاجری،مسئول کمیته آموزش هیأت تیراندازی فارس

انتهای پیام/

رسم غلط