اختصاص ۷۰ میلیارد برای ایمن‌سازی کمربندی در بودجه شهرداری
اختصاص ۷۰ میلیارد برای ایمن‌سازی کمربندی در بودجه شهرداری

به گزارش پگاه خبر؛سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در جلسه شورا با اشاره به مطالبه‌گری اهالی رسانه درباره کمربندی شیراز گفت: برای کمربندی شیراز؛ ۲ برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داشتیم که سال آینده در بودجه، ۷۰ میلیارد برای ایمن سازی کمربندی در نظر گرفته شده است. شهردار شیراز با بیان اینکه برای بلندمدت باید […]

به گزارش پگاه خبر؛سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در جلسه شورا با اشاره به مطالبه‌گری اهالی رسانه درباره کمربندی شیراز گفت: برای کمربندی شیراز؛ ۲ برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داشتیم که سال آینده در بودجه، ۷۰ میلیارد برای ایمن سازی کمربندی در نظر گرفته شده است.
شهردار شیراز با بیان اینکه برای بلندمدت باید کمربندیِ جایگزین احداث شود، افزود: تا زمانی که کمربندی جایگزین احداث شود، کمربندی فعلی همین مسیر است که به ۴ تقاطع نیاز دارد و باید تقسیم وظایف شود و برای تصمیم به شورا ارائه خواهیم کرد.
جمشیدی در تشریح ایمن سازی ها گفت: در تفاهم نامه ای که میان شهرداری و اداره کل راهداری منعقد شد، یکسری ایمن سازی های کوتاه مدت شامل تهیه و نصب تابلوهای اطلاعاتی، حذف ۴ دوربرگردان، اصلاح دوربرگردان ها، ایجاد حفاظ میانی جاده، روشنایی، تکمیل روشنایی قبل و بعد از تقاطع ها، انسداد و تجمیع دسترسی های نا ایمن، احیای خطوط، لکه گیری هندسی رویه راه، ایجاد راه جانبی جاده، جلوگیری از ترددهای غیر مستقیم به اضافه  اجرای سرعت کاه و سایر مواردی که در کوتاه مدت امکانش وجود دارد،  تقسیم وظایف انجام شد و به زودی توسط استاندار ابلاغ می شود که ظرف مدت یکسال این ایمن سازی کوتاه مدت انجام شود.
ایجاد باندهای کندرو در دو طرف کمربندی
مدیر کل دفتر فنی استانداری در خصوص اقدامات بلند مدت نیز خاطرنشان کرد: در بحث بلند مدت، در گروههای کارشناسی، بهترین راه حل، ایجاد کند رو است؛  یعنی یک باند تندرو در میان جاده و دو مسیر در کنار جاده به عنوان کندرو اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: در واقع برنامه بلند مدت شامل سه قسمت احداث کندرو، احداث ۴ تقاطع غیر همسطح سفیر، قائم، نواب، میثم و در نهایت تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز است.

جمشیدی اضافه کرد: این برنامه ها ۳ ساله است و  بین راه و شهرسازی و شهرشهرداری تقسیم وظایف انجام شده است.
وی توضیح داد: در ایجاد کندرو، راه و شهرسازی تملک را انجام می‌دهد و شهرداری شیراز اجرا را بر عهده دارد.
وی افزود: در مورد تقاطع ها، راه و شهرسازی و شهرداری هرکدام اجرای دو تقاطع را بر عهده دارند.

این مسئول ارشد استان در بحث احداث کمربندی شمال شرق شیراز هم با بیان اینکه یک قرارداد سه جانبه میان شهرداری، پیمان کار و راه و شهرسازی تنظیم شده، افزود: این پیمان نامه شامل ۳۰ درصد آورده شهرداری، ۴۰ درصد پیمانکار و ۳۰ درصد هم وزارت راه و شهرسازی است که حداکثر ظرف مدت ۳سال به بهره برداری برسد.

جمشیدی در مورد بحث تملک کمربندی، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقدشده، تا زمانی که برنامه بلند مدت سه ساله انجام نشده و باندهای کندرو و تندرو و محور شمال شرق به اتمام نرسد، از لحاظ حقوقی کمربندی جنوبی، زیر نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.
وی در مورد هزینه‌کرد شهرداری هم گفت: از آنجا که ۱۸ کیلومتر کمربندی جزء محدوده قانونی شهر است، هزینه‌کرد شهرداری در این محدوده توجیه پذیر است.
مالکیت حریم با وزارت راه و شهرسازی است
مدیر کل دفتر فنی استانداری در توضیح مالکیت حریم کمربندی جنوبی شیراز توضیح داد: قاعدتا هر جاده که احداث می‌شود، متولی بستر و حریم قانونی جاده وزارت راه و شهرسازی است. سال ۱۳۸۶ تفاهم نامه ای در استانداری تنظیم شده، که طبق آن مقرر شده بود تملک بستر را وزارت راه و شهرسازی عهده دار باشد و تملک حریم به شهرداری واگذار شود و در قبال آن وزارت راه و شهرسازی، آن زمان ۳ میلیارد به شهرداری شیراز پرداخت کند. اما این مبلغ پرداخت نشد و به دنبال آن تملک حریم هم کامل انجام نشد. ولی جزء وظایف قانونی است که وزارت راه و شهرسازی بستر و حریم قانونی را تملک کند.

انتهای پیام/ناصر اشرف

اختصاص ۷۰ میلیارد