تصرف اراضی و زمین‌خواری در منطقه مبارک آباد قیرکارزین
تصرف اراضی و زمین‌خواری در منطقه مبارک آباد قیرکارزین

به گزارش پگاه خبر؛زمین‌خواری به عنوان یکی از پدیده‌های شوم علاوه بر تبعات زیست محیطی، معضلات اقتصادی پیچیده‌ای را نیز به دنبال دارد. یکی از پیامدهای این پدیده مذموم که طی سال‌های اخیر وسعت و فراگیری بیشتر به خود گرفته است، تخریب اراضی ملی و بافت خاک به دنبال تغییر اکوسیستم است. زمین‌خوار با تصرف […]

به گزارش پگاه خبر؛زمین‌خواری به عنوان یکی از پدیده‌های شوم علاوه بر تبعات زیست محیطی، معضلات اقتصادی پیچیده‌ای را نیز به دنبال دارد.

یکی از پیامدهای این پدیده مذموم که طی سال‌های اخیر وسعت و فراگیری بیشتر به خود گرفته است، تخریب اراضی ملی و بافت خاک به دنبال تغییر اکوسیستم است.

زمین‌خوار با تصرف غیرقانونی اراضی ملی، تهدیدی جدی را علیه منابع آب و خاک ایجاد می‌کند و در مواردی نیز مشاهده شده، زمین‌خواران به اعمال زور و درگیری با مرتع‌داران بومی پرداخته و قائله‌ای محلی ایجاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد برخورد با زمین‌خواران، نیازمند ایجاد پکیج جامع و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط، جهت مقابله جدی و قاطع و از سوی دیگر اقدامات پیشگیرانه باشد.

در منطقه عشایرنشین باروس از توابع مبارک‌آباد شهرستان قیروکارزین، فردی طی دو سال اخیر اقدام به زمین‌خواری و تخریب اراضی ملی نموده است.

او همچنین طی هفته گذشته با خانواده یکی از مرتعداران که از عشایر بومی منطقه می‌باشد درگیر شده و نیمه‌شب با حمله به سیاه چادرهای آنها، حریم مرتعدار و خانواده وی را مورد تعدی قرار داده و به ضرب و شتم اعضای خانواده پرداخته است.

روی‌گردانی زمین‌خوار از حکم دادستان

فعال اجتماعی که پیگیر مسائل حقوقی عشایر قیر و کارزین است،می‌گوید: فرد ضارب، از دو سال پیش اقدام به زمین‌خواری در منطقه مبارک آباد کرده و ۲۰ هکتار از پوشش گیاهی و اراضی ملی را تخریب نموده همچنین در سطح ۸ هکتار از اراضی نیز اقدام به کاشت نهال کرده است.

مهرزاد شهوندی ادامه می دهد: از آنجا تخلف وی محرز شده بود، دادستان قیر و کارزین، حکم قلع و قمح دادند و هر چند این حکم جهت تجدید نظر به دادگاه بازگشته است اما برای آبیاری درختان با حکم دادستان قطع شد اما فرد زمین‌خوار به طور غیرقانونی به آبیاری ادامه داده و حکم را شکسته است.

زمین‌خواری که از هفت دولت آزاد است!

وی با اشاره به حادثه اخیر و حمله به خانواده کورش دهقانی بیان می کند: این فرد متخلف، ساعت یک نیمه شب دهم فروردین ماه، وارد سیاه چادرهای متعلق به خانواده کوروش دهقانی که از مرتعداران منطقه است، شده و از آنجا که در گذشته بر سر حریم منطقه با یکدیگر درگیری داشتند، خانواده وی را با اسلحه گرم تهدید کرده و به ضرب و شتم آنها پرداخته است.

شهوندی خاطرنشان می‌کند: پیش از این نیز وی، دهقانی را با زور و ارعاب تهدید کرده بود که از منطقه برود و جهت انتقال خانواده خود از محل بومی‌شان اقدام نماید که به دلیل تهدیدهای موجود، این مرتعدار، متواری شد.

وی با بیان اینکه فرد زمین‌خوار با ارتباطات موجود و ارائه رشوه به کار خود ادامه می‌دهد، اظهار می‌دارد: با وجود اینکه پرونده تخلف وی در جریان است، پس از دو سال این پرونده هنوز تعیین تکلیف نشده است.

قلع و قمح مجدد تجهیزات آبیاری

در این زمینه، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بر برخورد با زمین‌خوار متخلف در منطقه باروس مبارک‌آباد تاکید دارد.

عبدالحسن صمدنژادمی‌گوید: در زمینه تصرف اراضی و زمین‌خواری در منطقه مبارک آباد قیرکارزین، پرونده تشکیل و به دادستان قیرکارزین ارجاع شده است.

وی اضافه می‌کند: منابع طبیعی نیز در قالب اقدامی بازدارنده، به قلع و قمح تجهیزات آبیاری و جمع‌آوری لوله‌ها پرداخته است.

صمدنژاد در پاسخ به اینکه فرد زمین‌خوار پیش از این اقدام به شکستن حکم دادستانی کرده به و اقدام به آبیاری مجدد نموده است، می گوید: این بار عزم محکم‌ترین برای مقابله وجود دارد و بازرس منابع طبیعی در منطقه حضور یافته و او مکلف کرده‌ایم که این تخلف را پیگیری کند.

مدیرکل منابع طبیعی فارس خاطرنشان می‌کند: بقیه ماجرا و درگیری واقع شده نیز به پیگیری قضایی و تصمیم دادستان قیر و کارزین بازمی‌گردد.

 مقابله با زمین‌خواری و حواشی و تبعات به وقوع پیوسته، نیازمند عزم جدی و اقدام عملی است.

با توجه به اینکه زمین‌خواری، کوه‌خواری و تعدی به دیگر مواهب طبیعی، به طور مکرر و با فاصله زمانی اندک در برخی از نقاط فارس واقع می‌شود، پیشگیری از دست‌درازی به اراضی ملی و صیانت از حریم آنها، ضرورتی است که باید بیش از پیش مورد توجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط باشد.

در این راستا اعضای خانواده این مرتعدار اهل مبارک‌آباد، چشم‌انتظار حکم قضایی و چشیدن طعم عدالت هستند.

انتهای پیام/