طرح هنگ امداد طبیعت رونمایی و واحد مدیریت فناوری سازمان منابع افتتاح شد
طرح هنگ امداد طبیعت رونمایی و واحد مدیریت فناوری سازمان منابع افتتاح شد

به گزارش پگاه خبر؛ آیین رونمایی از طرح هنگ امداد طبیعت و افتتاح واحد مدیریت فناوری سازمان منابع طبیعی با حضور استاندار فارس برگزار شد. دکتر عنایت الله رحیمی در این مراسم با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات انسان و یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار است، عنوان کرد: دستابی […]

به گزارش پگاه خبر؛ آیین رونمایی از طرح هنگ امداد طبیعت و افتتاح واحد مدیریت فناوری سازمان منابع طبیعی با حضور استاندار فارس برگزار شد.
دکتر عنایت الله رحیمی در این مراسم با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات انسان و یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار است، عنوان کرد: دستابی به توسعه پایدار نیازمند توجه جدی به چگونگی وضعیت محیط زیست است.
وی تاکید کرد: اگر می خواهیم سرزمینی بالنده و پیشرو و رو به رشد و توسعه داشته باشیم توجه به محیط زیست و منابع طبیعی باید جز اولویت های ما باشد.
استاندار فارس با اشاره به چالش ها و فرصت های پیش روی منابع طبیعی ، اظهار کرد: در استان فارس فرصت های خوبی از جمله وجود وسیع ترین جنگل های کشور با گونه ها و وریته های مختلف و همچنین مراتع وسیع از جمله این فرصت ها است.
دکتر رحیمی به اقلیم گوناگون  اعم از گرم ، معتدل و سرد از جنوب تا شمال استان اشاره کرد و افزود:  این شرایط حوزه گسترده اقلیمی را در اختیار ما و بهره برداران از منابع طبیعی قرار داده است.
وی همچنین گونه های مختلفی از گیاهان جنگلی و بیابانی زاگرس و دامنه های آن از جمله بلوط و بادام کوهی و بنه کهگم و ارژن و … در عرصه های منابع طبیعی استان را از دیگر مزایای این حوزه برشمرد.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه فرهنگ حفاظت از جنگل به عنوان ثواب در اعتقادات و فرهنگ دینی ما مطرح است، خاطرنشان کرد:  حفظ جنگل  و مرتع  یک خدمت بزرگ به انسان و انسانیت هم وطن تلقی می شود که ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد که این قاعده کلی را نقض کند؛ اما  گذشتگان و نسل امروز ما هنوز هم برای آب، جنگل و مرتع احترام قائل هستند و آن را پیوسته در روزی و رزق خود می دانند.

دکتر رحیمی معتقد است عشایر بهره برداران سخت کوش منابع طبیعی هستند که بر مبنای تجربه توانسته اند از این سرمایه محافظ کنند، از این رو اگر آموزش های لازم به آنها داده شود و به مضرات قطع درخت و چرای بی رویه  و سایر موارد آسیب زننده آگاه شوند می توانند سربازان خوبی برای نگهداری از این مراتع باشند.
استاندار فارس در ادامه با اشاره به چالش های حوزه منابع طبیعی عنوان کرد: استان فارس در منطقه ای گرم و خشک قرار گرفته و در ده سال گذشته با خشکسالی های پیاپی دست به گریبان بوده است.
او استفاده بی رویه از سرزمین را یک چالش پیش روی محیط زیست و منابع طبیعی دانست و گفت:  اگر می خواهیم به حفاظت از این حوزه ها بپردازیم باید توان اکولوژیک هر منطقه را در بهره برداری از آن مورد توجه قرار دهیم.
آتش سوزی های عمدی و سهوی، بیماری ها و آفت ها، تعرض ها و تصرفات ، بیابان زایی، آلودگی معادن از جمله چالش های دیگری است که به گفته استاندار فارس منابع طبیعی با آن درگیر است.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه اشاره به این چالش ها به معنای فیریز کردن منابع طبیعی و جلوگیری از بهره برداری های صحیح نیست، گفت: اجازه بهره بردای از منابع طبیعی باید با سازوکارهایی داده شود که در کنار بهره برداری احیا نیز وجود داشته باشد.
وی بر لزوم تدوین برنامه  های عملیاتی برای غلبه بر چالش ها و تقویت فرصت ها تاکید کرد و طرح هنگ امداد طبیعت و راه اندازی واحد مدیریت فناوری در منابع طبیعی را از جمله اقداماتی دانست که برای غلبه بر چالش ها و تقویت فرصت ها اثر گذار هستند.

دکتر رحیمی با تاکید بر اهمیت مدیریت مشارکتی در حفظ منابع طبیعی عنوان کرد: عشایر و روستایی و معدن دار از بهره برداران منابع طبیعی هستند  و استفاده از توان اجرایی و فکری آنها در پیشبرد امور اثرگذار است.

دکتر رحیمی استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید در برنامه مدیریتی منابع طبیعی را موجب استفاده بهتر از زمان و اشراف بیشتر به امور و سرعت بیشتر دانست.
وی همچنین حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را نیازمند قوانین بازدارنده تر دانست و گفت: قوه مقننه می تواند با ایجاد بستر حقوقی و قانونی مناسب زمینه را برای قوه قضاییه مهیا کند تا بتواند برخورد جدی تری با متخلفان در این حوزه داشته باشد.
استاندار فارس در پایان همچنین به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا در سال آتی نیز اشاره کرد و گفت: بر تک تک شهروندانی که زیر پرچم جمهوری اسلامی زندگی می کنند تکلیف است که از حق قانونی خود در تعیین سرنوشت کشور استفاده کرده و در این انتخابات حضور پر شور داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید زمینه برای حضور همه افکار و سلایق معتقد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی فراهم شود.
دکتر رحیمی با بیان اینکه هیچ گاه در یک بازی فوتبال داور طرفدار یک تیم نیست عنوان  کرد: در انتخابات نیز باید بین ناظرین و مجریان تفکیک وجود داشته باشد در غیر این صورت نمی توانیم ادعا کنیم از رای مردم حراست کرده و شفافیت داشته ایم.

انتهای پیام /