سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری قطر در راستای بازیابی گازهای همراه
سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری قطر در راستای بازیابی گازهای همراه

کاهش سوزاندن گازهای همراه و بازیابی آن به منظور تولید برق و یا کاربردهای دیگر، همواره یکی از بزرگترین خواسته‌های کشورهای تولید کننده نفت و گاز در جهان به شمار می‌آید. در همین راستا قطر طی روزهای اخیر از برنامه ۱۰ ساله خود با هدف به صفر رساندن سوزاندن گازهای همراه رونمایی کرد. شرکت ملی نفت قطر مدعی است بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در زمینه طرح‌های کاهش سوزاندن گازهای همراه سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش پگاه خبر؛ قطر از جمله بزرگترین کشورهای تولید کننده گاز در دنیا به شمار می‌رود. لذا سوزاندن گازهای همراه در میادین نفتی و گازی، در این کشور نیز به مانند دیگر کشورهای با منابع فسیلی گسترده، امری رایج قلمداد می‌شود. از همین رو این کشور برنامه ریزی‌هایی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در صنعت نفت و گاز خود در دستور کار قرار داده است.

قطر در مسیر به صفر رساندن میزان سوزاندن گازهای همراه

به گفته مسئولان قطری، از بزرگترین خواسته‌ها در صنعت نفت و گاز، به صفر رساندن میزان سوزاندن گازهای همراه است. از همین رو شرکت ملی نفت قطر طی روزهای اخیر از برنامه ۱۰ ساله خود با هدف به صفر رساندن سوزاندن گاز های همراه در این کشور رونمایی کرد. بر طبق برنامه فوق، تا سال ۲۰۳۰ میزان سوزاندن گازهای همراه در تاسیسات دریایی به صفر خواهد رسید. همچنین این میزان در تاسیسات خشکی تا حد ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

شرکت ملی نفت قطر(QP) در خصوص برنامه فوق گفته است این شرکت رویکرد یکپارچه و مدونی در راستای به صفر رساندن گازهای همراه در دستور کار خود قرار داده است. بهبود فنی روش‌های عملیاتی و همچنین کنترل و حفظ ثبات فرآیند‌های عملیاتی در صنعت نفت و گاز از جمله مهمترین اقداماتی است که در راستای کاهش سوزاندن گاز های همراه اجرا خواهند شد.

بازیابی گازهای همراه به جای سوزاندن در شهر صنعتی راس لافان

پروژه شرکت ملی نفت قطر در تاسیسات این شرکت در شهر صنعتی راس لافان از جمله بزرگترین پروژه‌های این شرکت در مقیاس بین المللی به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۲ به بهره برداری رسید. به گفته شرکت ملی گاز قطر، به حداقل رساندن میزان سوزاندن گازهای همراه از طریق بازیابی آن‌ جهت استفاده در نیروگاه‌های تولید برق و همچنین تحقق اهداف زیست محیطی از جمله اهداف انجام این پروژه به شمار می‌رود.

همچنین در سال ۲۰۱۴ شرکت ملی نفت قطر در تاسیسات خود در شهر راس لافان، پروژه‌ دیگری را با هدف بازیابی گاز جوش در تاسیسات تولید LNG به اجرا درآورد. این پروژه بزرگترین پروژه عملیاتی در نوع خود در دنیا به شمار می‌آید.

سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری قطر در راستای بازیابی گازهای همراه

به گفته مسئولان این شرکت، انجام پروژه‌هایی از قبیل پروژه مذکور در شهر صنعتی راس لافان قطر را کاملا موفقیت آمیز ارزیابی کرده اند. به گفته مسئولان قطری میزان بازیابی گازهای همراه در صنعت نفت و گاز این کشور در تاسیسات خشکی تا حدود ۷۰ درصد و در تاسیسات دریایی تا حدود ۹۰ درصد رسیده است.

شرکت ملی نفت قطر مدعی است بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در زمینه طرح‌های کاهش سوزاندن گازهای همراه سرمایه گذاری کرده است. همچنین برنامه‌های مستمر کاهش سوزاندن گاز های همراه از طریق بازیابی آن‌ها با استفاده از فناوری‌های روبه تکامل در این عرصه ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این، شرکت ملی نفت قطر عنوان کرده است با توجه به موفقیت در اجرای پروژه‌های بازیابی گازهای همراه در بخش بالادست صنعت نفت و گاز، قصد توسعه مشابه این اقدام در صنایع پایین دستی همچون واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی را نیز دارد. استفاده از تجارب بدست آمده در زمینه کاهش سوزاندن گاز های همراه و بازیابی در واحدهای تولید LNG از جمله مهمترین اقداماتی است که قطر قصد اجرای آن در صنایع پایین دستی نفت و گاز، با هدف تحقق برنامه به صفر رساندن سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۳۰ را دارد.

انتهای پیام/