استاندار فارس:پیگیر مطالبات بحق و قانونی کارگران هستیم
استاندار فارس:پیگیر مطالبات بحق و قانونی کارگران هستیم

استاندار فارس با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تثبیت شغل کارگران و تامین امنیت شغلی و روانی آنان گفت: پیگیر مطالبات بحق و قانونی کارگران بوده و هستیم. عنایت الله رحیمی چهارشنبه در نشستی با تشکل های کارگری استان فارس به مناسبت هفته کارگر افزود: موتور محرکه و ستون فقرات تولیدی در یک کشور […]

استاندار فارس با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تثبیت شغل کارگران و تامین امنیت شغلی و روانی آنان گفت: پیگیر مطالبات بحق و قانونی کارگران بوده و هستیم.

عنایت الله رحیمی چهارشنبه در نشستی با تشکل های کارگری استان فارس به مناسبت هفته کارگر افزود: موتور محرکه و ستون فقرات تولیدی در یک کشور و یک اقتصاد کارگر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: کارگر و کارگری در جامعه قطعا یک ارزش است کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید داشتند.
استاندار فارس گفت: برای رفع دغدغه های جامعه کارگری باید موضوع سلامت جسمی، روحی و معنوی کارگر را در اولویت قرار دهیم.
رحیمی با اشاره به دغدغه تشکل های کارگری در ارتباط با معیشت کارگران افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و همه کسانی که به نحوی مسوولیتی در نظام دارند اعتقاد دارند که باید موضوع معیشت مردم به ویژه قشر کارگر مورد توجه ویژه قرار بگیرد که اقدامات خوبی صورت گرفته است اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.
وی ادامه داد: حتما باید تلاش کنیم با بهبود وضعیت کلان اقتصادی کشور و رفع محدودیت های مختلف که امروز در مقابل اقتصاد کشور قرار دارد وضعیت معیشت را روز به روز بهتر کنیم.
استاندار فارس گفت: شاید برهه‌ای از زمان بنا به هر دلیل خارجی و داخلی نتوانستیم انتظارات به حق جامعه کارگری را رفع کنیم اما این به معنای آن نیست که مورد توجه و در دستور کار قرار نداشته است، محدودیت ها بعضا منجر شده که مطلوب کارگران محقق نشود.
رحیمی افزود: ضروری است امنیت و آینده شغلی مجموعه کارگری تضمین شود، نمی شود کارگری امروز شروع به کار بکند و مطمئن نباشد تا یک ماه آینده می تواند این کار را ادامه دهد یا خیر.
وی ادامه داد: در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفته و قطعا عوامل متعددی برای تثبیت و پایداری اشتغال در دولت، بانکها، کارفرمایان، کارآفرینان و کارگران و مدیران تاثیرگذار هستند که همه یک زنجیره را تشکیل می‌دهند و نمی توانیم به یک بخش بپردازیم و یکی را فراموش کنیم، اگر به یکی بپردازیم در واقع حرکت همان حرکت یا رشد سرطانی می شود.
استاندار فارس گفت: خیلی مهم بود که بتوانیم امنیت شغلی و امنیت روانی را در مجموعه کارگری فراهم کنیم که بحمدالله در قسمت زیادی این اقدام صورت گرفته است.
رحیمی افزود: بر اساس آمار ارایه شده بیش از ۵۰۰ هزار نفر کارگر بیمه شده داریم، البته در کارگران روزمزد و فصلی کمتر امنیت شغلی داریم.
وی ادامه داد: جامعه به سمت سویی حرکت کرده است که به سمت اشتغال پایدار و ثابت می‌رود که قطعا باید سرعت این اقدام بالا رود و تثبیت شود و همه اینها نیازمند سرمایه گذاری، تدبیر و برنامه است.
وی ادامه داد: آموزش های حرفه ای و حقوق شهروندی از دیگر مسایلی است که حق جامعه کارگری است و باید به آن پرداخته شود،باید بتوانیم صدای بحق کارگر را بشنویم و آن حقی که در چارچوب قانون، قانونگذار برای آن متصور شده است را محقق کنیم.
استاندار فارس با تقدیر و تشکر از تمام کارگرانی که در ایامی که کشور با بیماری کرونا مواجه هست سلامت خود را به خطر انداختند، گفت: کارگران با تلاش خود اجازه ندادند ارزاق عمومی و تولیدات مورد نیاز و چرخه های اقتصادی جامعه مخدوش و دچار مشکل شود.
رحیمی افزود: اگر امسال و سالیان گذشته رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال شعارهای اقتصادی را مطرح می فرمایند به این دلیل است که ما باید خودمان را در بخش اقتصاد تقویت کنیم که هم موضوع سرمایه گذاری و هم موضوع کارآفرینی و هم موضوع کارگری و هم موضوع تولید است.
استاندار فارس گفت: امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است حتما کارگران و کارفرمایان باید در کنار دولت در تحقق این شعار نقش بسزایی ایفا کنند و مجموعه عمومی و دولتی باید تسهیل کننده و تسریع کننده شرایط برای فعالیت کارگران و کارفرمایان و بخش خصوصی باشند.
استاندار فارس گفت: امیدواریم با همدلی، همفکری، هماهنگی و آرامشی که در سطح استان حاکم است بتوانیم شعار سال را در انتهای سال به رغم همه محدودیت های تحریم، اف ای تی اف و کرونا محقق کنیم.
وی ادامه داد: پس از انقلاب فعالیت های بسیار خوبی در دولت های مختلف در زمینه سرمایه گذاری، تولید ثروت، رفاه اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است.
استاندار فارس گفت: در دولت تدبیر و امید نیز فعالیت های خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و گسترش بنگاههای اقتصادی صورت گرفته است.
رحیمی یادآور شد: هفته گذشته مجتمع بزرگ صنایع آلومینیوم جنوب را در لامرد افتتاح کردیم که برای حدود ۱۲۰۰ کارگر به صورت مستقیم و بیش از ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرد و زمینه لازم برای ثروت افزایی اشتغال رشد ایجاد شده است.
وی ادامه داد: تا دیروز ۴۲۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می کردیم که امروز ۳۰۰ هزار تن به آن اضافه شده است و در یکی دو سال گذشته تولید آلومینیوم کشور با افتتاح این مجتمع به دو برابر افزایش یافته و رتبه کشور از ۱۸ جهانی به چهاردهم تغییر پیدا کرده است و رتبه کشور در منطقه خاورمیانه رتبه اول است.همچنین کارخانه کربنات سدیم با تعداد کارگر قابل توجهی احداث شده و در حال حاضر بهره برداری مقدماتی از آن صورت گرفته و به زودی افتتاح می شود.
رحیمی افزود: کارخانه های فولادی که در چند سال اخیر ایجاد شده، سه کارخانه فولاد به عنوان یک صنعت پایه در استان آمده که اینها همه سرمایه‌گذاری‌هایی است که می تواند اشتغال پایدار و با ثبات را فراهم کند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از کارخانه ها و کارگاه های دیگری در دست احداث است که امیدواریم خداوند این توفیق را بدهد تا در سال ۹۹ تعدادی از این کارخانه ها و کارگاه ها افتتاح شود.
استاندار فارس گفت: ضرورتی که امسال و سال گذشته آن را احساس کردیم این بود که بتوانیم بنگاه‌های اقتصادی فعال را از ورشکستگی و تعطیل شدن نجات دهیم که در این زمینه اقدامات خوبی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اقتصاد مقاومتی در قالب سند پیشران توسعه استان انجام شده است.
رحیمی افزود: تعدادی از کارخانه هایی که در حال  مواجه شدن با مشکل بودند با امهال و استمهال وام و بخشودگی جرایمی که به آنان تعلق گرفته بود و با فرصت های مناسبی که برای پرداخت بدهی ها به آنان داده شد و همکاری هایی که دستگاههای خدمات رسان انجام دادند این واحدها را سرپا نگه داشتیم تا کارگر بتواند ادامه کار دهد و امرار معاش کند.
وی ادامه داد: هزینه های صورت گرفته برای حفظ شغل کارگر را اگر می‌خواستیم به سرانه کارگر تقسیم کنیم خیلی بیشتر از آن بود که در ارتباط با سبد کالا می توانست مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد.
استاندار فارس به شرایط استان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تنها ۱۴۶ هزار واحد صنفی در استان داریم ۷۰ هزار واحد آن در شهر شیراز است، تمام این واحدها بهترین زمان و رونق کارشان اسفند و فروردین ماه بود که دچار مشکل شدند که قسمت کمی از این مشکلات را شاید ما بتوانیم حل کنیم.
رحیمی افزود: این واحدهای صنفی برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریان فعالیت خود را تعطیل و کمک کردند تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود که جا دارد از همه این عزیزان، بخش کارگری، ادارات کار، بخش حاکمیتی و بخش بهداشت و درمان تقدیر و تشکر کنم.
استاندار فارس گفت: فعالیت های خوبی در ایام گذشته صورت گرفت و توانستیم بیش از ۴۹ هزار شغل را در قالب فعالیت های جدی در کمیسیون های کارگری و کارگروه رفع موانع تولید تثبیت کنیم و اجازه ندهیم مشکلی برای آنان ایجاد شود.
رحیمی افزود: برای بیمه بیکاری بیش از ۸۳ هزار نفر نام نویسی کردند که بیش از ۷۰ هزار نفر مشمولین بیمه شده اند که امیدواریم گوشه ای از نیازها و مشکلات آنان را پاسخ دهد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی لازم برای پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به کارفرمایان صورت گرفته است که این اقدام در حال انجام است.
استاندار فارس گفت: تسهیلات بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی به کارفرمایان برای اینکه بتوانند چرخ تولید را بچرخانند و شغل کارگر را حفظ کند از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
رحیمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه این وزارتخانه در استان تقدیر و تشکر کرد و افزود: در زمینه مواظبت از کارگران تلاش‌های خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که از بیش ۵۰۰ هزار نفر کارگر تنها سه نفر به کرونا مبتلا شدند که بحمدالله آن‌ها نیز مشکل خاصی پیدا نکردند و در حال درمان هستند.
وی ادامه داد: این نشانگر آن است که هم کارفرمایان احساس مسوولیت و هم کارگران نیز مسایل بهداشتی را رعایت کردند.
وی اضافه کرد: به رغم وجود کمبودهایی در مواد ضدعفونی و دستکش و غیره تلاش شد تا به صنایع و بنگاه های تولیدی این خدمات ارایه شود تا منجر به تعطیلی یا فراگیری این بیماری نشود.
استاندار فارس گفت: بیمه بیکاری و ۶۰۰ هزار تومان کمک معیشتی و وام یک میلیون تومانی و مساعدت در زمینه دفترچه های بانکی و بیمه و مالیاتی کارهای خوبی بود که انجام شد اما کافی نیست که امیدواریم با کمک هایی که خیرین انجام می‌دهند این موضوع تکمیل شود.
رحیمی افزود: بیش از یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۱۳۸ خانوار یارانه بگیر در استان داریم که حدود ۹۰ درصد جمعیت استان یارانه می گیرند، تعداد خانواری که یارانه معیشتی را دریافت کردند یک میلیون و ۴۸۰ خانوار است.
وی ادامه داد: تعداد خانواری که تسهیلات یک تا دو میلیون تومان گرفتند تا ۳۱ فروردین ۹۹۱ هزار و ۷۷۵ خانوار بودند و مابقی که ثبت نام کردند فردا به حساب آنان واریز می شود.
استاندار فارس گفت: امیدواریم بتوانیم مطالبات به حق قانونی و به جای قشر کارگر را جامعه عمل بپوشانیم.