کارگاه آموزشی «سوگواران خاموش» برگزار شد
کارگاه آموزشی «سوگواران خاموش» برگزار شد

به گفته سرپرست مدیریت سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مداخلات روانشناختی سوگ و داغدیدگی ویژه بازماندگان متوفیان ناشی از کرونا به دلیل محدودیت در فرایند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته بسیار مهم است. به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «فریبا رضایی» گفت: بیماری کرونا […]

به گفته سرپرست مدیریت سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مداخلات روانشناختی سوگ و داغدیدگی ویژه بازماندگان متوفیان ناشی از کرونا به دلیل محدودیت در فرایند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته بسیار مهم است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «فریبا رضایی» گفت: بیماری کرونا سبب سوگواری برخی از خانواده ها شده است و بازماندگان داغدار افزون بر غم از دست دادن عزیزانشان، ترس ‌ها و نگرانی ‌هایی هم بابت انتشار ویروس توسط پیکر متوفا دارند که سبب محدودیت در فرایند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌ شود.

رضایی افزود: از سوی دیگر اصل پیشگیرانه فاصله‌ گذاری فیزیکی که خود منجر به فاصله ‌گذاری اجتماعی نیز می ‌شود، امکان برگزاری مراسم معمول سوگواری و حضور جمعی افراد در مراسم سوم، هفتم، چهلم و رفت و آمد دوستان و نزدیکان را نا ممکن کرده است و تمام این شرایط زمینه ‌ساز افزایش بروز سوگ پیچیده و تبعات آن خواهد شد، بنابراین مشاوره‌ سوگ در بازماندگانِ فوت ‌شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ ضرورتی دو چندان دارد.

او ادامه داد: در همین راستا معاونت بهداشت بنا به اظهارات مدیریت سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه با همکاری دانشگاه شیراز، کارگاه آموزشی سوگواران خاموش برای روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان های استان برگزار کرد.

سرپرست مدیریت سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه ادامه داد: در این کارگاه که به صورت وب کنفرانس برگزار شد، دکتر «فرشته موتابی» مدرس و عضو هیات علمی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، روانشناسان استان را با آخرین تکنیک ها و مداخلات روانشناختی سوگ آشنا کردند.

رضایی ادامه داد: در این کارگاه آموزشی به سر فصل های مهم «مداخله در سوگ» و اهداف مداخله شامل افزایش درک واقعیت فقدان و کمک به بازماندگان برای زندگی بدون متوفا وسازگاری با فقدان از طریق حل مساله،، بررسی دفاع ‌ها و روش‌های مقابله ای، کمک به بازماندگان برای ‌یافتن معنا در تجارب دردناک، کمک برای پیدا کردن راهی برای حفظ عهد و میثاق با فرد در گذشته در عین احساس راحتی و آرامش در زندگی جدید بدون او، اشاره شد.

او اضافه کرد: فرایند مشاوره سوگ در پنج جلسه ۴۵ دقیقه ای و دو بار پیگیری تلفنی به فاصله‌ یک ماه پس از پایان جلسه آخر مشاوره انجام می گیرد، یکی از تکنیک هایی که در این مداخلات انجام می شود، آموزش شیوه‌ های مقابله ای سالم است، چرا که شیوه ‌های مقابله ای هیجانی نا سالم، شامل سرزنش، پرت کردن حواس، انکار، انزوای اجتماعی، سوء مصرف مواد، الکل و دارو ها ممکن است در کوتاه مدت رنج ناشی از سوگ را کاهش دهند، اما در نهایت فرآیند سوگ را طولانی کرده و موجب آسیب‌های ثانویه به فرد می ‌شوند.