بازگشایی مشاغل کم‌خطر در گرو رعایت بهداشت است
بازگشایی مشاغل کم‌خطر در گرو رعایت بهداشت است

استاندار فارس اهمیت مشارکت مردم و همکاری بین بخشی را عامل موفقیت این استان در مدیریت بیماری کرونا دانست و با اشاره به بازگشایی مجدد مشاغل کم خطر از روز شنبه گفت: این امر با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد و با متخلفان برخورد قانونی جدی می شود. عنایت الله رحیمی  […]

استاندار فارس اهمیت مشارکت مردم و همکاری بین بخشی را عامل موفقیت این استان در مدیریت بیماری کرونا دانست و با اشاره به بازگشایی مجدد مشاغل کم خطر از روز شنبه گفت: این امر با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد و با متخلفان برخورد قانونی جدی می شود.

عنایت الله رحیمی  در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت برگزار شد گفت: علت موفقیت فارس در مدیریت کرونا، یاری خداوند، مشارکت مردم و همکاری خوب بین بخشی، تلاش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور، خدمات کادر پزشکی و دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان بود.

رحیمی  با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه در فارس انجام گرفته است، گفت: نتایج این اقدامات، هم اکنون در آمارها دیده می شود.

وی هدف اصلی تمامی دستگاه های اجرایی در استان را حفاظت و حراست از مردم و سلامت آنان عنوان کرد.

استاندار فارس با بیان خدمات مجموعه بهداشت و درمان استان، بر نگاه ویژه به این خدمات و جانفشانی ها تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا  که با حضور معاون کل وزارت بهداشت، استاندار فارس و دیگر مسوولان استانی برگزار شد، اقدامات استان فارس در مدیریت این بیماری را تشریح کرد.

عبدالرسول همتی با اشاره به مدیریت هوشمندانه برای مهار بیماری ، تعامل خوب امام جمعه و مشارکت خوب مجموعه استانداری و دیگر سازمان ها در پیشبرد اهداف و برنامه ها، نتیجه این امر را ارتقای دانش و اصلاح رفتار جامعه در زمینه این بیماری، اطلاع رسانی مناسب و وسیع و تشخیص زودهنگام بیماری با هدف قطع چرخه های انتقال دانست.

وی با بیان نقش موثر حمایت طلبی مقام ارشد استان و جامعه روحانیت در این زمینه، از طراحی پنج سناریو برای کنترل این بیماری و پیش بینی امکانات لازم از جمله تخت های ویژه و عادی در مراکز درمانی استان، به عنوان بخشی از مراحل این سناریوها یاد کرد.

به گفته این مقام مسوول ، در مجموعه این دانشگاه نیز با برگزاری نشست های روزانه ستاد دانشگاهی ، اقدامات عملیاتی به خوبی رصد شده و برنامه ریزی های لازم در زمینه اموری مانند ذخیره سازی تجهیزات حفاظتی و اقلام موردنیاز مردم، فعالیت تیم های واکنش سریع، فعالیت مراکز ۱۶ ساعته در شیراز و شهرستان های استان، پیش بینی روند ارائه خدمت به بیماران غیر از مبتلا به کرونا با ضدعفونی منظم بیمارستان ها، تشکیل کمیته تحلیل آمار، کمیته سلامت معنوی، کمیته کنترل عفونت، کمیته اقتصاد سلامت، کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی و کمیته پیشگیری و شناسایی انجام گرفته است.

دکتر همتی راه اندازی سامانه فرماندهی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از دیگر اقدامات موفق مجموعه سلامت فارس در این زمینه برشمرد و ادامه داد: فارس پس از انستیتوپاستور تهران، موفق به راه اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی مولکولی در استان شد و ظرفیت آزمایشگاه ها نیز به صورت مستمر در حال افزایش بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین به ظرفیت استان فارس در این زمینه، به واسطه وجود برنامه پزشک خانواده و فعالیت پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، به عنوان یکی دیگر از زیرساخت های قابل توجه در این زمینه اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب بسیجی را دیگر گام موفق استان فارس در این زمینه برشمرد و ادامه داد: با مشارکت  دیگر سازمان ها، برگزاری نشست های قرارگاه زیستی، شورای تامین استان و ستاد استانی مدیریت کرونا، در اجرای موفق دستورالعمل ها و تصمیم گیری به موقع، نقش موثری ایفا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعطیلی مترو و حمل و نقل عمومی با مشارکت شهرداری، تعطیلی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با مشارکت تولیت این آستان مقدس، نصب تب سنج  در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب، تب سنجی مسافران در مبادی ورودی ریلی، هوایی و زمینی، راه اندازی نقاهتگاه با ظرفیت یکصد تخت خواب و با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی، برنامه های گسترده اطلاع رسانی با مشارکت رسانه های استان، راه اندازی کارگاه های تولید ماسک در استان و انجام بازدیدهای منظم میدانی از اقدامات انجام شده با حضور مسوولان ارشد استان را از دیگر اقدامات موفق در این زمینه عنوان کرد.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استان فارس در ردیف مناطق قرمز آلوده به کرونا قرار گرفت.علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰  تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.