همه تصمیم‌گیری‌ها برای مهار کرونا با مشورت متخصصان بوده است
همه تصمیم‌گیری‌ها برای مهار کرونا با مشورت متخصصان بوده است

استاندار فارس گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با این بیماری در حوزه‌های مختلف در این استان با مشورت و نظرخواهی از متخصصان انجام شده و این مشورت‌ها تداوم خواهد داشت. عنایت‌الله رحیمی در نشستی با شماری از پزشکان استان فارس با موضوع کنترل شیوع کرونا افزود: اگر تا امروز توفیقی […]

استاندار فارس گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با این بیماری در حوزه‌های مختلف در این استان با مشورت و نظرخواهی از متخصصان انجام شده و این مشورت‌ها تداوم خواهد داشت.

عنایت‌الله رحیمی در نشستی با شماری از پزشکان استان فارس با موضوع کنترل شیوع کرونا افزود: اگر تا امروز توفیقی در این زمینه به دست آمده ، نخست به خاطر لطف خداوند و سپس همراهی و همکاری خوب مردم و تلاش‌های شبانه روزی کادر پزشکی و درمانی استان بوده که سبب شده استان فارس نسبت به دیگر استان‌های کشور شرایط بهتری داشته باشد.
وی ادامه داد: در کنار این، تصمیمات زودهنگامی که در زمینه تعطیلی مراکز و اماکن عمومی و شهری گرفته شد نیز کمک بسیاری به کاهش شیوع این بیماری در استان و به ویژه کلانشهر شیراز کرد.
استاندار فارس اظهار داشت: اختصاص بیمارستان علی اصغر و پیش‌بینی ۲ بیمارستان پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا از دیگر اقداماتی بود که به کنترل هرچه بیشتر و بهتر این بیماری در استان کمک کرد.

بهره‌گیری از پیشنهادهای فارس در سطح ملی
رحیمی تصریح کرد: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت و اخذ گزارش از دانشگاه علوم پزشکی، محدودسازی‌هایی به مرور  در استان ایجاد شد که بسیاری از این تصمیمات در تصمیم‌گیری‌های ملی هم تاثیرگذر بود و از تجارب و پیشنهادات استان فارس در سطح ملی استقبال و استفاده شد.

توقف فعالیت مراکز اقامتی و اصناف، داوطلبانه بود
استاندار فارس در ادامه گفت: تلاش کردیم که محدودسازی‌هایی که انجام می‌شود از جمله در توقف فعالیت مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، مهمانپذیرها و مراکز بوم‌گردی و همچنین برخی صنوف و مراکز به شکل داوطلبانه باشد که چنین نیز شد و صنوف مختلف در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشتند.
وی افزود: در مواردی نیز به رغم توصیه‌ها و تذکرهایی که داده شد شاهد تخلف برخی صنوف بودیم که منجر به پلمب ۲۸۲ واحد صنفی شد.
رحیمی اضافه کرد: طی این مدت ۲۰۷ دستگاه خودرو که محدودیت‌های اعمال شد را رعایت نکردند جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال شد و حدود ۵۰ دستگاه خودرو نیز توقیف و روانه پارکینگ شد.

مسدود کردن ۷۷ کانال شایعه‌ساز در فضای مجازی
استاندار فارس تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین و حفظ امنیت روحی و روانی شهروندان بحث برخورد با کانال‌های فعال در شبکه‌های مجازی که اقدام به شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی می‌کردند و خدمات جامعه پزشکی را زیر سوال می‌بردند نیز در دستور کار قرار گرفت و در همین رابطه ۷۷ کانال شناسایی و مسدود شد.
رحیمی گفت: به دنبال اعمال این محدودیت‌ها که به کاهش تردد خودروها در معابر منجر شد متوسط مصرف روزانه بنزین که تا روز دهم فروردین سال ۹۸ افزون بر ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار لیتر بود در مدت مشابه امسال به سه میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر کاهش یافت که بیانگر کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت است.
استاندار فارس تصریح کرد: در ترددهای هوایی نیز در ۱۰ روز نخست سال جاری شاهد لغو ۸۹۰ پرواز بودیم که نسبت به مدت مشابه پارسال در بحث تعداد پرواز ۷۸ درصد و در تعداد مسافر نیز ۷۹ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در مجموع در اسفندماه سال ۹۸ نیز شاهد لغو ۸۰۰ پرواز داخلی و ۲۲۷ پرواز خارجی در استان بودیم.

برپایی ایستگاه‌های بازرسی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
استاندار فارس گفت: تا امروز ۱۰۵ نقطه کنترل و ایست بازرسی در استان راه‌اندازی شده که حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نیرو در سه شیفت در این نقاط مستقر هستند.
رحیمی اضافه کرد: در بحث تامین ملزومات بهداشتی مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین شهروندان از جمله مواد ضدعفونی، ماسک و مواد شوینده نیز اقدامات خوبی در استان انجام شد که نسبت به هفته‌های اخیر در زمینه تامین این اقلام شرایط بهتری را در استان شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی و افزایش تولید ۱۴ خط تولید مواد ضدعفونی با توانایی تولید روزانه ۱۶ تن در روز و تغییر خط تولید ۱۰ واحد تولید منسوجات به تولید ماسک با توانایی تولید روزانه ۱۸۰ هزار ماسک از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

درمان رایگان بیماران ایرانی و اتباع خارجی
استاندار فارس اضافه کرد: درمان کاملا رایگان بیماران مبتلا به کرونا (هم بیماران داخلی و هم اتباع خارجی)، معافیت‌های مالیاتی، عوارض و گمرکی مواد اولیه تامین اقلام بهداشتی و ملزومات مورد نیاز برای درمان بیماری کرونا از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با این ویروس در استان است.
رحیمی، با اشاره به تمدید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا روز بیستم فروردین‌ماه جاری گفت: چنانچه در ادامه نیز به تشخیص وزارت بهداشت نیاز به تداوم این روند باشد، چگونگی اجرای آن بررسی خواهد شد.
استاندار فارس با قدردانی از همکاری مردم با پویش در خانه بمانیم با هدف قطع زنجیره شیوع کرونا افزود: تمام این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای افزایش ایمنی مردم و حفظ سلامت آنها است و قطعا هر اقدامی که به این مساله ختم شود را با جدیت دنبال خواهیم کرد.