یادواره شهدای دفاع مقدس در اداره کل راه و شهرسازی فارس برگزار شد
یادواره شهدای دفاع مقدس در اداره کل راه و شهرسازی فارس برگزار شد

در آستانه برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس (آبانماه ۱۴۰۳)، یادواره بزرگداشت شهدا با رویکرد مهندسی در جنگ در اداره کل راه و شهرسازی فارس برگزار شد.

به گزارش پگاه خبر، مدیر کل راه و شهرسازی فارس در این آیین گفت: امیدواریم که بتوانیم روش ها و منش شهدا را در جهت خدمت به مردم سرلوحه کار خود قرار دهیم.
ناصر رضایی افزود: همه ما به عنوان خادمان مردم در این اداره کل در هر سطح و جایگاهی که قرار داریم می کوشیم که الگوی خود در برخورد با مردم و خدمت به آنها را شهدا قرار دهیم.
وی ادامه داد: این اداره کل در راستای تکریم خانواده معزز شهدا اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده از جمله تامین زمین و مسکن ایثارگران و خانواده شهدا که فارس در این زمینه جزو استان های پیشرو کشور است.
او اظهار کرد: بحث تامین زمین و اعتبار لازم برای ساخت موزه دفاع مقدس اقدام دیگری بود که از سوی اداره کل راه و شهرسازی انجام شد و تلاش می کنیم طی هفته های آتی عملیات اجرایی آن را نیز آغاز کنیم تا بتوانیم فرهنگ جهاد و شهادت و رشادت های رزمندگان را به مردم و به ویژه نسل جوان منتقل کنیم.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: امروز نیز این یادواره با رویکرد مهندسی در جنگ با سه رویکرد یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، اهمیت مهندسی در جنگ و تاثیرات آن در سطوح مختلف جنگ و همچنین آشنایی مدیران و کارکنان با سیره و منش شهدا و الگو برداری از آن در راه خدمت به مردم برگزار شد.ابراهیم بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در ادامه این مراسم با اشاره به شهدای عملیات حصر آبادان گفت: چرا بعد از گذشت ۴۴ سال از شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق و دفاع مقدس، هر سال سالگرد شروع جنگ را جشن می گیریم و تلاش می کنیم که نگذاریم یاد آن دوران به دست فراموشی سپرده شود؟ جنگ فی نفسه بد است چرا که به دنبال خود، کشتار، ناآرامی، تخریب زیرساخت ها و غیره دارد، اینها پیامدهای جنگ هستند و طبیعی است که جنگ خوب نباشد اما چرا ما هر سال تلاش می کنیم که نگذاریم یاد جنگ فراموش شود؟!
وی با اشاره به تاریخ ۲۰۰ ساله ایران، افزود: در این سده ها بیش از ۳ میلیون و نیم مساحت کشور ما بوده است که با بی‌کفایتی حاکمان و مداخله خارجیان بخش های وسیعی از خاک ایران عزیز را از دست دادیم، به طور مثال هرات و بخش های دیگری از افغانسان، عراق، پاکستان، ترکیه و غیره متعلق به ایران بوده است که از دست دادیم.

بیانی با اشاره به اعتراضات و ناآرامی های سالهای اخیر ایران به ویژه از سال ۸۸ تاکنون عنوان کرد: عده ای جوان ناآگاه ایرانی در خیابان ها، دوران پادشاهی را پرافتخار برای ایران بیان می کردند اما حاضر به مطالعه و تحقیق و جستجو نیستند تا تاریخ ایران را بدانند و متوجه شوند که به واسطه حاکمان چقدر از خاک خود را از دست دادیم.

مدیرکل بنیاد شهید استان فارس با بیان اینکه در دو قرن گذشته نزدیک به ۲ میلیون کیلومتر از خاک ایران جدا شده است، تصریح کرد: در سال ۵۹ یک جنگ به ایران تحمیل شد و تمام مردم ایران با دستور امام خمینی (ره) با تمام کشورهای جهان مقابله کردند، ایران تک و تنها بود و هیچکس در کنار ما قرار نگرفت، ما حتی سیم خاردار نداشتیم و از اوکراین می خریدیم و ترکیه اجازه نمی داد وارد خاک ایران شود، ما در این شرایط ایستادیم و جنگیدیم و امروز مفتخریم که بعد از دو قرن برای اولین بار حتی در جنگ یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم، پس به همین دلیل ما سالگرد آغاز جنگ را هر سال گرامی می‌داریم تا به نسل جدید یادآوری کنیم که این دوران مایه افتخار ما است و نباید از یاد ببریم.

بیانی ادامه داد: آن سالها تمام استان های مرزی ما که درگیر جنگ شدند که شامل مرزهای آبی، خاکی و هوایی بود، ما در کوهستان و جنگل جنگیدیم و همه اینها ابزار خاص خودش را می خواست، بچه های مهندسی در شکل جهاد سازندگی در جبهه ها حاضر شدند و ۵۴۰ هزار نیرو در دفعات مختلف در جنگ برای پل سازی، سنگرسازی و احداث جاده ها، ایفای نقش کردند، نقش تمام کسانی که در جنگ شرکت کردند درصدی نبود بلکه صد در صدی بود.

سردار سعید کوشکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در ادامه این مراسم با گرامیداشت مقام شامخ شهدا گفت: شهادت افتخار است و قسمت هر کسی نمی شود، اینکه فردی هر ظلمی به مردم بکند و بعد بگوید که آرزوی شهادت دارم، اینطور نمی شود که، باید وصیت نامه شهدا را خواند تا فهمید شهدا چه کسانی بودند و شهادت قسمت چه کسانی می شود.

وی با بیان اینکه ما در آن دوران که مسئله بی حجابی نداشتیم اما همه شهدا در وصایای خود بر آن تاکید کردند، تصریح کرد:

کوشکی با اشاره به اهمیت نقش مهندسان در جنگ، اظهار کرد: دشمن در حوزه مهندسی خود معتقد است در هر خانه باید یک اتاقک ضد بمب هسته ای ساخته شود و ما در خیلی از کشورهای شاهد تغییر رویکرد مهندسی در راستای برای آمادگی در برابر جنگ‌های احتمالی هستیم، در روسیه مترو در عمق دریا ساخته شده است و این خود یک پناهگاه حساب می شود.

وی تاکید کرد: باید افق کشور را دید و نظام مهندسی در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد، ما باید برای جنگ آتی باید آماده باشیم، جنگ حتما شکل خواهد گرفت و فقط زمانش مشخص نیست، دشمن به دنبال گسترش جنگ است، ما باید ساختار ساختمان سازی‌هایمان و استحکام بناهایمان به شکلی باشد که جان مردم حفظ شود.

انتهای پیام/