رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس بیان کرد:
رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس بیان کرد:

  رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به فعالیت بیش از ۵۶۰۰ تعاونی فعال در زمینه های مختلف عنوان کرد: در سال ۹۸ براساس برنامه های سالانه بیش از ۳۸۰۰ مورد نظارت بر حسابرسی، بررسی صورت های مالی،  و نظارت بر برگزاری  مجامع به منظور […]

 

رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به فعالیت بیش از ۵۶۰۰ تعاونی فعال در زمینه های مختلف عنوان کرد: در سال ۹۸ براساس برنامه های سالانه بیش از ۳۸۰۰ مورد نظارت بر حسابرسی، بررسی صورت های مالی،  و نظارت بر برگزاری  مجامع به منظور ارتقاء و توانمند سازی تعاونی های خدماتی، تولیدی و توزیعی شرکت های تعاونی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس زهرا عواطفی فرد افزود: نظارت بر تعاونی ها جز برنامه های اولویت دار اداره کل قرار گرفته  و بیش از ۱۰۰ درصد امر نظارت محقق شده است.

عواطفی فرد با اشاره به وجود محدودیت های نیروی انسانی در بازرسی ها ابراز کرد: در سال جاری محور برنامه امور تعاونی ها تشدید نظارت بر تعاونی ها است و در این راستا خوشبختانه نسبت به گذشته  شاهد رعایت بیشتر قوانین و مقررات توسط هیات مدیره شرکت های  تعاونی بوده ایم .

وی افزود: موضوع نظارت امسال هم به صورت جدی و با همکاری و مشارکت اتاق تعاون و اتحادیه های تعاونی دنبال می شود و تعاونی های متخلف به استناد بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاون اقتصاد کشور به مراجع قضایی معرفی می شوند.

عواطفی فرد با اشاره به افزایش نظارت بر تعاونی‌ها و بهبود و تقویت عملکرد بخش تعاون عنوان کرد: در این راستا پیگیری واگذاری وظایف تصدی‌گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مدیریت تعاونی‌ها به اتحادیه‌های مذکور و اتاق تعاون در الویت برنامه های این استان است.

رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس تصریح کرد: با توجه به اساسنامه اتحادیه ها و مقررات بخش تعاون، هدف از تشکیل اتحادیه ها و وظایف آنان مشخص شده است و بر همین اساس قاعدتا اتحادیه ها نباید فعالیت اجرایی داشته باشند.

 

به گفته عواطفی فرد با توجه به نقش هدایت و راهبری که طبق قوانین برای اتحادیه ها تعریف شده است  باید بتوانند در بحث خدمات رسانی و وظیفه نظارتی خود شرایطی را فراهم سازند تا تاثیر بیشتری برای ترویج و تحکیم مشارکت و همکاری بخش تعاون و کمک به تحقق عدالت اجتماعی  در تعاونی های زیرمجموعه خود از منظر حقوقی، مالی، فنی و اداری داشته باشند و شاهد تقویت و فعال سازی اتحادیه ها و شرکت های تعاونی به صورت همزمان باشیم.

رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه تاکنون حمایت‌های لازم به منظور کمک به فعال‌سازی اتحادیه‌ها انجام گرفته است؛ ابراز کرد: انتظار داریم اتحادیه‌ها نیز با توجه به ماهیت حقوقی که بر اساس قوانین و مقررات بخش تعاون دارند، حضور و برنامه های خود را به صورت پررنگ‌تر ارائه کنند تا بتوانیم در اجرایی شدن آن‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهیم .

عواطفی فرد اظهار کرد: تقویت اتحادیه‌ شرکت های تعاونی و پیگیری انجام واگذاری وظایف تصدی گری به اتحادیه‌های مذکور در اولویت برنامه های این اداره کل در سال جاری می باشد که به صورت جدی مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از تعاونی‌های مسکن  استان با مشکلات عدیده‌ای به دلیل عدم توجه برخی از مدیران به قوانین و مقررات ، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، زمین و هزینه های نظارتی و موانع ایجاد شده توسط شهرداری‌ها، سازمان های خدماتی و ادارات مواجه هستند، تصریح کرد: به منظور رفع مشکلات آنها در حال برنامه ریزی جهت طرح مشکلات آنها در دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ، مراجع  قضایی و…هستیم و به منظور  پیشگیری از بروز مشکلات مشابه در تعاونی های مسکن نوع جدید و شرکت های  تعاونی  فعال که اقدام به تعریف پروژه جدید می نمایند اجرای طرح جامع نظارت بر تعاونی های مسکن به صورت جدی در زمینه های مختلف  وجود دارد