مجموعه شهرداری شیراز خود را در مقابل سلامت جان شهروندان مکلف می داند
مجموعه شهرداری شیراز خود را در مقابل سلامت جان شهروندان مکلف می داند

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز عنوان کرد: مجموعه شهرداری شیراز به لحاظ اخلاقی و انسانی خود را در مقابل سلامت جان شهروندان مکلف می داند و به همین دلیل تا جایی که بتوانیم در راستای کنترل این بیماری کمک خواهیم کرد. محمدرضا محمدحسن پور در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یکی از راه‌های کنترل […]

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز عنوان کرد: مجموعه شهرداری شیراز به لحاظ اخلاقی و انسانی خود را در مقابل سلامت جان شهروندان مکلف می داند و به همین دلیل تا جایی که بتوانیم در راستای کنترل این بیماری کمک خواهیم کرد.

محمدرضا محمدحسن پور در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یکی از راه‌های کنترل این بیماری این است که مکان‌های پرتردد مانند ناوگان حمل و نقل عمومی ،مترو و … را ضدعفونی و تا حدودی جلوی شیوع بیماری را گرفت.
این مسوول  اضافه کرد: پاکبان ها بعنوان گروه های پرخطر مواجه با بیماری در حال فعالیت و جمع آوری پسماندهای خانگی و عفونی و دفن آن هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بر انجام ضدعفونی مداوم در اماکن شهری، سرویس های بهداشتی عمومی، پارک ها، لوازم بازی بوستان ها و … تاکید کرد و گفت: تمام این موارد در دستور کار قرار دارد اما در نهایت مدیریت شهری به این جمع بندی رسیده که با وجود این اقدامات ممکن است این ویروس در پی حضور یک فرد آلوده در یکی از مکان ها و معابر شهری دوباره آن محل را آلوده کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه طول عمر این ویروس کوتاه نیست و مدیریت شهری شیراز وظیفه خود می داند که تا جایی که در توان داشته باشد موضوع گندزدایی و ضدعفونی سطح شهر را در دستور کار قرار دهد.
محمدحسن‌پور عنوان کرد: با هدف ضدعفونی کردن معابر شهری شهرداری شیراز ۱۰ دستگاه ماشین آلات جدید خریداری و ۱۰ خودرو آتش نشانی را نیز به تجهیزات ویژه تجهیز کرده و علاوه بر آن با طراحی مهندسین شهرداری دو دستگاه واتر جت بزرگ بر روی دو کامیون از نوع تریلر نصب شده است.
وی تامین این تجهیزات را در شرایط کنونی کشور کار سختی عنوان کرد و گفت: برای خرید هر یک از دستگاه‌های ضدعفونی کننده معابر شهری که روی دوش افراد حمل می شود از نوع چینی حدود ۱۵ میلیون تومان و از نوع آلمانی نیز بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه شده که ۱۰  دستگاه از این تجهیزات توسط شهرداری شیراز خریداری شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کرد: بزودی تعداد بیشتری از این تجهیزات ضدعفونی کننده و خصوصا دستگاه هایی که قابلیت نصب بر روی خودرو و کامیون داشته باشد خریداری خواهد شد.
وی ادامه داد: در شب اول آغاز ضدعفونی معابر شیراز حدود ۸۰ کیلومتر از خیابان‌ها و معابر اصلی و پرتردد شیراز گندزدایی شد.
او اظهار داشت: برنامه شهرداری شیراز بر این منوال است که ضدعفونی تمام سطح شهر شیراز بطور مداوم تا شکست کرونا ادامه خواهد داشت.
معاون خدمان شهری شهرداری شیراز تاکید کرد: با وجودی اینکه معابر در حال ضدعفونی است اما اگر فردی آلوده بعد از این کار از این محل عبور و با دست آلوده سطوح را لمس کند دوباره آن محل آلوده خواهد شد و به همین دلیل کار ضدعفونی با دشواری ها و چالش هایی مواجه است.
او اعلام کرد: عملیات گندزدایی و ضدعفونی کردن شیراز توسط عوامل و کارکنان شهرداری شیراز بصورت مستقیم در حال انجام است و به پیمانکار بخش خصوصی واگذار نشده است.
محمدحسن‌پور در پاسخ به این سوال که آیا آموزش‌های تخصصی به عواملی که در حال ضدعفونی کردن معابر و تاسیسات شهری در شیراز هستند ارایه شده یا خیر؟ گفت: آموزش‌های اولیه به این افراد داده شده و شرح وظیفه هر گروه مشخص است.
وی تصریح کرد: واترجت‌هایی که روی دو دستگاه تریلر نصب شده دارای مه‌پاش‌هایی است که تقریبا کار ضدعفونی یک خیابان را بطور کامل انجام می‌دهد بگونه ای که ابری از مواد ضدعفونی توسط این دستگاه ها ایجاد و سطوح را می‌پوشاند.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: این آزمون و مشکل تقریبا برای نخستین بار است که در حوزه سلامت در این سطح ایجاد شده و قطعا ایرادات و اشکال‌هایی در کار نیز وجود دارد اما نمی توان دست روی دست گذاشت و باید همه در کنار یکدیگر برای رفع این معضل تلاش کرد.
وی در خصوص مواد مصرفی برای ضدعفونی کردن معابری شهری نیز گفت: مواد مصرفی براساس پروتکلی است که توسط وزارت بهداشت تعریف شده و هیچ خطری برای سلامت مردم و شهروندان ندارد. نوع مواد مصرفی برای ضدعفونی کردن معابر و خیابان های شهر شیراز بر اساس هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی، آب ژاول با غلظت مناسب است.
محمدحسن پور در ادامه و در پاسخ به این سوال که نباید برای فضاهای بسته و ضدعفونی کردن مترو و ایستگاه‌های قطار شهری شیراز از تجهیزاتی متناسب با این محیط‌ها استفاده شود؟ گفت: تفاوتی ندارد، در فرآیند ضدعفونی با تجهیزاتی که اکنون در شیراز استفاده می شود، مواد بصورت ابری تولید شده و روی سطوح می نشیند.
او تاکید کرد: درخواست دارم که شهروندان اگر برای سلامت خود ارزش قایل هستند جز برای کارهای ضروری از منازل خارج نشوند و در حد ممکن برای پیشگیری از شیوع این ویروس تلاش کرده و توصیه‌های ایمنی وزارت بهداشت را جدی بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود رسانه ها را یکی از مهمترین ابزار شکست کرونا عنوان کرد و گفت: رسانه ها باید در جهت آگاهی بخشی به جامعه در خصوص اهمیت این موضوع و لزوم پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی تلاش مضاعفی انجام دهند.