مطلب آموزشی برای کارکنان ادارات و سازمان ها
مطلب آموزشی برای کارکنان ادارات و سازمان ها

کرونا ویروس ها چیست؟ کرونا ویروس ها خانواده ایی از ویروس ها هستند که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها، از سرما خوردگی گرفته  تا عفونت حاد شدید تنفسی  ایجاد نماید. کوروناویروسها قابلیت جهش ژنتیکی و کسب توانایی های جدید در ایجاد بیماری های متنوعی با طیف های وسیعی از علائم در بسیاری از […]

کرونا ویروس ها چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده ایی از ویروس ها هستند که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها، از سرما خوردگی گرفته  تا عفونت حاد شدید تنفسی  ایجاد نماید. کوروناویروسها قابلیت جهش ژنتیکی و کسب توانایی های جدید در ایجاد بیماری های متنوعی با طیف های وسیعی از علائم در بسیاری از حیوانات را دارند و درگذشته به عنوان عامل سرماخوردگی انسان نیز شناخته می شدند. عمدتا در حیوانات و در موارد محدودی در انسان، ایجاد بیماری می کنند. تا کنون ۶ گونه کورونا ویروس شناخته شده اند که امکان بیماری زایی در انسان دارند که ۴ گونه آن بیماری خفیف وسه گونه آن شامل  SARS و MERS و در حال حاضر یک گونه جدید به نام کوروناویروس nCov-2019، توانایی ایجاد بیماری های شدیدتر دارند. این سه گونه از لحاظ ژنتیکی با هم متفاوت می باشند.

بیماری زایی کورونا ویروس ها چگونه می باشد؟

بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید  دارای طیف وسیعی از علایم خفیف تا شدید هستند. بیماری کرونا در حال حاضر در بیشتر جمعیت به صورت خفیف تا متوسط دیده می شود. اما در گروههای پرخطر به فرم شدید بروز می کند.  این ویروسها می توانند در هر سنی ایجاد بیماری نمایند اما توان ایجاد بیماری حاد و مرگ و میر در میان افراد مسن بیشتر است. همچنین افراد با بیماری زمینه ای خاص در معرض خطر بیشتری قرار دارند.  داشتن عامل خطر، بعد خانوار و حضور در اماکن پر ازدحام، عامل مهمی در انتقال بیماری است.  زیرا افراد خانوار با گروههای متعدد در تعامل هستند و پس از بازگشت به محیط خانه توان سرایت بیماری را دارند. عوارض و مرگ و میر بیماری در سطح منطقه ای و ملی، بسته به حدت و قدرت سرایت ویروس است. علایم عمومی بیماری در افراد، تب و شروع حاد علایم تنفسی )سرفه و تنگی نفس(  بوده و در افراد مسن تر علایم تنفسی جدی تر از جمله تشدید نارسایی احتقانی قلب یا تغییر سطح هوشیاری است. علایم بیماری تنفسی تب دار ۱تا ۱۴ روز پس از ورود ویروس به بدن شروع می شود. بزرگسالان می توانند ویروس را قبل از شروع علایم منتقل کنند. این عفونت ویروسی می تواند توسط قطرات تنفسی که بر روی سطوح نشسته و باعث آلودگی دست ها می شود، منتقل گردد اما ممکن است از طریق سرفه، عطسه، یا صحبت کردن نیز منتقل شود. همچنین امکان انتقال از حیوان به انسان وجود دارد. در ضمن در شرح حال بیمار سفر و تماس با بیماران تب دار و بیماران دارای علایم تنفسی نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری دارد.

به طور کلی، حدود ۱۵% از موارد سرماخوردگی توسط کرونا ویروسها ایجاد می شوند. ویروس کرونا ابتدا در مخاط مژکدار تنفسی در ناحیه حلق و بینی ایجاد عفونت کرده که معمولا با علائم شبیه سرماخوردگی بروز می کند. گاهی ممکن است کرونا ویروسهای ایجاد کننده سرما خوردگی باعث بروز بیماری های شدیدتری مانند عفونت دستگاه تنفسی تحتانی ، تشدید آسم و برونشیت مزمن  خصوصا در بالغین و سالمندان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، می شود. عفونت های شدید ریه با سه گونه SARS و MERS و کوروناویروس nCov-2019، بسیار بیشتر می باشد. عفونت از قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی (مخاط تنفسی بینی و حلق) به قسمت پایین تر و عمقی تر(نای و ریه ها) گسترده شده و نهایتا منجر به عفونت ریه (پنومونی) و در برخی موارد نارسایی تنفسی می گردند.

کرونا ویروس جدیدnCov-2019  چگونه بوجود آمد؟

بعد از گذشت ۱۸ سال (سال ۲۰۰۲) از پیدایش بیماری تنفسی حاد و شدیدی  به نام SARS و همچنین گذشت ۸سال (سال ۲۰۱۲) از بیماری شدیدتری به نام  MERS ، که پا به جهان بیماری های بشری گذاشتند، بر روی خانواده کروناویروس ها حساب جدیدی باز شد و عضو جدیدی به شش گونه کوروناویروس انسانی  که تا کنون شناخته شده بود، با میزان کشندگی ۵/۲-۲ درصد اضافه شده است که میزان کشندگی آن از آنفولانزا هم کمتر است.

در مورد کروناویروس جدید( ۲۰۱۹ nCov-2019)چه می دانیم؟

  • علایم آن شبه آنفلوانزا(تب، سرفه، گلودرد) و با قرابت به علایم نشانگان  حاد تنفسی است
  • دوره نهفتگی آن ۱تا۱۴ روز و در مواردی دوره نهفتگی طولانی تر بوده.
  • میزان کشندگی کورونا ویروس جدید،  2.5-2 درصد است و این در حالیست که آنفلوانزای H1N1 ۵-۴درصد کشندگی دارد
  • افراد در معرض خطر ابتلا تا کنون افراد ۱۰ تا ۹۰ ساله هستند
  • افراد در معرض خطر موارد شدید بیماری افراد دارای یک عامل خطر در برابر بیماری های تنفسی و سالمندان است.
  • طبق آخرین بررسی ها ویروس بر روی سطوح ۹ روز ذکر شده اما مشخص نیست ویروسی که بر روی سطوح قرار می گیرد چند روز بیماری زایی دارد. در حال حاضر ۴۸ تا ۷۲ ساعت برای بیماری زایی ویروسی که بر روی سطوح نشسته است، در نظر گرفته می شود.

به منظور پیشگیری از بیماریهای تنفسی واگیر، آگاهی از چه مطالبی الزامی است؟

*
  • پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار و رعایت فاصله حداقل یک تا دو متر
*
  • شستشوی مداومو مکرر  دستها با آب و صابون به طور صحیح حداقل به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بطوری که  تمامی قسمت های دست از جمله انگشت شست. کف دست و مچ دست هم شسته شود و در صورت عدم دسترسی به آب، از ژل هایا محلول های ضدعفونی کننده با پایه الکل که نیاز به شستشو با آب ندارند، برای شستن دست استفاده شود.
*
  • پرهیز از دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردنخصوصا  با افراد دارای علایم تنفسی )سرفه، عطسه و …)
*
  • اقامت در منزل در هنگام ابتلا و بروز علایم بیماری حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از قطع تب یا قطع علایم تب ( لرز، احساس گرم بودن، ظاهر ملتهب و قرمز، تعریق ( که بدون استفاده از داروهای تب بر باشد
*
  • موازین کنترل عفونت بخش اساسی و جزء ذاتی ارائه خدمات به بیماران بستری در منزل است وبایستی احتیاطات استاندارد از جمله  بهداشت دست، استفاده از وسایل حفاظت فردی به منظور پیشگیری از تماس با ترشحات بیماران، بهداشت سطوح و پسماندها، آداب تنفسی، تمیز کردن و بهداشت ملحفه مورد استفاده بیمار مورد تاکید و توجه باشد
*
  • پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه ترجیحا با دستمال کاغذی و دفع بهداشتی آن با قرار دادن در  کیسه پلاستیکی دربسته و قرار دادن در سطل زباله. در صورت در دسترس نبودن دستمال کاغذی،  استفاده از چین آرنج و یا قسمت بالای آستین توصیه می گردد.
*
  • تمیز کردن و شستن دست ها در فواصل زمانی نزدیک به هم ( به طور معمول پس از شستن و یا ضدعفونی کردن دست ها بیش از ۱۵ دقیقه تمیز نمی مانند(.
*
  • اجتناب از لمس چشم ها، بینی و دهان با دست های آلوده
*
  • پرهیز از تماس با حیوانات اهلی/ وحشی
*
  • عدم مصرف غذاهای نیم پخته
*
  • تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح در معرض تماس در منزل، محل کار، مدرسه
*
  • خواب کافی، کاهش اضطراب، نوشیدن مایعات کافی، تغذیه مناسب و…
*
  • مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی در صورت داشتن علایم تنفسی شبیه آنفلوانزا.

( ضمن رعایت اصول حفاظت فردی  و استفاده از ماسک)

*
  • بیماران شدید با حال عمومی بد و تنگی نفس به بیمارستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.
Rounded Rectangle: برای آگاهی از راههای پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری کورونا ویروس جدید 2019 ، فقط به اطلاعیه ها و پیامهای وزارت بهداشت کشور توجه کنید و به اطلاعاتی که توسط منابع غیر موثق در خصوص گسترش بیماری کورونا ویروس جدید 2019  که ازطریق فضای مجازی منتشر می شود اعتماد نکنید.
  • پرهیز از حضورغیر ضروری در مراکز و مناطق پرجمعیت و پر ازدحام