قهرمانان مبارزه با کرونا
قهرمانان مبارزه با کرونا

پرسنل درمان به ویژه پرستاران با وجود تنگناها و محدودیت‌های امکانات و تجهیزات، این روزها در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا به قهرمانان ملی کشور تبدیل شده‌اند که می‌طلبد در رسیدگی به وضعیت این سفیدپوشان بی‌ادعا بیش از پیش رسیدگی کرد. در پی انتشار ویروس کرونا از کشور چین به سایر نقاط مختلف جهان، شیوع […]

پرسنل درمان به ویژه پرستاران با وجود تنگناها و محدودیت‌های امکانات و تجهیزات، این روزها در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا به قهرمانان ملی کشور تبدیل شده‌اند که می‌طلبد در رسیدگی به وضعیت این سفیدپوشان بی‌ادعا بیش از پیش رسیدگی کرد.

در پی انتشار ویروس کرونا از کشور چین به سایر نقاط مختلف جهان، شیوع کرونا ویروس در ایران به طور رسمی در ۲۹ بهمن در شهر قم تایید شد و پس از آن تاکنون ۲۴ استان کشور را درگیر خود کرده است.

بنا بر آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۳۸۸ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۴ نفر فوت کردند و ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.

چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌های سفید کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: تعدادی بیمار مشکوک در استان بستری شده‌اند اما تاکنون جواب آزمایشاتی که به استان اعلام شده، منفی بوده است.

مجید شیرانی افزود: این در حالی است که با توجه به شیوع بیماری در استان‌های همجوار ، امکان ورود این ویروس در استان وجود دارد و باید تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای مقابله با آن به کار گرفته شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه پیک بیماری‌های ویروسی ظرف ۲ تا ۳ هفته ظاهر می‌شود، تصریح کرد: به مردم استان توصیه می‌شود که در رعایت بهداشت فردی و دوری از قرارگیری در تجمعات و اماکن پرتردد اهتمام بیشتری به کار گیرند.

اما آنچه در این میان بیش از امکانات و تجهیزات پزشکی نقش مهمی در خط مقدم مقابله و درمان بیماری کرونا ویروس قرار دارد، تلاش قابل تحسین پرسنل بهداشت و درمان است که ساعات بسیاری را در بیمارستان و در مواجهه با بیماران سپری می‌کنند.

با وجود محدودیت‌ها و تنگناهایی که در خصوص تجهیزات پزشکی و لباس حفاظت شخصی در کشور برای پرسنل درمانی وجود دارد اما با جان و دل، در مسیر سخت و البته با ارزشی که گام نهاده، در چنین مواقع بحرانی ثابت قدم هستند و در کنار بیماران با ارائه اقدامات مراقبتی و تزریق امید نقش بسزایی در بهبودی بیماران برعهده دارند.

در چهارمحال و بختیاری نیز پرسنل بهداشت و درمان و پرستاران در حالت آماده باش قرار دارند و خود را با شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا وفق داده‌اند و با شیفت‌های پی در پی و تحمل شرایط سخت و خطرآفرین در مراقبت از بیماران مشکوک و کمک برای بهبودی آن‌ها در تلاش هستند.

اگر چه مطالبات بسیاری از پرستاران بیش از یک سال است که پرداخت نشده است اما با این وجود با تمام توان خود در مراقبت از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در محل کار خود حاضر شده‌اند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

این موضوع سبب شد تا مقام معظم رهبری با صدور پیامی از تلاش بی‌دریغ پرسنل درمانی کشور قدردانی کنند.

بی‌شک قهرمانان این روزهای کشور، پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها هستند که به پاس همه این تلاش‌ها ضروری است تا در بهبود رفاه این قشر به ویژه پرستاران بی‎ادعا اقدامات بیشتری انجام گیرد.

پرسنل بیمارستان در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند

معصومه نادری پرستار بخش عفونی بیمارستان هاجر از جمله این پرستاران پر تلاش است که در روزهای اخیر با ایثار و از خودگذشتگی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا مراقبت کرده است و همواره دعا می‌کند که آزمایش هیچ‌یک از بیماران بستری شده مثبت نشود و با انتقال این خبر به بیماران و خانواده‌های آنها خنده را لب آنها بنشاند.

وی با توصیف شرایط حاکم بر این بیمارستان و تلاش بی‌دریغ پرستاران در خدمات‌رسانی به بیماران به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط سخت کاری قرار داریم و به نوعی در چنین شرایط بحرانی، پرسنل بیمارستان در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند اما تنها دغدغه ما بهبودی بیماران و حفظ آرامش مردم است.

نادری با بیان اینکه استرس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع شایعات در جامعه خطرناک‌تر از ابتلا به این بیماری است، تصریح کرد: از مردم استان تقاضا می‌کنیم که به هیچ عنوان خود را درگیر آمار و ارقام نکنند و بیش از آنکه برای آنها مهم باشد که آزمایش چه تعداد بیماران مثبت است، باید به توصیه‌های مراقبتی توجه کنند.

نادری با بیان اینکه مردم به اخباری که از سوی مسئولان علوم پزشکی منتشر می‌شود اعتماد داشته باشند و به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند، افزود: آنچه در این میان می‌تواند بهترین کمک برای پیشگیری و درمان ویروس کرونا موثر واقع شود، حفظ آرامش و دوری از استرس است.

این پرستار بخش عفونی بیمارستان هاجر شهرکرد خاطر نشان کرد: مردم استان هرگونه سوالی که در رابطه با بیماری ویروس کرونا دارند، می‌توانند با دانشگاه علوم پزشکی در تماس باشند و از مراجعات بی‌مورد به مراکز درمانی و بهداشتی خودداری کنند.

نادری، با بیان اینکه تنها افرادی که علائم مشکوک ابتلا به ویروس کرونا را دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند و چنانچه پزشک متخصص تشخیص به بستری بدهد، در آن زمان بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند در غیر این صورت افراد می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه مناسب در منزل بهبود یابند.

پرستاران تنها به فکر بهبودی بیماران هستند

وی به نقش مهم پرستاران در مواقع بحرانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پرسنل همانند روزهای گذشته و حتی بیشتر و سخت‌کوش‌تر از آن وظایف خود را با دقت انجام می‌دهند، آرامش خود را حفظ کرده و نگرانی و استرس را از خود دور نگاه داشته و تنها به فکر انجام وظیفه خود و بهبودی بیماران مشکوک هستند.

نادری در خصوص امکانات و تجهیزات بیمارستان، گفت: کشور در شرایط خاصی در خصوص این ویروس قرار دارد و تحریم‌های ظالمانه دشمن از یک سو سبب شده تا با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه باشیم و از آنجا که استان ما در وضعیت سفید قرار دارد، در اولویت تخصیص امکانات و تجهیرات قرار نداریم اما با وجود همه تنگناها در خدمات‌رسانی به بیماران هیچگونه کوتاهی نمی‌شود.

این پرستار بخش عفونی، قدردانی مقام معظم رهبری و مردم نسبت به پرسنل بهداشت و درمان را باعث خوشحالی و دلگرمی خود دانست و افزود: این قدردانی و توجه مقام معظم رهبری و مردم نسبت به پزشکان و پرستاران، خستگی را از تن ما درآورده و باعث دلگرمی ما در ادامه خدمات‌رسانی به بیماران شده است.

نادری که تجربه ۲۰ سال خدمت در لباس پرستاری را دارد در خصوص تجربیات خود در در طول این سالها، گفت: کرونا آنچنان خطرناک که در جامعه معرفی می‌شود نیست بلکه ما بحران‌های بسیار سخت‌تری نظیر شیوع نوع کشنده آنفلوانزا را در سالهای گذشته پشت سر گذشته‌ایم که کرونا در برابر آن بسیار ضعیف‌تر است.

مهشید محمدیان پرستار بخش اورژانس بیمارستان هاجر نیز، حضرت زینب(س) را الگوی همه پرستاران کشور دانست و گفت: با تاسی از این بانوی بزرگ اسلام سختی‌های این شغل را تحمل کرده و شادی و خنده روی لب بیماران بهترین پاداشی است که دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به سختی‌های پرستاران فعال در بخش اورژانس، تصریح کرد: نخستین خط و سد ورودی بیماران مشکوک به کرونا از اورژانس می‌گذرد از همین باید با دقت و حساسیت خاصی وظایف خود را انجام دهیم.

محمدیان با بیان اینکه پرسنل درمان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در مواجهه با بیماران اقدامات ایمنی را باید با حساسیت انجام دهند، اظهار داشت: اگر چه پرسنل درمان و پرستاران در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا در معرض خطر هستند، اما باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی ضمن مراقبت از سلامت خود، در بهبودی حال بیماران تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت همراهی خانواده خود در انجام وظایف پرستاری در بیمارستان، افزود: خانواده همراهی خوبی دارند و نه تنها اعتراضی در خصوص انجام شیفت‌های طولانی و قرارگیری در محیط‌های پرخطر ندارند بلکه مشوق هم هستند.

اهمیت بالای تقویت روحیه و امیدبخشی به بیماران 

این پرستار بخش اورژانس بیمارستان هاجر در ادامه به اهمیت روحیه دادن به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: تقویت روحیه و امید بخشی به بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است و نه تنها در خصوص ویروس کرونا بلکه در خصوص تمامی بیماری‌ها آنچه می‌تواند در بهبودی بیمار بسیار موثر واقع شود، روحیه و امیدبخشی است.

محمدیان با توصیه نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی، تصریح کرد: شست و شوی مداوم دست‌ها، خودداری از قرار گرفتن در تجمعات، ضدعفونی کردن وسایل محیط و وسایل شخصی و پرهیز از استرس از مهمترین نکاتی که مردم باید نسبت به رعایت آن اهتمام ویژه‌ای به کار گیرند.

وی با بیان اینکه در ابتدای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا، تعداد مراجعان به مراکز درمانی بسیار زیاد بود، تصریح کرد: افراد با ترس اینکه علائم بیماری کرونا را دارند به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند اما اکنون با آگاهی بیشتر و ارائه آموزش‌های مستمر به مردم، این مراجعات کمتر شده است.

محمدیان همچنین به تنگناهای فعالیت در این عرصه اشاره کرد و گفت: با وجود همه نیازهای موجود، مسئولان تمام تلاش خود را برای تهیه تجهیزات لازم و کافی به کار گرفته و تاکنون نیازهای موجود را برطرف کرده‌اند.

این پرستار بیمارستان هاجر شهرکرد از بهبود افراد مشکوک به ویروس کرونا در استان خبر داد و گفت: افرادی مشکوکی که در بیمارستان بستری بودند با منفی شدن آزمایش و بهبود وضعیت بیماری آنها که بیشتر آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌های فصلی بوده است ترخیص شده‌اند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

محمدیان در پایان با قدردانی از قدرشناسی مردم و همچنین پیام مقام معظم رهبری به پرسنل درمان، خاطرنشان کرد: امید است با همراهی مردم و یاری خدا خطر این بیماری هرچه سریع‌تر از ایران و تمامی کشورهای جهان برطرف و بار دیگر آرامش بر زندگی مردم حاکم شود.

به گزارش ایرنا، کرونا ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، به تعدادی از کشورهای جهان نیز سرایت کرده است.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از دست دادن‌های مکرر از سوی پزشکان برای مقابله با این ویروس توصیه شده است.