بارش ۴۶ میلیمتری باران، کشاورزان گنبدی را امیدوار کرد
بارش ۴۶ میلیمتری باران، کشاورزان گنبدی را امیدوار کرد

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان می‌گوید که بارش افزون بر ۴۶ میلیمتری باران در ۴۸ ساعت گذشته در این شهرستان برای رشد گیاه در مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا بسیار خوب و بموقع بود. غلامعلی نورا مناطق جنوبی و میانی گنبدکاووس بسیار عالی و برای مزارع مناطق شمالی این شهرستان که […]

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان می‌گوید که بارش افزون بر ۴۶ میلیمتری باران در ۴۸ ساعت گذشته در این شهرستان برای رشد گیاه در مزارع گندم، جو و دانه روغنی کلزا بسیار خوب و بموقع بود.

غلامعلی نورا مناطق جنوبی و میانی گنبدکاووس بسیار عالی و برای مزارع مناطق شمالی این شهرستان که بین ۲۰ تا ۳۵ میلیمتر بارش داشتند، فایده‌ای جز برای تولید علوفه ندارد.

وی یادآور شد که بخش قابل توجهی از مزارع گندم و جو در مناطق شمالی گنبدکاووس در سال زراعی جاری به دلیل کم بارشی در زمان کشت محصول یا سبز نشدند و یا با رشد بسیار اندک گیاه مواجه شدند و این بارش‌ها به جبران عقب‌ماندگی رشد گیاه برای کسب محصول، کمک نمی‌کند اما به تولید علوفه از این مزارع و رشد گیاهان مرتعی کمک زیادی می‌کند.

نورا با بیان اینکه بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته همچنین به رشد حدود دو هزار هکتار مزارع گیاهان دارویی کشت شده در مناطق شمالی گنبدکاووس مانند “زیره” کمک خوبی می‌کند، اضافه کرد: برای رشد مطلوب گیاه در مزارع مناطق جنوبی و میانی این شهرستان به تمام کشاورزان توصیه میشود تا درصورت مساعد بودن شرایط زمین نسبت به محلول‌پاشی و استفاده از کودهای تقویتی از جمله “سولفات آمونیوم” اقدام نمایند.

وی به کلزاکاران گنبدی هم توصیه کرد تا با سرکشی مستمر از مزرعه، مراقب آفات باشند و در صورت مشاهده با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی اقدام به مبارزه شیمیایی با آفات نمایند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد که درسال زراعی جاری کشاورزان این شهرستان مقدار ۱۰۹ هزار و ۴۱۹ هکتار گندم، ۱۱ هزار و ۳۲۰ هکتار دانه روغنی کلزا و ۲۰ هزارو ۴۵۲ هکتار جو کشت کردند که بخشی از مزارع گندم و جو واقع در مناطق شمالی گنبد به دلیل کم بارشی در ماه‌های گذشته بویزه در زمان کشت محصول، با مشکل عدم رشد کافی مواجه شدند.

در همین پیوند رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس نیز گفت که در ۴۸ ساعت گذشته از ۲۱ میلیمتر در روستای “خیرخوجه سفلی” واقع درمناطق شمالی این شهرستان تا مقدار ۴۶.۴ میلیمتر در روستای “آق آباد” واقع در مناطق جنوبی گنبدکاووس باران بارید که این میزان بارش در این بازه زمانی از نظر هواشناسی مطلوب است.

منصور فرشاد افزود: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهرماه امسال تا الان در مجموع ۲۱۸.۷ میلیمتر بارش در شهرستان گنبدکاووس باریده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد و در مقایسه با دوره دراز مدت ۲۵ ساله هم ۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، میزان بارش ۴۸ ساعت گذشته در نقاط مختلف شهرستان گنبدکاووس ازجمله اینچه برون ۲۵.۵ میلیمتر، قره کسلخه ۳۶ میلیمتر، قره ماخر ۳۵.۶ میلیمتر، داشلی برون ۲۴.۵ میلیمتر، خیرخوجه سفلی ۲۱ میلیمتر، دولت نظر ۲۲.۵ میلیمتر، کلیجه ۲۱.۸ میلیمتر، کرند ۲۹.۵ میلیمتر، آی تمر ۳۴ میلیمتر، کاکا ۴۵ میلیمتر، ایمر ملاساری ۴۲.۴ میلیمتر و چپرقویمه ۳۵.۳ میلیمتر بوده است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان و کشور در تولیدات کشاورزی بویژه گندم است.