کاهش چشمگیر مراجعان به مطب‌ها و مراکز درمانی یزد
کاهش چشمگیر مراجعان به مطب‌ها و مراکز درمانی یزد

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا حاکیست با ظهور بیماری نوظهور کرونا، اغلب مطب‌های خصوصی پزشکان و متخصصان و همچنین اغلب مراکز درمانی خصوصی و دولتی یزد با کاهش چشمگیر مراجعه‌کنندگان روبرو شده است. با وجود آنکه تصور بر این بود که شاید بیماران بیشتری به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا به مطبها و مراکز درمانی مراجعه […]

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا حاکیست با ظهور بیماری نوظهور کرونا، اغلب مطب‌های خصوصی پزشکان و متخصصان و همچنین اغلب مراکز درمانی خصوصی و دولتی یزد با کاهش چشمگیر مراجعه‌کنندگان روبرو شده است.

با وجود آنکه تصور بر این بود که شاید بیماران بیشتری به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا به مطبها و مراکز درمانی مراجعه کنند اما حضور بیماران در این مراکز، کمرنگ شده است.

گفتگو با پزشکان و متخصصانی که دارای مطب خصوصی هستند و یا به صورت روزانه در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار می کنند نیز نشان می دهد به جز در چند رشته پزشکی که حضور بیماران، تغییر چندانی نداشته در بخش های دیگر، حضور بیماران کاهش قابل توجهی یافته است.

نکته دیگر اینکه حضور مردم به متخصصان و فوق تخصصان کاهش یافته و در مقابل، مراجعه بیماران به مطب پزشکان عمومی تغییر چندانی نداشته است.

بعنوان مثال با چند متخصص و فوق تخصص غدد که صحبت کردیم آنها اعلام کردند تغییری در تعداد حضور بیماران ایجاد نشده و یا یک متخصص و جراح زانو و پا هم اعلام کرد تغییری در تعداد مراجعه کنندگان به مطب خود نداشته است.

اما در تخصص های دیگر پزشکی در استان یزد، آمارها نشان می دهد که از تعداد مراجعه کنندگان کم شده و این آمار از ۱۰ درصد تا ۶۰ درصد و در یک مورد تا ۹۰ درصد با کاهش روبرو بوده است. 

مطلب مهم دیگر اینکه حدود ۶۰ درصد بیماران مراجعه کننده به استان یزد را افراد غیر بومی تشکیل میدهند که پس از ظهور کرونا، حضور آنها بسیار کمرنگ شده است.

یکی از رشته هایی پزشکی که با کاهش شدید مراجعه کنندگان در یزد روبرو شده دندانپرشکی بوده که موجب شده یکی از جراحان و متخصصان شهیر دهان و فک و صورت استان در این بخش، مطب خود را تعطیل کند.

دکتر جعفری، جراح عمومی به ایرنا گفت: با کاهش ۳۰ درصدی مراجعه کنندگان روزانه خود روبروست و دکتر پورسینا متخصص پوست هم از خلوت بودن مطب خود در روزهای گذشته گفت.

یک متخصص ریشه دندان هم گفت: از آنجایی که اکثر مراجعه کننده های مطب ما بیماران اورژانسی هستند که با درد شدید و شرایط حاد مراجعه میکنند تغییر محسوسی در مراجعین به مطب نداشتیم ولی شخصا از پذیرش بیمارانی که درمانهای انتخابی و اصطلاحا الکتیو دارنو و اورژانسی و واجب نیستند خودداری میکنم و محترمانه از آنها درخواست میکنم که درمانشان را به تاخیر بیندازند.
دکتر قاطع این را هم گفت: در شرایط حاضر، بهترین کار، کم کردن روابط بین افراده؛ من به سهم خودم شب که به منزل می روم خستکی روحی ام بیشتر از خستگی جسمی ام هست؛ کار کردن در این شرایط، استرس زا است و ما پزشکان کاملا در خطر ابتلا از یک فرد ناقل هستیم.

دکتر طباطبابی، رییس دانشکده دندانپزشکی یزد هم گفت: در این دانشکده و همچنین کلینیک خاتم الانبیاء به شدت و با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مراجعه کنندگان روبرو شده و دندانپزشکان هم باید حتی الامکان خدمات غیر اورژانسی انجام ندهند و درمان های دندانپزشکی ضروری با رعایت ملاحظات ایمنی مربوطه انجام شود.

دکتر برخوررداری، فوق تخصص شبکیه چشم هم از کاهش ۲۰ درصدی مراجعه کنندگان خود خبر داد.

دکتر حبوباتی متخصص مغز و اعصاب از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بیماران خود خبر داد و دکتر مهربانیان فوق تخصص همین رشته هم گفت: تغییری در شمار بیماران ایجاد نشده است.

اما دکتر رحمانی، فوق تخصص غدد با بیان اینکه چون به ایام عید نزدیک می شویم نمی توان دقیق قضاوت کرد اظهار داشت: هر سال این موقع، شلوغ میشود و امسال هم مثل سالهای  قبل است و خلوت نشده است.

دکتر وفا شاهی، متخصص سونوگرافی هم از کاهش ۹۰ درصدی مراجعه کنندگان خود خبر داد!.

یک داروخانه دار هم گفت: مراجعه کنندگان ما دو نوع هستند؛ عده ای به دنبال ماسک و الکل و محلول ضد عفونی کننده و دستکش و پد الکلی و … هستند و تعدادشان زیاد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد کاهش حضور بیماران در مراکز درمانی و مطب ها در شرایط فعلی را امری عادی دانست.

دکتر محمود شادکام به ایرنا گفت: با توجه به ظهور بیماری کرونا و نگرانی مردم از ابتلا شدن به آن ، آنها سعی می کنند در محلهای تجمع، حاضر نشوند و قطعا مراکز درمانی و مطب ها از جمله مکانهای تجمع بیماران است.

رییس سازمان نظام پزشکی استان یزد هم گفت: یکی از مراکز بهداشتی و درمانی استان یزد روز گذشته، ۳۰ مراجعه کننده داشته که فقط یک نفر  آنها نیاز به پزشک داشته و بقیه بعلت نگرانی مراجعه کردند!.

دکتر احمد حائریان افزود: رفت و آمد مردم در شهر، کاهش یافته و آنها ترجیح می دهند مراجعات غیر ضروری خود را کم کنند.

خبر نخستین مبتلا به بیماری کرونا در استان یزد روز گذشته بطور رسمی از سوی مسوولان اعلام شد و همان شب یعنی سه‌شنبه شب هم این بیمار فوت کرد.

مدارس و دانشگاههای یزد فعلا بعلت شیوع کرونا تعطیل است و شهروندان یزدی هم با نگرانی، اخبار مربوط به این ویرس را دنبال می کنند.