سردرگمی مردم و پلیس راهور در میدان مهدیه یزد!
سردرگمی مردم و پلیس راهور در میدان مهدیه یزد!

میدان مهدیه یزد، هر شب، قفل می‌شود و پلیس و مردم هم سردرگم”؛ این پیام دریافتی از سرپرست پلیس راهور استان یزد است. میدان مهدیه یزد یکی از میادین شلوغ و پر تردد با مهندسی ناقص در شهر یزد است! میدانی که وقتی به آن می‌رسی به “چکنم، چکنم” گرفتار می‌شوی و واقعا نمی‌دانی باید چکنی؟!.نادیده گرفتن اصول مهندسی […]

میدان مهدیه یزد، هر شب، قفل می‌شود و پلیس و مردم هم سردرگم”؛ این پیام دریافتی از سرپرست پلیس راهور استان یزد است.

میدان مهدیه یزد یکی از میادین شلوغ و پر تردد با مهندسی ناقص در شهر یزد است! میدانی که وقتی به آن می‌رسی به “چکنم، چکنم” گرفتار می‌شوی و واقعا نمی‌دانی باید چکنی؟!.
نادیده گرفتن اصول مهندسی در ساخت این میدان، دلیل اصلی ترافیک سنگین و سردرگمی مردم است که حتی پلیس راهور را هم سردرگم کرده است.

روزگاری، این میدان، چهار راه بود و شرایط ترافیکی آن هم به این شکل نبود، چراغ قرمزی بود و خودروها در هر چهار طرف بر اساس قانون و زمان تعیین شده با سبز شدن چراغ، از چهار راه عبور می کردند.
دقیقا مصیبت زمانی آغاز شد که این چهار راه در طرحی مهندسی شده (بخوانید مهندسی نشده) قرار گرفت و زیرگذری هم از سمت بلوار شهید بهشتی به سمت بلوار منتظر قائم ساخته شد و اوضاع را پیچیده کرد؛ ترافیک خسته کننده‌ای که هم اکنون در ساعاتی خاص در این میدان برقرار است تا پیش از میدان شدن آن، نبود.
این ترافیک پر حجم و اعصاب خورد کن بخصوص در ساعات اولیه شب، بیشتر به چشم می آید، هر خودروی می خواهد به سمتی حرکت کند یا میدان را دور بزند، یکی به شمال یکی به غرب، هدف دیگری جنوب و یکی هم غرب!.
پل زیر گذری که در این میدان ساخته شده باید در مسیر مخالف آن یعنی از بلوار امام جعفر صادق(ع) به بلوار طالقانی ساخته میشد زیرا یک طرف آن کانون زبان ایران قرار دارد که شبانگاهان، محل تردد دانش آموزان و والدین آنهاست و از سوی دیگر به بلوار طالقانی ختم میشود که اصلی ترین محل استقرار مطب پزشکان استان یزد است.

با وجود آنکه بعد از میدان شدن این چهار راه، طرحهای دیگری مثل ساخت دور برگردان در هر چهار سمت این میدان اجرا شد اما باز هم پاسخگو نیست.
ترافیک این میدان، دیگر دارد زبانزد خاص و عام می شود و هر وقت مردم یزد بخواهند از ترافیک و شلوغی میدان حرف بزنند نخستین محلی که از آن نام می برند همین میدان مهدیه است.

یکی از برنامه هایی که باید در دستور کار شهردار و معاون امور زیربنایی وی قرار گیرد همین وضعیت میدان مهدیه است، طرحی نو می‌خواهد و مردی کهن تا شرایط ترافیکی در آن تسهیل شود.
البته مشکلات ترافیکی یزد به این میدان ختم نمی شود، زیرگذرهای میدان های معلم و ابوذر نیز با مشکلاتی دست به گریبانند.
اضافه کنید به اینها کمبود پارکینگ و کم عرض بودن خیابان های مرکزی شهر که تردد خودروها را مشکل ساخته است.
ماموران راهنمایی و رانندگی هم در گوشه و کنار شهر مستقر هستند اما بافت و مبلمان خیابانهای مرکزی شهر به گونه ای است که واقعا کنترل آن را مشکل کرده است.

ورود به میدان مهدیه بخصوص شبها ، بازی با اعصاب رانندگان و رهگذران است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.