خدشه دار شدن ساحت مقدس رسانه در بزنگاه انتخابات
خدشه دار شدن ساحت مقدس رسانه در بزنگاه انتخابات

رسانه‌ ها گرچه در جریان مشارکت سیاسی با چینش و مهندسی واژه‌ها، تعابیر، و مفاهیم می توانند بستر راهنمایی افکار عمومی و مجرایی برای برخورد آرا باشند اما گاهی با برخی خطاهای راهبردی و دوری از رسالت ذاتی خود بویژه در بزنگاه انتخابات به بیراهه می روند. امروزه نفوذ گسترده رسانه های جمعی و تکثر […]

رسانه‌ ها گرچه در جریان مشارکت سیاسی با چینش و مهندسی واژه‌ها، تعابیر، و مفاهیم می توانند بستر راهنمایی افکار عمومی و مجرایی برای برخورد آرا باشند اما گاهی با برخی خطاهای راهبردی و دوری از رسالت ذاتی خود بویژه در بزنگاه انتخابات به بیراهه می روند.

امروزه نفوذ گسترده رسانه های جمعی و تکثر و تنوع منابع خبری بویژه رسانه ها و شبکه های اجتماعی و ابزارهای پیام رسان در ابعاد مختلف زندگی افراد به طور عام و کنشگری سیاسی آن به طور خاص تحت تأثیر پدیده های فناورانه نوظهور در عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی قرار گرفته است.

بررسی ها و تحلیل های جامعه شناختی نظرات و دیدگاه های مختلف در تبیین مشارکت سیاسی شهروندان بویژه مقوله انتخابات نشان داده که کارکرد حرفه ای رسانه ها به عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه مدنی همچنان از معتبرترین مدل ها و الگوهای کارآمد در بین دیگر متغیرهاست.

کارشناسان، تحلیلگران و پژوهشگران علوم ارتباطات همواره علاوه بر نقش آگاهی بخشی جامعه کارکردی فراتر در زمینه تبیین عقاید و تاثیرگذاری بر ذهنیت افراد در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اخلاقی را برای رسانه ها قائل شده اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا در گفت و گویی با برخی فعالان رسانه ای به واکاوی و بررسی بخشی از کارکردهای اساسی در کنار آسیب ها و آفت های فراروی رسانه های جمعی در این عرصه حساس سیاسی پرداخته است.
فعالان رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که تغییر سیاست و راهبرد برخی رسانه ها در زمان انتخابات و اینکه یکباره با دوری از رسالت ذاتی خود از تلاش در راستای پیگیری خواسته های عمومی جامعه به سمت منافع و گرفتار شدن در منجلاب وعده های بی حاصل سیاستمداران و قدرت طلبان که گاهی منجر به گرفتن پول های کثیف نیز می شود، به شدت انتقاد کردند.
خطای راهبردی رسانه در بزنگاه انتخابات

آنها اظهار داشتند که رسانه های جمعی امروزه گرچه با نقش و کارکرد حرفه ای خود به عنوان یکی از پایگاه های اجتماعی در جامعه مدنی به جایگاه و مشروعیتی نزد افکار عمومی رسیده اند اما عملکرد غیرحرفه ای برخی سایت های محلی ساختار فعلی و ساحت مقدس این حوزه تاثیرگذار را با چالش ها و خدشه های متعدد مواجه ساخته است.
فعالان رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین برخی چالش ها و تنش های موجود در عرصه انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد را نیز مورد نقد و بررسی قرار دادند.
آنان معتقد بودند که سنت ناروای مسائل قومیتی و طایفه ای آنچنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد تحت شعاع و چنبره خود قرار می دهد که پس لرزه ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان است که البته دامن زدن برخی رسانه ها به این مهم را نیز خطرناک و عاملی برای تشدید و ایجاد تنش و ناامنی بیشتر در عرصه حساس انتخابات دانستند.

نقش رسانه ها در هدایت شهروندان
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد مشارکت شهروندان در انتخابات را تجلی و معیار مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی دانست و تاکید کرد که همنوایی، هماهنگی و هم افزایی رسانه ها با جامعه مدنی در عرصه های مختلف منجر به هدایت شهروندانی آگاه در جامعه می شود.
سید علی محمد دانشی افزود که بحث انتخابات یک موضوع مهم و جدی در شرایط کنونی کشور است و رسانه ها در این زمینه باید بیش از پیش مردم و افکار عمومی را تبیین و روشنگری کنند.
وی اظهار داشت: نقش رسانه ها در امور مختلف انکارناپذیر است و دلیل آن نیز اهمیت، تاثیرگذاری، کثرت و تنوع آنها در دنیای امروزی است.
وی افزود: امروزه دنیای منهای رسانه مرده است و رسانه ها همچون خون در رگ حیات جامعه نقش آفرینی می کنند چه با رویکرد مثبت و حق طلبی یا منفی و حتی تخریب گرایانه.
دانشی بیان کرد: رسانه ها عناصر چند وجهی هستند که می توانند هم برای ترقی، کمال و توسعه همه جانبه جامعه نقش آفرینی کرده و هم نقش منفی داشته باشند.
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که رسانه ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در قانون اساسی نیز جزو ارکان مهم مردم سالاری هستند.
دانشی بیان کرد: رسانه ها باید شاخص ها، ملاک ها و معیارهای انتخاب اصلح را به مردم اعلام کرده و آنها را در شرایطی قرار دهند تا بتوانند آگاهانه فرد اصلح را برگزینند.
این فعال رسانه ای اظهار داشت: مردم و کاندیداها از نگاه جزئی به مسائل خودداری کنند زیرا این امر شناخت کافی از امور را به آنها نمی دهد.
دانشی گفت: تخصص، وسعت فکر، تعهد، تجربه و نگاه علمی و کارشناسی به مسائل از ویژگی های مهم یک نامزد اصلح در عرصه حساس انتخابات مجلس است که یکی از کارکردهای مهم رسانه نیز تبیین و تشریح شرایط و ویژگی های یک نامزد اصلح است.
 

نگاه جزئی نگر آفت رسانه ها

مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی در کهگیلویه و بویراحمد همچنین بیان کرد که در بحث انتخابات نباید موضوع سهم طوایف، قومیت گرایی و خدمت به گروه خاصی از جامعه از سوی نامزدها و هواداران و نه از سوی رسانه ها مطرح شود که البته این چالش هم اینک در عرصه انتخابات مجلس به وضوح پیداست.

دانشی اظهار داشت: وظایف و رسالت های یک نماینده اصلح باید علاوه بر مردم برای خود داوطلبان نیز تبیین شود تا از ورود افراد غیرمتخصص و غیرتوانمند در این راستا جلوگیری شود و از همان ابتدا به برخی افراد فهماند که چنین جایگاهی شایسته آنان نیست.
این فعال رسانه ای در کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که البته برخی رسانه ها به جای آنکه مضرات و خطرهای نگاه جزئی نگری و بخشی نگری به امور و مسائل را تبیین کنند، خود آتش بیار معرکه می شوند و حتی پیش قراول برای دامن زادن به چنین مسایلی سطحی و جزئی می شوند.
دانشی تصریح کرد که رسانه ها باید خطرها و مضرات نگاه جزئی نگری، باندبازی و طایفه گرایی نامزدهای انتخاباتی را روشنگری کنند.

وی  ابراز داشت: بدون شک مردم وقتی ببینند اینگونه خطرها و مضرات به تیترهای برجسته در رسانه ها تبدیل می شود در انتخاب افراد اصلح نیز دقت بیشتری خواهند کرد.
وی گفت که در کهگیلویه و بویراحمد مسائل جزئی نگری و قومیتی با شدت و حدت بیشتری نسبت به دیگر استان ها به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا انتخابات شورا ها وجود دارد.
 

خلاء احزاب
مدیرمسئول هفته نامه طریق الوسطی کهگیلویه و بویراحمد گفت که برخی حزب بازی ها و جناح بازی ها با تحزب واقعی متفاوت است و بدون شک هر چه انتخابات به سمت تشکیلات و ایجاد احزاب واقعی پیش برود کمتر شاهد بروز چالش ها و آسیب های فرارو در عرصه انتخابات خواهیم بود.
دانشی اظهار داشت: نبود حزب در کشور سبب ایجاد خلا نظارتی می شود و حزب بازی نیز تفکر ضعیف و نادرستی است.
وی افزود که امور بسیاری از کشورهای جهان توسط احزاب سیاسی اداره می شوند.
 

خبرنگارنماهایی که به جای تولید خبر، تشویش اذهان می کنند

پدرام ئیلانی روزنامه نگار و از فعالان رسانه ای کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه به ایرنا گفت: امروزه انسان در پرتو امواج مخابراتی تحت وب، نه تنها در محیط کوچک زندگی خود حاضر است، بلکه در عین حال در همه نقاط عالم، در فضا و حتی تا حدودی در زمان نیز حضور دارد.

جهان عرصه حوادث و اتفاقات است و نقش ابزار و وسایل ارتباطات جمعی، تهیه و تدوین و انتقال سریع اخبار آن به صورت مکتوب و غیرمکتوب است. این امر به افزایش سطح اطلاعات و شناخت سیاسی و اجتماعی مردم از جامعه خودی و بیگانه می انجامد و در شکل دهی جهان بینی آنها موثر می افتد.

وی گفت: اما اینکه گردانندگان رسانه های جمعی چه کسانی باشند و چگونه اطلاع رسانی کنند، موضوعی است که طی سالهای اخیر با سردرگمی ها و نابهنجاری های بسیاری مواجه شده است.

ئیلانی معتقد است که اگرچه اکنون به یاری فضای مجازی تحت وب و شبکه های اجتماعی، هر شهروند می تواند یک خبرنگار باشد اما خبرنگارانی که از اصول و قواعد حرفه ای و اخلاقی خبر چیزی نمی دانند.

وی ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از این شهروند خبرنگاران پا را از حریم خود فراتر گذاشته و به عرصه خبر و رسانه حرفه ای ورود کرده اند و عرصه رسانه را با مشکلات جدی فراوانی مواجه ساخته اند.

این روزنامه نگار تصریح کرد: آنها نه خبر را می فهمند و نه اهمیت خبر را و عرصه خبر و رسانه را تنها به چشم بنگاه معاملاتی می بینند .

ئیلانی یاداور شد: این یک آفت و آسیب جدی در حوزه رسانه های جمعی در این است که بیشتر فعالیت رسانه ها بیشتر معطوف به روزهای نزدیک به انتخابات و روز خبرنگار باشد.

وی می افزاید: این افراد بیش از آنکه تولید محتوای خبری داشته باشند، های و هوی میکنند و در نوشتن یک انشای ساده نیز عاجز و ناتوانند.

ئیلانی می گوید: متاسفانه این خبرنگارنماها ، جز تشویش اذهان عمومی و ارسال اخبار فاقد اهمیت، کارکرد مفیدی ندارند و بیشتر با ارسال پیام های تبریک و تسلیت اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کپی برداری ناشیانه از محتوای تولیدی دیگران به حیات خود در این عرصه ادامه می دهند.

وی همچنین به فعالیت مقطعی و معطوف به فصل انتخابات برخی رسانه های محلی و خبرنگارنماها اشاره کرد و افزود: آنها پس از انتخابات ها از تیم های رسانه ای و غیرحرفه ای  کاندیداهای انتخاباتی به جای می مانند و همواره جز ترویج بداخلاقی و زیرپا گذاشتن قواعد حرفه ای رسانه، کارکرد دیگری نداشته اند.

ئیلانی در تشریح و تبیین بیشتر این آسیب در حوزه رسانه یاداور شد: آنها توهین، تهمت، اکاذیب، دلالی و کاسبی خبر را به حوزه رسانه وارد کرده و تاسف بارتر آنکه هیچ نهاد و سازمانی آنگونه که باید به رفع این مساله اجتماعی، کمک نمی کند، به گونه ای که اکنون این موضوع تبدیل به یک بحران جدی شده است‌.

او معتقد است که آسیب جدی تر در این حوزه این است که بسیاری از مخاطبان قادر به شناسایی اخبار دارای صحت از اخبار نادرست نیستند و مرز میان اهمیت اخبار را گم کرده اند.

ئیلانی می گوید: کارکرد منفی ، غیرحرفه ای برخی خبرنگارنماها و رسانه های فاقد اعتبار سبب شده تا اخبار رسانه های حرفه ای نیز زیر سوال رود و رسانه ها نزد مردم بی اعتبار شوند.

وابستگی به نامزدهای انتخاباتی از آسیب های جدی حوزه رسانه

مرضیه دادگر از فعالان رسانه ای و خبرنگار روزنامه ابتکار جنوب نیز در این زمینه معتقد است که دراستان کهگیلویه وبویراحمد عملکرد رسانه و کارکرد آن هم در ایام پیش از انتخابات وهم حین وپس از آن اهمیت زیادی دارد.

وی می گوید: یکی از کارکردهای اساسی رسانه درایام پیش از انتخابات این است که نه تنها از دامن زدن به فضای انتخاباتی پرهیز کنند بلکه کمک کنند تا این ایام در موعد مقرر وقانونی خود اجرایی شود که متاسفانه این مهم در بین اصحاب رسانه استان کمتر مشاهده می شود.

دادگر معتقد است: تحلیل ها وگزارشات منتشر شده از سوی رسانه های استان از دیگر کانون هایی است که عیار رسانه را بخوبی مشخص می کند اینکه تحلیل ها تاچه اندازه  بیطرفانه وعمیق به مسائل مرتبط با این حوزه بپردازند واز طرف دیگر مردم را درشناخت کاندیدای اصلح تر آگاه  وهدایت کنند.

او تصریح کرد: تبدیل شدن به مهره جریان های سیاسی و حتی منطقه ای و قومیتی درایام انتخابات از جمله آسیب هایی است که متاسفانه درایام انتخابات گرفتاربرخی رسانه می شود و رسانه را از کارکرد اصلی خود دور می کند در صورتی که دراین ایام که انتخابات هیجانات کاذب به سمت احساسی شدن است باید رسانه در راستای رسالت ذاتی وحقیقی خود گام بردارد  ومردم را متوجه تبعات یک انتخاب اشتباه کنند.

دادگر همچنین یادآور شد که امید بخشی و وحدت آفرینی از دیگر کارکردهای رسانه است اینکه رسانه با بهره گیری از واقعیت ودرچارچوب وظیفه خود برشور وشعور سیاسی واجتماعی مردم درایام انتخابات بیفزاید نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد.

وی ادامه داد که سطحی نگری و مسائل قومی، قبیله ای و طایفه ای بیش از دیگر امور بر انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد حاکم است.
 

رسانه ها خود آتش بیار معرکه

مسئول خبرگزاری فارس در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که رسانه های این استان بویژه سایت های محلی نه تنها در زمینه تبیین موضوع مهم انتخابات کم کاری و سهل انگاری داشته اند بلکه خود تیز آتش بیار معرکه بودند.
داریوش بهنیازاده اظهار داشت: دلیل این کم کاری و بیراهه رفتن رسانه ها نیز عدم فراگیری آموزش های لازم در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر موضوع ها بوده است.
وی افزود که تنوع رسانه های کهگیلویه و بویراحمد را مثبت ارزیابی کرد و افزود که کیفیت و محتوابخشی رسانه ها متناسب با وضعیت کمی آنها رشد چندانی نداشته است.
بهنیازاده با اشاره به اینکه در بحث انتخاب فرد اصلح و حتی شورآفرینی لازم بین مردم کهگیلویه و بویراحمد رسانه های این استان خوب عمل نکرده اند، بیان کرد: این موضوع خود نیازمند آسیب شناسی جدی است.
وی عنوان کرد که رسانه های کهگیلویه و بویراحمد حتی به ۱۰ درصد رسالت خود در این زمینه عمل نکرده اند که یکی از دلایل اصلی آن نوپا بودن و وجود افراد غیرمتخصص و غیرآگاه است.
مدیر مسئول خبرگزاری فارس درکهگیلویه و بویر احمد خطر و آسیب جدی دامن زدن رسانه ها به مسائل قومی و قبیله ای در این استان بویژه در عرصه انتخابات را یادآور شد و ابراز داشت: برخی سایت های محلی و شبکه های مجازی در این راستا سهم قوی تری از مردم داشته اند.
وی گفت که رسانه های این استان بویژه برخی سایت های محلی در زمینه روشن گری و تبیین خطوط و ملاک های یک انتخاب اصلح نه تنها کم کاری کرده اند بلکه خود پشت حرکت به سمت عوام زدگی و گزینش های قومیتی و قبیله ای قرار گرفته اند.
مسئول خبرگزاری فارس در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که رسانه های کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از تریبون های مهم فرهنگی این استان هنوز نوپا هستند.
 

رسانه ها فاقد کارکرد روشن
علی اکبر پاک از فعالان رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که رسانه های این استان چندان تخصصی نبوده و هنوز در ابتدای راه هستند.
پاک اظهار داشت: درمناسبت های مختلف از جمله انتخابات تنها خبرگزاری ها هستند که جور کم کاری و کم آگاهی دیگر رسانه ها و برخی سایت های محلی را می کشند.
وی افزود که با توجه به رشد فضای مجازی و افزایش قارچ گونه سایت های محلی در کهگیلویه و بویراحمد همگی آنها به جای پرداختن به روشنگری جامعه برای انتخاب اصلح به دکان سیاسی تبدیل شده اند.
پاک بیان کرد: گسترش فضاهای مجازی خود ابزاری برای دامن زدن به بحث های التهاب زای قومیتی شده که بزرگترین آفت فراروی انتخابات مجلس شوراهای اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

پاک اظهار داشت: برخی اختلاف های عمیق و ایجاد تشنج بین نامزدهای انتخابات مجلس که این روزها در شور تبلیغات انتخاباتی انها به وضوح دیده می شود شاخص و تراز نمایندگی مجلس را به شدت تنزل داده است.

از نقش رسانه ها در گرم کردن تنور انتخابات غافل نشویم

مدیر مسئول سایت صبح زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد رسانه ها را از ارکان اساسی دموکراسی دانست و گفت که باید بتواند نقش تعیین کننده خود را در عرصه حساس انتخابات به بهترین وجه نشان دهند.
ابراهیم عزیزی اظهار داشت: بخش عمده ای از مشارکت حداکثری مردم و رونق بخشیدن به این عرصه ناشی از تلاش و آگاهی بخشی رسانه ها بوده است.
وی افزود که البته نقش و جایگاه رسانه های کهگیلویه و بویراحمد گرچه در زمینه آگاهی بخشی و گرم کردن تنور انتخابات قابل قبول است اما در زمینه گزینش انتخاب افراد اصلح از جمله در انتخابات شوراها چندان تاثیرگذار نبوده اند که باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد.

عزیزی بیان کرد: کارکردهای نامناسب و عملکرد ناکارآمد برخی نمایندگان در دوره های مختلف گذشته در کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که گزینش ها چندان در مسیر درست نبوده است.
وی عنوان کرد که این مهم نشان می دهد رسانه ها که یکی از رسالت های مهم آنها جهت گیری و آگاهی بخشی مردم برای انتخاب فرد اصلح بوده بخوبی آن را انجام نداده اند.
 

ضرورت رعایت اخلاق رسانه ای در انتخابات
مدیر سایت تابناک در کهگیلویه وبویراحمد نیز معتقد است که به همان میزان که اخلاق انتخاباتی در عرصه رقابت انتخاباتی از سوی برخی نامزدها و هواداران دچار خدشه و فراموشی شده در حوزه رسانه نیز وضعیتی به مراتب تاسف بار تر حاکم است.

مهدی مرادی تاکید کرد: چنانچه نامزدها با روشنگری و کمک رسانه ها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند مردم نیز این نکته مهم را مورد توجه قرار خواهند داد.

وی با اشاره به برخی بداخلاقی ها، ایجاد تنش ها، تهمت ها، دروغ پراکنی ها و حتی ایجاد تفرقه و دو دستگی ها در شبکه های مجازی و برخی سایت های محلی در عرصه انتخابات ، گفت: باید با مدیریت صحیح و البته برخوردهای قاطع، جدی و به موقع مانع از شکل گیری و بروز این آفت ها در عرصه حساس انتخابات شد.
وی تصریح کرد که ایجاد ثبات، آرامش و احساس امنیت در عرصه انتخابات یک ضرورت غیر قابل انکار برای برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات است.

وقتی رسانه رسالتش را گم می کند

مینو آریانفر از فعالان رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد نیز برخی کارکردهای منفی رسانه ها بویژه سایت های محلی در استان را یاداور شد و گفت: امروزه رسانه به عنوان یک ابزار و قدرتی تبدیل شده که می تواند دنیایی را متحول کند ، بنابراین انتشار بسیاری از خبرهایی که صحیح نسیتند و یا اصطلاحا نا سالم هستند ، باعث تأثیر در اذهان عمومی می‌شود که  نشان از عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای است، صداقت باید سر لوحه کار رسانه باشد ، و در وحله بعد آزادی قلم و بیان ، که این خود حقِ‌ مسلّم رسانه و البته مردم است . 

وی با بیان اینکه هیچ بازویی در انتخابات قوی تر و تأثیرگذارتر از رسانه نیست، تصریح کرد که پس رسانه علاوه بر عینیت گرایی و واقعیت گرایی باید استقلال داشته باشد ، اما متاسفانه در وضعیت کنونی رسانه ها بویژه رسانه های محلی به رد و بدل کردن اظهار نظرهای کاندیداها و طرفدارانشان پرداخته و گاه مردم و کاندیداها را به جان هم انداخته و از رسالت اصلی خوشان که بیان درد و رنج مردم زجر کشیده و آگاه سازی است فاصله گرفته و هر کدام تریبونی برای کاندیدا ی خاص شدند .

 وی تصریح کرد: خبرها در جامعه مدرن امروز در واقع فست ‌فودهای اطلاعاتی هستند. که به خورد مردم داده می شوند . رسانه ها تریبون مردم هستنند، پس شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی درست نیست و گاها دیده می شود صریحاً و علناً در رسانه های خام به مسئولان ، تهمت زده می شود و یا نسبت به آنها شایعه‌سازی می کنند و البته موضوع دیگر  این که در دنیای امروز رسانه ، رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی متأسفانه موجب شده که افراد بی‌محابا علیه یکدیگر حرف بزنند دیده می شود.

اریانفر ادامه داد: رسانه به جای اینکه مشاور و یا وکیل مردم  باشد و به فضای جامعه کمک کند کمر همت به  سرکوبگری بسته و با حاشیه سازی جای انتقادهای سازنده را پر کرده، در بسیاری از موارد خود رسانه ها از آب گل آلود ماهی می گیرند

وی می گوید: برخی از این رسانه ها نیز به گمان خودشان خود را برنده میدان می دانند در صورتی که بازنده اصلی خود آنها هستند ، در نتیجه رسانه ها ارزش واقعی خود را زیر پا گذاشته و به جای آگاهی بخشی سخن چین شده اند ، پس برای این مشکل رسانه ها  نهادهای قانونی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید چاره‌ای بیندیشند.

آریانفر تاکید کرد: سؤالی که به‌خصوص در دوران جدید و رواج رسانه‌های دیجیتال و دسترسی و پوشش همه‌جانبه و رقابت عمومی میان رسانه‌ها وجود دارد باید پرسید این است که ما خبرنگاران و رسانه‌ها چطور باید به رسالتمان در زمان انتخابات خوب عمل کنیم.

 این فعال رسانه ای افزود: از آنجایی که غالبا رسانه ها هستند که تعیین کننده و اثر گذار هستند پس اخلاق رسانه ای که مهمترین  گزینه است  را باید سر لوحه کار خود قرار دهند .

وی گفت: هر چند در بین کسانی که کاندیدا  می شوند هستند کسانی که از نگاه مردم صلاحیت و قابلیت مجلس را ندارند اما کار رسانه ها به دور از عقلانیت است چون حضور آن شخص را آنقدر پر رنگ و پر حاشیه جلوه می دهند که افراد دارای صلاحیت نامشان در میان این هیاهو وزیاده روی در تبلیغات گم می شود.

آریانفر تاکید کرد: در نتیجه این حجم حضور افراد بی‌صلاحیت در انتخابات از یک‌سو باعث می‌شود افکار عمومی به‌طور ناخودآگاه بین نامزدهای دارای صلاحیت و نامزدهای ناکارآمد عدم تناسب برقرار کنند و از اهمیت و جدی بودن انتخابات در ذهنشان کاسته شود.

وی یادآور شد: پس رسانه در وحله اول باید صداقت داشته باشد و رسانه را با بقالی اشتباه نباید گرفت ، باید در مقابل جهتی که به افکار عمومی داده است احساس مسئولیت کند و در مقابل وعده‌های افراد پیروز انتخابات مطالبه‌گری کند.

آریانفر ادامه داد: رسانه باید بپذیرد که مردم در مقابل حرف‌هایی که به آنها تحویل داده است، انتظاراتی دارند. اما آن مسئله ای که امروز مردم استان را دلواپس و نگران  به آینده خود کرده وجود رسانه های بی هویت و بی تجربه و بدون تخصص در این عرصه است ، که گاه کار مثبت رسانه های مطرح را هم زیر سوال می برند.