حدود ۳۶ کیلومتر رودخانه خراسان شمالی لایروبی و بازگشایی شد
حدود ۳۶ کیلومتر رودخانه خراسان شمالی لایروبی و بازگشایی شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: امسال حدود ۳۶ کیلومتر از رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف،  لایروبی و بازگشایی شده است که این اقدام تا پایان سال ادامه دارد. وحید واسطه روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در ۲ مرحله، اقدامات لایروبی و بازگشای در رودخانه های استان اجرا شده است. […]

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: امسال حدود ۳۶ کیلومتر از رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف،  لایروبی و بازگشایی شده است که این اقدام تا پایان سال ادامه دارد.

وحید واسطه روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در ۲ مرحله، اقدامات لایروبی و بازگشای در رودخانه های استان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بهار امسال، حدود ۱۵ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شد و مرحله بعدی هم در مهرماه آغاز شد که در این مرحله، ۲۰.۸ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده است.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت سیل و بارندگی های بهار امسال به رودخانه ها و انجام لایروبی و بازگشایی مسیل ها تخصیص یافت که در زمینه تخصیص اعتبارات، جزو پنج استان اول در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته در قالب اسناد خزانه ۲ و سه ساله است اظهار داشت: در سیل بهار امسال،  بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به سازه های حفاظتی رودخانه ها و دیوارهای ساحلی این استان وارد کرده است.

وی افزود: ساماندهی رودخانه ها در بک پولاد و پایین دست سد چندیر شهرستان مرزی راز و جرگلان و نیز در  مسیل پسته در شهرستان بجنورد و نیز رودخانه شیرین دره هم در مانه و سملقان اجرا شده است.

واسطه خاطرنشان کرد: عملیات لایروبی و بازگشایی رودخانه ها در مسیل پلنگ دره، شاه جوب و نیز مسیل طراقی کرد شهرستان بجنورد و نیز مسیل های اسفراین، شیروان و سنخواست انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال مالی هم، ۱۵ کیلومتر دیگر از رودخانه های استان بازگشایی و لایروبی می شود گفت: با توجه به اقدامات ساماندهی و لایروبی های انجام شده، در برابر سیلاب های احتمالی، آمادگی لازم وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: لایروبی ها سبب می شود تا ظرفیت عبور سیلاب در رودخانه ها افزایش یابد و خسارت سیلاب کمتر شود.  

وی با اشاره به اینکه امسال میزان اجرای عملیات ساماندهی و لایروبی روخانه ها، ۱۰ برابر شده است خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی و لایروبی مسیل ها در سال گذشته در طول ۳.۲  کیلومتر انجام شده است که این رقم در سال جاری،  ۳۵.۸ کیلومتر گزارش شده است.   

واسطه در بخش دیگر سخنان خود درباره لایروبی پل ها و مسیل های داخل شهر گفت: بازگشایی و ساماندهی مسیل در محدوده شهرها از وظایف شهرداری است و لایروبی مسیل ها در محدوده تقاطع ها و پل ها از تکالیف اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای باید نسبت به لایروبی مسیل در محدوده پل ها اقدام کند تا ظرفیت توانایی عبور سیلاب از پل افزایش یابد.

طول رودخانه های خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰  کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، رودخانه حساس و مهم است.