استان فارس در بخش امنیت سرمایه گذاری در رتبه ۷ کشور قرار دارد
استان فارس در بخش امنیت سرمایه گذاری در رتبه ۷ کشور قرار دارد

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در زمستان ۹۶ رتبه امنیت سرمایه گذاری استان فارس در جایگاه ۱۸ در کشو بوده که این آمار در بهار ۹۸ به رتبه ۷ رسیده است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار در سی و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و […]

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در زمستان ۹۶ رتبه امنیت سرمایه گذاری استان فارس در جایگاه ۱۸ در کشو بوده که این آمار در بهار ۹۸ به رتبه ۷ رسیده است.


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار در سی و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: فضای سیاسی و اقتصادی کشور در حدود یک و نیم سال گذشته به شدت برای جذب سرمایه گذار مخاطره آمیز شده و در بسیاری موارد، تحریم ها باعث خروج سرمایه و یا کاهش ورود حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی به کشور شده است.


فضای سیاسی و اقتصادی کشور در حدود یک و نیم سال گذشته به شدت برای جذب سرمایه گذار مخاطره آمیز شده و در بسیاری موارد، تحریم ها باعث خروج سرمایه و یا کاهش ورود حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی به کشور شده است.
وی با اشاره به گزارش امنیت سرمایه گذاری در کشور افزود: مرکز پژوهش های مجلس از زمستان سال ۹۶ اقدام به محاسبه شاخص امنیت سرمایه گذاری در کشور کرده است که این گزارش با استفاده از ۲۱ مولفه پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه و ۱۷ مولفه آماری منتشر می شود.
راهدار اظهارداشت: در هر گزارش که به صورت فصلی از سوی مجلس شورای اسلامی منتشر می شود، رتبه بندی استان ها نیز مشخص و اعلام می شود که آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه در کشور مربوط به فصل بهار ۹۸ است.
وی با ارائه گزارش وضعیت امنیت سرمایه گذاری استان فارس برگرفته از گزارش مجلس اضافه کرد: بر اساس این گزارش مولفه آماری استان در بهار ۹۸ نسبت به فصل گذشته به میزان ۶ درصد بهبود یافته است اما نسبت به میانگین کشوری در بهار ۹۸ حدود ۱۱ درصد وضعیت نامساعد شده است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این در حالی است که در فصل های گذشته وضعیت استان از میانگین کشوری بهتر بوده است.
راهدار عنوان داشت: همچنین مولفه پیمایشی استان در بهار ۹۸ نسبت به فصل گذشته به میزان یک درصد بهبود یافته است و نسبت به میانگین کشوری در بهار ۹۸ حدود یک و سه دهم درصد وضعیت مساعدتر شده است که این آمار نشان می دهد در فصل های گذشته وضعیت استان از میانگین کشوری نامطلوب بوده است.
وی تصریح کرد: شاخص کلی امنیت سرمایه گذاری استان در بهار ۹۸ نسبت به فصل گذشته به میزان سه و دو دهم درصد درصد بهبود یافته است و نسبت به میانگین کشوری در بهار ۹۸ حدود دو و شش دهم درصد وضعیت مساعدتر شده است.
راهدار افزود: این در حالی است که در فصل های بهار، تابستان و پاییز ۹۷ وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری نامطلوب بوده است.
وی بیان داشت: بر اساس این گزارش نماگر فرهنگ و وفای به عهد صداقت و راستی، دولت و تعریف و تضمین حقوق مالکیت جز مولفه های نامساعد استان و مولفه های رواج توزیع کالای قاچاق ، سرقت مالی(پول نقد، کالا و تجهیزات) و میزان اختلال ایجاد شده در اثر تحریم های خارجی جز مولفه های مساعد استان شناخته شده است.
راهدار اظهارکرد: در بهار ۹۸ استان های ایلام، خراسان جنوبی و قم مساعدترین استان ها برای جذب سرمایه گذاری و استان های تهران، گیلان و کهگیلویه و بویر احمد نامساعدترین استان ها مشخص شده است.
وی با اشاره به یکی از شاخص های مهم در امنیت سرمایه گذاری ادامه داد: یکی از عوامل موثر در هر استان بر میزان امنیت سرمایه گذاری، میزان شاخص NEED است و در واقع این مولفه یکی از شاخص هایی است که در اقتصاد هر کشور مورد توجه قرار می گیرد و این شاخص مناسبترین معیار برای نشان دادن واقعیتهای اقتصادهای در حال ظهور با خطر بیکاری و عدم فعالیت است.
راهدار اضافه کرد: شاخص NEET بیانگر سهم جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال غیرشاغلی است که نه در حال تحصیل هستند و نه به کسب مهارت مشغولند که در این دوران ممکن است یک فرد از چرخه اقتصاد خارج شود.
وی تصریح کرد: میزان شاخص NEED در سال ۹۷ در استان فارس برای مردان و زنان ۳۶ و دو دهم درصد است که این آمار به تفکیک برای مردان ۲۸ درصد و برای زنان ۴۴ و ۸ دهم درصد است هرچه این شاخص بالاتر باشه به معنی به حاشیه رانده شدن جوانان و هر چه پایین باشد نشان گذر سالم از مدرسه و دانشگاه به محل کار است.
راهدار در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: در سال ۹۳ تعداد ۲۱۱۱مجوز مجوز در کشور صادر شده که این میزان در سال ۹۸ به ۱۵۸۲مجوز رسیده است که این آمار نشان دهنده رو به بهبود این بخش است.
انتهای پیام/