ماهیت امر به معروف و نهی از منکر در نگاه عمومی با چیزی که در واقعیت این فریضه خیلی فرق دارد
ماهیت امر به معروف و نهی از منکر در نگاه عمومی با چیزی که در واقعیت این فریضه خیلی فرق دارد

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه زند شیراز با حضور رئیس و اعضاء شورای امر به معروف و نهی از منکر این دانشگاه و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس برگزار گردید. دبیر […]

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه زند شیراز با حضور رئیس و اعضاء شورای امر به معروف و نهی از منکر این دانشگاه و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس برگزار گردید.

دبیر ستاد در این جلسه بیان داشت :ماهیت امر به معروف و نهی از منکر در نگاه عمومی با چیزی که در واقعیت این فریضه خیلی فرق دارد. امر به معروف و نهی از منکر در نگاه عموم به چهار ناهنجاری اجتماعی خلاصه می شود، ولی ذاتا امر به معروف و نهی از منکر از نگاه دین خودسازی، دگرسازی، جامعه سازی، حکومت سازی و تمدن سازی دارد. چون ما امر به معروف و نهی از منکر را به چهار ناهنجاری اجتماعی کف خیابانی محدود کرده ایم که به همین دلیل به دانشگاه ورود پیدا نکرده است.

سلیمان مهدوی در ادامه افزود: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراکز عالی دانشگاهی غیر انتفاعی و دولتی و نیمه دولتی و غیر دولتی باید راه اندازی شود و بنا را از شورا باید برای ایجاد گفتمان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر، مفهوم شناسی، دلایل وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ضرورت، چگونگی و چرایی امر به معروف و نهی از منکر را در مراکز عالی قرار داد. یکی از اهداف ما در دانشگاه این است که یار و پشتیبان علمی ستاد باشد و ستاد هم یار و پشتیبان مراکز علمی باشد.

مهدوی در ادامه گفت :مباحث امر به معروف و نهی از منکر یک مبحث علمی یادگرفتنی است. قرار نیست در دانشگاه ها ما نگاه  عامیانه به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. بحث جامعه سازی مراکز علمی مثل حوزه ی علمیه و دانشگاه، بهتر می توانند نظر دهند. اگر قرار است یک کار منسجم و علمی و برای محقق شدن و رسیدن به یک تمدن شیعه باشد باید یک ساختار و یک تشکیلات نیز باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر با کار فرهنگی متفاوت است گفت :کار فرهنگی استمراری است ولی کار در امر به معروف و نهی از منکر فلبداهه است. به همین خاطر ما خیلی مقید هستیم که از شورای فرهنگی جدا شود. فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر نیاز به کار فرهنگی دارد، ولی امر به معروف و نهی از منکرکار فرهنگی نیست. به دلیل اینکه باید در کمتر از سی ثانیه تصمیم گیری و اجرا شود. یعنی باید قدرت شناخت معروف و منکر را داشته باشد، مخاطب شناس خوبی باشد،  قاضی خوبی باشد و هم مجری خوبی باشد. همه این اتفاقات باید در کمتر از سی ثانیه انجام شود. فرهنگ قبل از این است و این مقوله جداست. اهداف امر به معروف و نهی از منکر سالم سازی ظاهر اجتماعی است.

سلیمان مهدوی در پایان خاطرنشان کرد : راهبرد اصلی ما همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر است و هر فرد می تواند امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند .و در این خصوص در حال آموزش به همه مردم هستیم که بایستی ثبت نام نمایند. اجرای امر به معروف و نهی از منکر خودسازی می آورد. انقلاب اسلامی ما که تا الان بیش از ۲۲۰ هزار شهید برای آن داده ایم خود یک امر به معروف و نهی از منکر سیاسی بود و هست. شورای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه اش این است که بیاید معروفات و منکرات مجموعه خودش را استخراج کند، اولویت بندی کند، بر اساس آن برنامه ریزی کند و نسبت به آگاهی بخشی و آموزش اقدام نماید. یکی از منکرات دانشگاه های ما این است که علم محور نیستند، مدرک محورند. جامعه ما مدرک محور است به همین خاطر برای دانشجو در دانشگاه یا جامعه بیرون برایشان فرقی نمی کند. اگر بخواهیم در دانشگاه مقوله امر به معروف و نهی از منکر احیاء شود. باید یکی از معروفات مطروکه که در دانشگاه ها وجود دارد که آن علم بومی است مورد توجه قرار گیرد. به اندازه کافی به دنبال علم بومی نیست بلکه به دنبال مدرک هستند. فقط دنبال مدرک بودن منکر است. به همین خاطر دانشگاه های ما دچار خیلی از ناهنجاری های اجتماعی و تحصیلی  هستند. و شاید هم بیکاری بعضی از تحصیل کرده ها، دلیلش علم محور نبودن باشد.

دکتر مهدی مخبری رئیس موسسه آموزش عالی زند شیراز نیز درادامه گفت : خیلی از رفتارهای اجتماعی متولیان امور با گفته ها و آموزه های دینی با قوانین مملکت با هم تناقض دارد. مسئله ناهنجاری های اجتماعی در دانشگاه بسیار پیچیده شده، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی در خود احساس وظیفه می کنیم. دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است. ما هم بر آن پایبند هستیم. مصدق ها را باید مشخص کنیم و برای هر مورد از مصادیق، راه حل ها را پیدا کنیم.

در پایان این جلسه احکام رئیس، دبیر و اعضاء شورای امر به معروف و نهی از منکر موسسه آموزش عالی زند شیراز اعطاء گردید.