تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و تأکید بر حفظ خطوط قرمز؛ شهرداری شیراز کار خود را به خوبی انجام می دهد
تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و تأکید بر حفظ خطوط قرمز؛ شهرداری شیراز کار خود را به خوبی انجام می دهد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات و تأکید بر حفظ خطوط قرمز، گفت: هنر مدیریت در شرایط فعلی آن است که در کنار پیگیری منطقی مذاکرات، چرخ پیشرفت، عمران و خدمت‌رسانی به مردم متوقف نشود؛ اقدامی که امروز در مدیریت شهری شیراز به‌خوبی در حال انجام است و شایسته تقدیر است.

به گزارش پگاه خبر، مرحله شصت و دوم جهش عمرانی شامل رونمایی و آغاز عملیات اجرایی، پروژه های حمل و نقلی، خدماتی و رفاهی، ورود دستگاه حفط TBM به ایستگاه کلبه سعدی و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع خدماتی – رفاهی شهروند امروز اجرا شد.

ابراهیم عزیزی، امروز در مراسم پایان حفاری مکانیزه خط ۲ مترو شیراز با اشاره به روند جاری مذاکرات خارجی، تصریح کرد: موضوع مذاکره یکی از ده‌ها مأموریت دستگاه دیپلماسی کشور است و نباید تمام ظرفیت مدیریتی و اجرایی کشور را به این موضوع گره زد. وی با بیان اینکه این نگاه، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، افزود: مذاکره، ابزار است نه هدف، و کشور نباید پیشرفت، عمران و سازندگی خود را معطل نتیجه گفت‌وگوها کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بارها به وزیر امور خارجه تأکید شده که تمرکز صرف بر مذاکرات، صحیح نیست و وزارت خارجه مسئولیت‌های گسترده‌تری در حوزه سیاست خارجی دارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران با رویکردی فعال و مسئولانه، وارد فرآیند مذاکره شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته پیشنهادی جامع ایران در مذاکرات اخیر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای اتمام حجت و سلب بهانه از طرف مقابل، بسته‌ای کامل، دقیق و مبتنی بر منافع ملی تهیه کرده که تمامی خطوط قرمز نظام اسلامی در آن به‌صراحت لحاظ شده است. در این بسته، تداوم غنی‌سازی، حفظ صنعت هسته‌ای و صیانت از دستاوردهای راهبردی کشور به‌طور شفاف مورد تأکید قرار گرفته است.

عزیزی با بیان اینکه «صنعت هسته‌ای، صنعت زندگی است»، گفت: امروز بخش‌های مهمی مانند کشاورزی، تأمین آب، تولید انرژی برق، دارو و فناوری‌های نوین به صنعت هسته‌ای وابسته‌اند و هیچ‌گونه توقف یا عقب‌نشینی از این صنعت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد.

وی افزود: در کنار موضوع هسته‌ای، ایران در این بسته پیشنهادی، موضوع لغو واقعی تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی متنوع را نیز به‌طور جدی مطرح کرده است. اگر طرف مقابل با رویکردی عقلانی و مبتنی بر منافع ملت ایران وارد مذاکرات شود، این بسته می‌تواند مبنای رسیدن به نتیجه باشد.

عزیزی در ادامه هشدار داد: اگر طرف مقابل بخواهد از مذاکره به‌عنوان ابزاری برای فشار، فریب افکار عمومی یا خدشه به امنیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، پاسخ کشور قاطع خواهد بود. وی با اشاره به آمادگی کامل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تمام ظرفیت‌های دفاعی کشور، نه‌تنها در داخل، بلکه در سطح منطقه، در آمادگی کامل قرار دارند و دشمنان باید از هرگونه محاسبه غلط پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنر مدیریت در شرایط فعلی آن است که در کنار پیگیری منطقی مذاکرات، چرخ پیشرفت، عمران و خدمت‌رسانی به مردم متوقف نشود؛ اقدامی که امروز در مدیریت شهری شیراز به‌خوبی در حال انجام است و شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به موضوع مذاکرات خارجی، تأکید کرد: پیشرفت کشور و مدیریت شهری نباید معطل مذاکرات بماند.

عزیزی ادامه داد: صنعت هسته‌ای، «صنعت زندگی» است و جمهوری اسلامی ایران با حفظ خطوط قرمز خود، از جمله تداوم غنی‌سازی، در مذاکرات عمل می‌کند، اما در عین حال، مسیر توسعه داخلی با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی، با قدردانی از شهرداری و شورای اسلامی شهر، بر ضرورت تداوم توسعه متوازن و عدالت‌محور شهری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار شرق شیراز تأکید کرد و با اشاره به تلاش‌های شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر، به‌ویژه دکتر اسدی شهردار شیراز، اقدامات انجام‌شده را «امیدآفرین، زیربنایی و مؤثر در افزایش رضایتمندی شهروندان» دانست و گفت: تداوم عمران و آبادانی شهر، بدون توجه به حواشی سیاسی و مذاکرات خارجی، مسیر درست مدیریت شهری است.

عزیزی با اشاره به کسب رتبه نخست شهرداری شیراز در پروژه‌های دهه فجر وزارت کشور و تقدیر رئیس‌جمهور و وزیر کشور از عملکرد مدیریت شهری، این موفقیت را نشانه همدلی شورا، شهرداری و مجموعه مدیران و کارکنان شهری دانست و افزود: این دستاوردها حاصل کار شبانه‌روزی بیش از ۱۳ هزار نیروی خدوم شهرداری است.

نماینده مردم شیراز با اشاره به مسیر فعلی پروژه عمرانی افتتاح‌شده، تصریح کرد: توسعه شهری باید مبتنی بر عدالت باشد و این پروژه باید در ادامه به مناطق شرقی و کم‌برخوردار شیراز متصل شود تا ساکنان این مناطق نیز از ثمرات آن بهره‌مند شوند. وی خواستار تعهد مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر برای مطالعه، طراحی و اجرای ادامه این خط در آینده شد.

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود، با گرامی‌داشت یاد مرحوم سید محمدرضا رضازاده، استاندار اسبق و فقید فارس، از او به‌عنوان مدیری مخلص، مؤمن و اثرگذار در عمران و آبادانی استان فارس یاد کرد و گفت: بسیاری از اقدامات زیربنایی امروز استان، مرهون تلاش‌ها و ازخودگذشتگی این مرحوم است.

وی، اطلاع‌رسانی درباره پروژه‌ها و اقدامات انجام‌شده را امری ضروری دانست و گفت: گزارش عملکرد به مردم، نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و موجب افزایش اعتماد عمومی و امید اجتماعی می‌شود.

عزیزی در پایان، افتتاح این پروژه را به مردم شیراز، به‌ویژه ساکنان شهرک سعدی و مناطق پیرامونی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: این اقدامات، گامی مؤثر در مسیر توسعه پایدار، رضایتمندی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی در سومین حرم اهل‌بیت(ع) باشد.

محمدحسن اسدی، در ابتدا، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان، مقدم میهمانان گرامی را صمیمانه گرامی می‌دارم؛ گفت: امروز شاهد یکی از پروژه‌های مهم و ارزشمند حمل‌ونقل ریلی شهر شیراز هستیم؛ پروژه‌ای که جایگاه شهرداری شیراز را در حوزه مترو و ایستگاه‌های شهری، در سطح کلان‌شهرهای کشور به‌صورت جدی تثبیت کرده است. اهمیت این پروژه‌ها به‌حدی است که در کلان‌شهری مانند تهران، افتتاح ۲ ایستگاه مترو در سطح ملی انجام می‌شود و حتی رئیس‌جمهور برای آن حضور پیدا می‌کند. این مقایسه نشان می‌دهد مسیر درستی در شیراز انتخاب شده است.

شهردار شیراز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موثق، امروز هزینه هر فاز از چنین خطوطی، با قیمت‌های فعلی، نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان است. با این وجود، شهرداری شیراز توانسته فاز دوم خط ۲ مترو را با جدیت و پیگیری مستمر به سرانجام برساند. در مقاطعی حتی بحث توقف ادامه مسیر مطرح بود، اما با ورود نمایندگان و تأکید بر تداوم خط از میدان آزادی به سمت کلبه سعدی، تصمیم درست اتخاذ شد.

وی افزود: در همان مقطع، موضوع اورحال، مونتاژ و راه‌اندازی مجدد دستگاه TBM مطرح بود؛ کاری زمان‌بر و پرهزینه. با این حال، با قاطعیت اعلام شد که این خط در بازه زمانی مشخص به مقصد خواهد رسید و امروز، به فضل الهی، خروج دستگاه TBM و تحقق وعده‌ها را شاهد صحنه‌ای زیبا، فنی و ماندگار برای شهر شیراز هستیم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه، جزو پروژه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی شهرداری شیراز است. در دهه فجر و تا پایان سال، چهار پروژه بزرگ در سطح شهر به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در همین دو هفته گذشته، پل دوربرگردان «میثم»، پل «شاهد» و ۱۶۰ پروژه خدمات شهری افتتاح شد و باغ‌مزار مشاهیر و خط چهارم سورتینگ پسماند به بهره‌برداری رسید.

اسدی گفت: هفته آینده، ۲ رویداد مهم دیگر در شیراز برگزار می شود که در روز چهارشنبه افتتاح المان میدان امام حسین (ع) خواهیم داشت و در روز پنج شنبه بهره‌برداری از ایستگاه تبادلی خط ۲ و چهار مترو با عنوان «ایستگاه استقلال» شاهد خواهیم بود؛ ایستگاهی که از زیباترین و شاخص‌ترین ایستگاه‌های مترو کشور از نظر معماری، عمق و موقعیت شهری به‌شمار می‌رود.

رضا محمدیان، هم در این مراسم گفت: به اعتقاد من، مشکل اصلی این مملکت آمریکا و دشمن خارجی نیست؛ مشکل، مدیران و کارشناسانی هستند که با تصمیم‌نگرفتن، بهانه‌تراشی و کارنکردن، کار مردم را می‌خوابانند. حرف زدن که هزینه ندارد؛ عمل مهم است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: امروز بیشترین آسیب را مدیران جناحی، سیاسی، آقازاده‌ای و بی‌جرئت به کشور می‌زنند. مدیری که فقط بلد است ایراد بگیرد، بهانه بیاورد و مسئولیت نپذیرد، ضررش برای این کشور از آمریکا و اسرائیل بیشتر است. مدیر جمهوری اسلامی باید اهل تصمیم، شجاع، پاسخگو و برآمده از سلسله‌مراتب کارشناسی، نه محصول حمایت یک جناح یا خاندان خاص باشد.

وی گفت: نمونه روشن این خسارت، پروژه خط دو مترو شیراز است. این پروژه با تهاتر صددرصد و با زحمت فراوان از شورای چهارم آغاز شد؛ آن هم با مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی که در همان شورا وجود داشت. اما متأسفانه در ادامه، ۲ دستگاه حفاری بیش از ۲ سال خوابید؛ نه به‌دلیل مشکل فنی یا مالی، بلکه صرفا به‌خاطر ترس از تصمیم‌گیری و بهانه‌هایی مانند «خاک بیرون می‌آید»، «ورودی پارک خراب می‌شود» و امثال این‌ها؛ این پروژه باید ۲ تا سه سال پیش تمام می‌شد. ضرر این تأخیر را چه کسی باید به مردم شیراز بدهد؟

وی گفت: امروز هم عده‌ای به‌جای کمک، فقط شعار می‌دهند و می‌گویند این کارها تبلیغاتی است. من صریح می‌گویم: بروید کار کنید، حتی اگر ایراد دارد. هیچ کاری بدون ایراد نیست؛ ما که نه معصومیم، نه پیامبر. ادعای کارِ بی‌نقص، خودش نشانه عُجب و انحراف است. مهم این است که امید در دل مردم زنده بماند و مردم اثر کار را ببینند.

محمدیان افزود: شیراز، شهر پرافتخار و چند هزار ساله است؛ شهری با ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و انسانی بزرگ. این افتخارات باید با هم‌افزایی، کار واقعی و مدیریت شجاعانه تقویت شود، نه با تخریب، شانتاژ سیاسی، دعواهای جناحی و تیم‌سازی آقازاده‌هایی که هیچ خدمتی به شهر نمی‌کنند جز تخریب مدیریت شهری.

وی در ادامه افزود: من یک درخواست جدی دارم؛ باید تراز مدیران جمهوری اسلامی بازتعریف شود. هر کسی نباید جرئت کند مدیر شود. سابقه‌سازی صوری هنر نیست. مدیر باید با کاردانی، تجربه و رشد طبیعی در بدنه کارشناسی بالا بیاید. مدیری که به‌دلیل نادانی، ترس یا ناتوانی تصمیم نمی‌گیرد، فقط خرابکاری نمی‌کند؛ به کشور خیانت می‌کند و باید پاسخگو باشد. این پاسخگویی باید در قانون شفاف تعریف شود، نه اینکه مدیر ناکارآمد فقط جابه‌جا شود.

محمدیان اظهار کرد: مردم ما، مردم خوبی هستند؛ مردم شیراز و ایران اگر صداقت، کار و شجاعت ببینند، صددرصد پای نظام و کشورشان می‌ایستند و هیچ دشمنی نمی‌تواند با شبهه‌افکنی، نظم و امنیت این میهن عزیز اسلامی را خدشه‌دار کند، این حرف‌ها درد دل است؛ درد دلی که از زبان مردم گفته می‌شود.

محمد فرخ‌زاده؛ هم گفت: امروز در شهر شیراز، یک اقدام بزرگ و ارزشمند در حوزه حمل‌ونقل ریلی شهری در حال انجام است؛ اقدامی که با اهتمام ویژه شهردار و همراهی معاونت مالی و اقتصادی، به‌ویژه در حوزه تأمین مالی، با قدرت در حال پیشرفت است. یکی از مصادیق روشن این رویکرد، اجرای همزمان چهار خط قطار شهری در شیراز است که نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای تحول زیرساختی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: حوزه حمل‌ونقل، نه‌تنها در شیراز و ایران، بلکه در تمام دنیا یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیت‌ها محسوب می‌شود. تقویت زیرساخت‌ها، چه در بعد سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، از الزامات توسعه پایدار شهری است. با وجود اینکه در کشور ما مدیریت واحد شهری به معنای کامل آن وجود ندارد، اما شهرداری‌ها بار اصلی این مسئولیت را به دوش می‌کشند و خوشبختانه شیراز در میان کلان‌شهرهای کشور، جزو شهرهای پیشرو و موفق در این حوزه است؛ موضوعی که در جلسات هم‌اندیشی کلان‌شهرها به‌وضوح مشاهده می‌شود.

وی گفت: به دلیل بافت تاریخی و محدودیت عرض معابر، شیراز بخشی از حمل‌ونقل خود را هوشمندانه به زیرزمین منتقل کرده است؛ اقدامی که به‌معنای افزایش رفاه، ایمنی، استفاده بهینه از فضا و حتی تقویت پدافند غیرعامل در آینده خواهد بود. حمل‌ونقل ریلی، نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای، ظرفیت بسیار بالاتری دارد و نقش مهمی در خدمت‌رسانی به‌ویژه به اقشار متوسط و کم‌درآمد ایفا می‌کند.

وی گفت: در این مسیر، حمایت‌های شورای اسلامی شهر، به‌ویژه ریاست شورا و سایر اعضای شورا، بسیار مؤثر و قابل تقدیر بوده است؛ چه در حوزه خرید واگن‌ها در شرایط محدود فعلی کشور و چه در تأمین تجهیزات، قراردادها و مجوزهای لازم. همچنین لازم می‌دانم از اقدامات عاشقانه و تخصصی همکارانم، به‌ویژه در مجموعه قطار شهری و از جمله دکتر کلانتری، تشکر ویژه داشته باشم.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم این طرح، برخورداری محورهای جنوب و شرق شیراز از نعمت حمل‌ونقل ریلی و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان است؛ ظرفیتی که در آینده می‌تواند به شریان‌های درجه یک و کمربندی‌های اطراف شهر نیز متصل شود. همزمان با اجرای خطوط زیرزمینی، پروژه‌های رینگ‌های ترافیکی پیرامونی نیز در حال طراحی و اجراست که این هم‌افزایی، شرایط بسیار مطلوبی برای رفاه شهروندان فراهم خواهد کرد.

فرخ زاده گفت: در کنار خطوط ریلی، برنامه‌ریزی برای استفاده از اتوبوس‌های برقی در محورهای زیارتی نیز انجام شده است تا حمل‌ونقل زائران و گردشگران، به‌ویژه در مسیر حرم‌های مطهر، با مدی نوین و پاک انجام شود. این موضوع نقش مهمی در توسعه گردشگری، زیارت و جذب زائران داخلی و خارجی خواهد داشت.

وی گفت: به لطف خداوند، هفته آینده ایستگاه استقلال، به‌عنوان یکی از ایستگاه‌های شاخص از نظر معماری، سیما و موقعیت استراتژیک، به بهره‌برداری خواهد رسید و با آن، فاز نخست خط ۲ تکمیل می‌شود. همچنین ساعات بهره‌برداری این خط از مهرماه از ۶ صبح تا ۶ عصر و از آذرماه از ۶ صبح تا ۹ شب افزایش یافته است تا شهروندان بتوانند بهتر از این ظرفیت استفاده کنند؛ به‌ویژه در مسیرهایی با جاذبه‌ها و تجمعات جمعیتی مانند ورزشگاه پارس شیراز استفاده می شود.

وی گفت: امیدوارم شیراز با همین سرعت و همت، در تراز واقعی خود قرار گیرد و آنچه شایسته مردم شریف این شهر، سومین حرم اهل‌بیت (ع) است، به آنان تقدیم شود.

علی کلانتری مزرعه‌نو، گفت: امروز، به لطف تلاش شبانه‌روزی همکاران و حمایت مدیریت شهری، شاهد پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۲ متروی شیراز و رسیدن دستگاه حفاری به ایستگاه سعدی هستیم؛ نقطه‌ای نمادین که از دل تاریکی زمین آغاز شد و به نور ایستگاه سعدی رسید. این رویداد، هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، جلوه‌ای روشن از صبر، پشتکار و برکت کار جمعی است.

رئیس سازمان حمل و نقل درون شهری مترو شیراز، ضمن تبریک روز مهندس و همچنین حلول ماه مبارک رمضان، گفت: موفقیتی که امروز جشن گرفته‌ایم، نتیجه عشق به کار و کارِ عاشقانه است. همان‌گونه که در این سرزمین، شاعران بزرگ با عشق می‌سرودند، امروز همکاران ما در دل زمین، عاشقانه کار کردند و این پروژه را به سرانجام رساندند.

وی گفت: از نظر اجرایی، این پروژه یکی از پیچیده‌ترین و خاص‌ترین پروژه‌های حفاری مکانیزه کشور بوده است. مسیر تونل در محدوده‌ای با رسوبات سخت و شرایط زمین‌شناسی پیچیده قرار داشت؛ به‌گونه‌ای که حتی شرکت سازنده دستگاه TBM در مقطعی انجام این حفاری را پرریسک اعلام کرده بود. با این حال، اعتماد مدیریت شهری و حمایت مستقیم شهردار محترم باعث شد تیمی از مهندسان جوان و متخصص، طراحی دستگاه را به‌طور کامل بازنگری کنند.

وی گفت: در این فرآیند، دستگاه حفاری به‌طور کامل ری‌دیزاین شد،  بیش از ۱۵ اصلاح اساسی در بخش‌های حساس انجام گرفت،  سیستم ابزار برش برای زمین‌های سخت طراحی و نصب شد و نتیجه آن ثبت رکورد حفاری بیش از ۴.۵ کیلومتر بدون تعویض اساسی ابزار بود؛ رکوردی کم‌نظیر در سطح کشور محسوب می شود.

وی افزود: این پروژه از آبان ۱۴۰۲ تا امروز، بدون حتی یک روز تعطیلی، به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و حتی در مقاطع دشوار کشور نیز متوقف نشده است. در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، رکوردهای ملی متعددی در حوزه حفاری مکانیزه و اجرای تونل در این مسیر ثبت شد.

وی با اشاره به برخی آمارهای شاخص پروژه، گفت: حدود هشت کیلومتر حفاری تونل، نصب بیش از پنج هزار و ۷۰۰ رینگ بتنی (معادل ۳۴ هزار و ۲۰۰ قطعه، مصرف حدود ۶۵ هزار مترمکعب بتن، جابه‌جایی حدود ۶۴۰ هزار مترمکعب خاک بدون ایجاد مزاحمت جدی برای شهروندان، رعایت کامل ملاحظات محیط‌زیستی؛ جابه‌جایی تنها ۴ اصله درخت که همگی در همان مجموعه حفظ شده‌اند که مهمترین آمارهای شاخص پروژه است.

وی گفت: پایان حفاری، پایان مأموریت ما نیست. از امروز، عملیات تکمیل ایستگاه‌ها، روسازی و ریل‌گذاری آغاز می‌شود. همچنین دستگاه حفاری آزادشده، در فروردین‌ماه به خط ۴ منتقل شده و ان‌شاءالله از اردیبهشت یا اوایل خرداد، حفاری تونل‌های خط ۴ نیز آغاز خواهد شد؛ آن هم با دستگاهی که مالکیت آن متعلق به شهرداری شیراز است.

کلانتری اظهار کرد: در آینده نزدیک، شاهد افتتاح ایستگاه سعدی و ایستگاه استقلال خواهیم بود؛ ایستگاه‌هایی که از زیباترین و عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو در کشور و ایستگاه‌های تبادلی خطوط ۲ و ۴ محسوب می‌شوند.

عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع فرهنگی، رفاهی و ورزشی شهروند در قالب شصت‌ودومین مرحله جهش عمرانی کلانشهر شیراز آغاز شد. این پروژه با اعتبار ۷۴۵ میلیارد تومان و با هدف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی شهر، طی مدت سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدحسن اسدی با تأکید بر اینکه سرمایه واقعی شهرداری نه ساختمان‌ها و ماشین‌آلات، بلکه کارکنان آن هستند، گفت: اگر امروز شاهد جهش کم‌سابقه پروژه‌های عمرانی و خدماتی در شیراز هستیم، این دستاوردها حاصل تلاش شبانه‌روزی ۱۳ هزار نیروی انسانی شهرداری است که بار اصلی توسعه شهر را بر دوش دارند.

شهردار شیراز، با قدردانی از حضور مدیران، مسئولان، اصحاب رسانه و مجموعه عوامل اجرایی، اظهار کرد: این پروژه، هم یک بازدید میدانی و هم نشانه‌ای از شروع دوباره و جهش مجدد در مسیر اجرای طرح‌های بزرگ شهری است.

شهردار شیراز با بیان اینکه تکریم ارباب‌رجوع از وظایف ذاتی مدیریت شهری است، تصریح کرد: پیش از آنکه بتوانیم شهروندان را تکریم کنیم، باید کارکنان شهرداری را تکریم کنیم؛ از پاکبان و فضای سبزبان گرفته تا نیروهای خدمات شهری، آتش‌نشانان، کارکنان پشت گیشه و مدیران باید تکریم کنند.

وی افزود: تکریم کارکنان تنها در حقوق و مزایا خلاصه نمی‌شود؛ شنیدن حرف‌ها، اختصاص وقت، رسیدگی به مسائل شغلی، خانوادگی و معیشتی و ایجاد حس امنیت شغلی، بخش مهمی از این احترام است.

دکتر اسدی با اشاره به تحولات بودجه‌ای شهرداری شیراز گفت: در حالی که طی سال‌های اخیر تعداد نیروهای شهرداری حدود هزار نفر کاهش یافته، بودجه شهرداری نزدیک به هشت برابر و حجم پروژه‌های عمرانی ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است و امروز بیش از ۸۰ درصد بودجه شهرداری عمرانی است.

وی تأکید کرد: این حجم از فعالیت بدون تلاش مضاعف کارکنان ممکن نبود و هیچ مدیری نمی‌تواند این دستاوردها را به نام خود مصادره کند.

شهردار شیراز با نگاهی اخلاقی و انسانی به مسئولیت مدیریتی گفت: این مسئولیت‌ها ماندگار نیستند؛ روزی همه ما از این جایگاه‌ها کنار می‌رویم. آنچه باقی می‌ماند، رضایت مردم است. خدمتی که به خلق می‌شود، بالاترین عبادت است.

وی افزود: مدیریت شهری امانتی است که مردم در اختیار مسئولان قرار داده‌اند و باید با تمام توان در مسیر خدمت صادقانه به مردم از آن صیانت شود.

دکتر اسدی با اشاره به برگزاری مراسم‌ها در روزهای پنج‌شنبه گفت: پنج‌شنبه‌ها را برای افتتاح پروژه‌ها انتخاب می‌کنیم تا در روزهای کاری، خللی در خدمت‌رسانی به شهروندان ایجاد نشود؛ این به معنای فشار بیشتر بر کارکنان برای رفاه مردم است.

وی با اشاره به پروژه‌های ورزشی و رفاهی اجراشده در شهر افزود: بیش از ۹۰ درصد استفاده‌کنندگان این مجموعه‌ها، شهروندان هستند و نه کارکنان شهرداری؛ با این حال همین پروژه‌ها به ارتقای روحیه و انگیزه پرسنل نیز کمک می‌کند.

شهردار شیراز در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی مدیریت شهری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آینده، باید تحولی در کیفیت، تنوع و سطح خدمات رفاهی کارکنان شهرداری ایجاد شود؛ چراکه مسیر توسعه شیراز، مسیری بلندمدت است و بدون نیروی انسانی توانمند، این مسیر طی نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم اجرای پروژه‌های انسان‌محور، پیاده‌راه‌سازی‌ها، سنگفرش معابر و طرح‌های زیست‌محیطی، ارتباط میان مدیریت شهری و مردم هر روز عمیق‌تر و مستحکم‌تر شود.

محمدامین، هم با قدردانی از حمایت‌ها و همراهی شهردار شیراز، دکتر اسدی و اعضای مدیریت شهری، این مجموعه را یکی از پروژه‌های مهم و چندمنظوره شهری دانست و گفت: این مجموعه نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، زیربنای کل مجتمع ۱۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع و سطح اشغال آن ۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع است. این مجتمع در قالب سه بخش اصلی شامل ورزشی، رفاهی و فرهنگی–ارتباطی طراحی شده است که هر بخش، کارکردهای مستقل و مکمل یکدیگر دارند.

وی گفت: بخش ورزشی؛ مجموعه‌ای کامل در سه طبقه در نظر گرفته شده است، بخش ورزشی این مجتمع با چهار هزار و ۳۰۰ مترمربع زیربنا در سه طبقه اجرا می‌شود و شامل مجموعه آبی استخر بزرگسال، استخر کودک، سونا و جکوزی و همچنین سالن بدنسازی، سالن چندمنظوره ورزشی و تفریحی است و کافی‌شاپ هم در آن در نظر گرفته شده است که پاسخ‌گوی نیازهای متنوع ورزشی و تفریحی شهروندان خواهد بود.

امین افزود: بخش رفاهی؛ پارکینگ، تالار و رستوران مشرف به باغات شیراز در پنج طبقه و با ۱۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا طراحی شده است که شامل پارکینگ با ظرفیت ۱۰۰ خودرو، تالار و سالن اجتماعات در طبقه همکف، رستوران و کافی‌شاپ در طبقات فوقانی که بخشی از فضاهای آن به‌صورت روباز و مشرف به باغات مرکزی شهر شیراز طراحی شده است.

وی گفت: بخش فرهنگی این مجموعه ارتباطی؛ پیونددهنده فضاها است و بخش میانی و ارتباطی مجتمع، کارکرد فرهنگی مجموعه را بر عهده دارد و شامل کافه کتاب، سالن‌های آموزشی و فضاهای ورودی و توزیع عملکردی است که ارتباط مؤثری میان بخش‌های ورزشی و رفاهی ایجاد می‌کند.

به گفته امین، اگرچه قرار بود عملیات اجرایی این طرح حدود سه ماه پیش به‌صورت رسمی آغاز شود، اما با دستور شهردار شیراز، عملیات عمرانی از همان زمان آغاز شده و هم‌اکنون پروژه دارای حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی است و امیدوارم با تداوم روند فعلی و پایبندی به برنامه زمان‌بندی، پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

هادی شهدوست شیرازی با تأکید بر جایگاه ویژه رفاه و معیشت کارکنان در سیاست‌های مدیریت شهری، از رویکرد عدالت‌محور و خانواده‌محور شهرداری شیراز و دکتر اسدی، شهردار شیراز در توجه به کارکنان قدردانی کرد، با تبریک ایام معنوی و میلاد با سعادت کریم اهل‌بیت (ع)، اظهار داشت: فلسفه ایجاد فضاها و امکانات رفاهی برای شهروندان و پرسنل شهرداری، از ضرورت‌های مدیریت شهری نوین است و خوشبختانه در سال‌های اخیر، این نگاه به‌صورت جدی در شهرداری شیراز نهادینه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز با اشاره به بهره‌برداری از مجموعه اقامتی ۳۲ واحدی کوه دراک گفت: این مجموعه نمونه‌ای شاخص از استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرداری برای ارتقای رفاه همزمان شهروندان و کارکنان است و نشان می‌دهد که توجه به منابع انسانی در این دوره مدیریتی، رویکردی راهبردی بوده است.

وی افزود: حال خوب کارکنان و تأمین آرامش روانی و معیشتی آنان، نقش مستقیمی در کیفیت خدمات‌رسانی و اجرای پروژه‌های بزرگ شهری دارد و همین نگاه موجب شده امروز شاهد اجرای ده‌ها پروژه عمرانی در قالب شصت‌ودومین جهش عمرانی کلانشهر شیراز باشیم.

شهدوست شیرازی با اشاره به شعار «ما یک خانواده‌ایم» در شهرداری شیراز تصریح کرد: این شعار امروز از مرحله گفتار عبور کرده و به عمل رسیده است. همان‌گونه که یک پدر برای رشد همه‌جانبه خانواده خود برنامه‌ریزی می‌کند، مدیریت شهری شیراز نیز با بلوغ مدیریتی، تلاش کرده است در همه ابعاد از کارکنان خود حمایت کند.

وی توزیع عادلانه امکانات رفاهی در سطح کلانشهر شیراز، فراهم‌سازی خدمات درمانی، سفرهای زیارتی و سیاحتی و سایر حمایت‌های رفاهی را نشانه توجه واقعی به سرمایه انسانی شهرداری دانست و با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: با وجود نرخ بالای تورم و مشکلات مالی که بسیاری از شهرداری‌های کشور با آن مواجه‌اند، حقوق و مزایای کارکنان شهرداری شیراز به‌صورت منظم و در موعد مقرر پرداخت می‌شود و این موضوع حاصل تدبیر شهردار شیراز و همراهی مدیران ارشد مجموعه است.

وی با اشاره به مشکلات مشابه در برخی کلانشهرها افزود: در حالی که برخی شهرداری‌ها در پرداخت رفاهیات و حقوق پرسنل با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند، شهرداری شیراز با مدیریت منسجم، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده است.

وی به نیابت از کارکنان شهرداری شیراز از دکتر اسدی، شهردار شیراز، قائم‌مقام، معاونان و مدیران مجموعه بابت توجه ویژه به معیشت و رفاه پرسنل قدردانی کرد و گفت: کارکنان شهرداری نیز با تمام توان در مسیر خدمت‌رسانی شبانه‌روزی تلاش خواهند کرد تا شیراز همچون سال‌های اخیر، در مسیر پیشرفت و افتخار بدرخشد.