پایان نگارش رمانی براساس خاطرات متهم دادگاه میکونوس
پایان نگارش رمانی براساس خاطرات متهم دادگاه میکونوس

معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری در بخشی از نشست نقد و بررسی کتاب نقاشی قهوه خانه یک خبر قابل توجه داد و در فرازی به معرفی ظرفیت های پژوهشی نهاد متبوع خویش پرداخت. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان فارس، دکتر داوود ضامنی خبر اتمام تازه ترین کتاب […]


معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری در بخشی از نشست نقد و بررسی کتاب نقاشی قهوه خانه یک خبر قابل توجه داد و در فرازی به معرفی ظرفیت های پژوهشی نهاد متبوع خویش پرداخت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان فارس، دکتر داوود ضامنی خبر اتمام تازه ترین کتاب دکتر محسن کاظمی را رسانه ای کرد و گفت: وی علاوه بر کتاب “نقاشی قهوه خانه” در حال نگارش رمانی بر اساس این کتاب نیز هست

وی ضمن بیان این مطلب که تقریبا کار نگارش این کتاب تمام شده گفت: در واقع مبتنی بر داده های متقنی نوشته شده که قرائت را بر عهده خواننده می گذارد اما شاید مخاطب با این رمان راحت تر ارتباط برقرار کند.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری در فراز دیگر اشاره کرد: معرفی حوزه هنری می تواند برای دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید و پژوهشگرانی که تمایل به کار در حوزه انقلاب اسلامی دارند منبع الهام خوبی باشد برای یافتن ده ها و صدها موضوع تحقیق.

وی افزود: حوزه هنری به عنوان یک نهاد فرهنگی که شما با بعد پژوهشی اش کمتر آشنا هستید علاقه مند است با کسانی که تمایل دارند همکاری کند و این ظرفیت ها را در اختیارشان بگذارد لذا می توانید با کمک همکاران ما در حوزه هنری تقریبا به رایگان از این منابع استفاده کنید.

دکتر ضامنی اظهار داشت: دو و نیم ملیون فیش تحقیق از اسناد انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۰تا ۱۳۵۷ در حوزه هنری وجود دارد این فیش ها عبارتند از چیزی حدود صد هزار سند دست اول تاریخی.

وی ادامه داد: بخشی از فیش ها از ۱۲ هزار مقاله که در مطبوعات خارجی له یا علیه انقلاب اسلامی گردآوری شده و بخشی دیگر از ۲۷ هزار کتاب که به زبان انگلیسی درباره انقلاب اسلامی نوشته شده استخراج شده اند که چیزی حدود ۷هزار فیش از این قسمت در سطح علمی خوبی قرار دارد.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری گفت: در چهار دهه گذشته چیزی حدود ۴۷۰۰ کتاب درباره انقلاب اسلامی نوشته شده که برخی فیش ها نیز از این کتاب ها استخراج شده اند. علاوه بر آن آرشیو کاملی از تمام دوره های نشریاتی که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در کشور منتشر شده در حوزه هنری وجود دارد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۹ هزار ساعت مصاحبه با شخصیت های درجه اول و دوم و سوم انقلاب انجام شده که فایل صوتی آن در حوزه هنری وجود دارد. برخی  از این موارد به کتاب تبدیل شده و بخش اعظمی تبدیل نشده یعنی ماده خامی است برای پردازش و تدوین مجموعه کتاب های پژوهشی.

ضامنی با بیان اینکه دو کتابخانه تخصصی جنگ و انقلاب اسلامی در حوزه هنری وجود دارد گفت:  بی شک یکی از آنها از بهترین کتابخانه های تخصصی در ایران است. در کتابخانه تخصصی جنگ طبق آخرین آمار ۱۸۰۸۴ جلد کتاب درمورد جنگ و ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی وجود دارد .

وی با بیان اینکه تقریبا بعید است کتابی درباره جنگ از سوی نهاد، سازمان موسسه یا فردی منتشر شده باشد و در این کتابخانه وجود نداشته باشد گفت: در کتابخانه انقلاب اسلامی نیز بیش از ۱۱۷ هزار کتاب وجود دارد که منبع خوبی برای پژوهشگران و کارشناسان است.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری گفت: برای ۴۹۷۴۱ شخصیت تاریخ معاصر ایران که از ۱۳۰۰ به بعد به دنیا امده یا از دنیا رفته اند پرونده وجود دارد از پرونده یک صفحه ای تا شخصیتی که ۹ کارتن سند درباره وی وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت کارشناسی حوزه هنری گفت: حدود ۵۰ کارشناس برجسته انقلاب اسلامی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در مراکز استانی وجود دارد که می توانند استاد مشاور یا راهنمای علاقه مندان به فعالیت باشند و حدود ۲۵۰ کارشناس برجسته که از اساتید دانشگاه یا نویسندگان برجسته هستند و می توان از آنان نیز در این زمینه بهره گرفت.

ضامنی با اشاره به وجود ۵ سایت تخصصی در حوزه  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حوزه گفت:  3 سایت روزانه به روز می شوند. سایت تاریخ شفاهی، سایت ۱۵ خرداد و سایت ۲۲ بهمن که بخش عمده ای از این فیش ها روی آنها وجود دارد.

وی از راه اندازی دو سایت دیگر خبر داد و گفت: یکی سایت ۱۶ فوریه ۱۹۷۹ که ویژه علاقه مندان خارج از کشوری است که می خواهند در زمینه انقلاب اسلامی فعالیت کنند و بخشی دارد که به زبان انگلیسی در حال آماده شدن است و دیگری سایت ویکی دفاع که ۲۵ هزار مدخل شناخته شده دارد و برای هر مدخل یک مقاله هزار کلمه ای در حال نوشته شدن است.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری گفت: یک روزشمار ۱۹جلدی فقط برای سال ۱۳۵۶و ۱۳۵۷ در حال تولید است که تاکنون ۱۴ جلد آن منتشر شده است و کلان پروژه روزشمار انقلاب اسلامی از ۱۳۴۴تا ۱۳۵۷ در حوزه هنری شروع شده است.

وی از انتشار دانشنامه زندانیان سیاسی در عصر پهلوی در حوزه هنری خبر داد و گفت: یک مجموعه ۴ جلدی با عنوان مبانی نظری انقلاب اسلامی شامل چندین گفتار از صاحب نظران برجسته کشور در دست اقدام است که امیدواریم سال آینده منتشر شود.

 ضامنی با اشاره به شناسایی نزدیک به ۷ هزار زن مبارز سیاسی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ از مبارزین چپ تا انقلابی گفت: خاطرات برخی از آنان که زنده اند گرفته شده  که بخشی از آن منتشر شده و بخش عمده ای نیز منتشر نشده که می تواند به عنوان ماده خام در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: برای بیش از ۴۴۰ نفر از شخصیت های مبارز انقلاب اسلامی در اصناف مختلف کتاب خاطرات چاپ شده و بیش از ۳۲۰ مسجد در کشور شناخته شده که پایگاه های انقلابی بودند و تاریخ شفاهی آنان در حال گردآوری است.