اهمیت سلامت خانواده به عنوان اصلی ترین رکن سلامت جامعه
اهمیت سلامت خانواده به عنوان اصلی ترین رکن سلامت جامعه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با حضور در نماز جمعه این هفته شهر شیراز، با اشاره به شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» برای هفته ملی سلامت امسال، سلامت خانواده را اصلی ترین رکن در سلامت جامعه دانست.

به گزارش پگاه خبر، دکتر «عباس رضاییان زاده» در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت، سه هدف مهم ضرورت خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه در هر نقطه از کشور، پیشگیری از هرگونه نابرابری در حوزه سلامت به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار و تقویت بهداشت را دنبال می‌کند.
او سلامت را یکی از مولفه های اصلی در توسعه جوامع بشری و از مهمترین وظایف حاکمیت دانست که همواره ارزشمند است و افزود: تقویت و ارتقای سلامت، رشد و بالندگی جامعه در ابعاد مختلف را به همراه دارد.
دکتر رضاییان زاده با اشاره به برخی از دستاوردهای حوزه بهداشت درسال ۱۴۰۲، ادامه داد: در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت و رفع یکی از چالش های جمعیتی به ویژه در سقط جنین، با همکاری بسیج جامعه پزشکی فارس، مرکز «نفس» راه اندازی شد که با اقدامات حمایتی، فرهنگی، آموزشی و شبکه سازی، ۱۵۶ نوزاد از خطر سقط نجات پیدا کردند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پوشش شنوایی‌سنجی نوزادان نیز به صورت صد درصدی در هفته نخست تولد در استان انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که نوزادی دچار اختلال شنوایی باشد، در سه ماهه نخست تولد تشخیص داده می‌شود، برای کاشت حلزون در نوبت قرار می‌گیرد و کاشت حلزون شنوایی به صورت رایگان برای نوزاد انجام می‌شود.
او در ادامه این سخنرانی با اشاره پوشش صد درصدی غربالگری نوزادان در هفته نخست تولد در فارس گفت: کودکان تازه متولد شده، همزمان با مراجعه برای انجام واکسیناسیون به مراکز زیرمجموعه دانشگاه، از لحاظ ۲۳ بیماری متابولیک ارثی، غربالگری می‌شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت توجه به آسیب های روانی و اجتماعی به عنوان یکی از محورهای مهم خدمات سلامت در استان فارس ادامه داد: در همین راستا پنج مرکز «سراج» در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان راه اندازی شده است.
او بیماری سالک را از جمله چالش های حوزه سلامت عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: با پیگیری های انجام شده در سال گذشته، تمامی شهرستان های استان فارس به مرکز تشخیص و درمان سالک مجهز و تمامی بیماران مبتلا سالک به صورت رایگان، درمان می شوند و موضوع سالک در سال ۱۴۰۲، ۶۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.
همچنین به مناسبت هفته ملی سلامت، با برپایی ایستگاه سلامت در محل نماز جمعه شهر شیراز، سنجش فشارخون نمازگزاران انجام شد.

انتهای پیام/