مؤلفه های آموزش و فرهنگسازی به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان
مؤلفه های آموزش و فرهنگسازی به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان

استاندار فارس در نشست شورای آرد و نان استان فارس، خواستار راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم شد و مولفه های آموزش و فرهنگسازی را به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان معرفی کرد.

به گزارش پگاه خبر، دکتر محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای آرد و نان که بمناسبت روز ملی گندم و نان برگزار شد، اظهار داشت: بهره مندی از علم نوین کشاورزی نقش ارزنده ای در افزایش بهره وری دارد.

او با تاکید بر استفاده از روش های نوین آبیاری و ارتقا شیوه های کشت و زرع گفت: جلوگیری از ریزش گندم در هنگام برداشت نقش مهمی در افزایش تولید دارد و بر این اساس در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای نوسازی و بهسازی ماشین آلات برداشت گندم انجام شد.
وی با تاکید بر اهمیت تولید نان با کیفیت گفت: در فرهنگ اصیل ما هدر رفت نان به عنوان گناه و اقدامی مذموم محسوب می شد که متاسفانه این موضوع مهم در حال رنگ باختن است.
دکتر ایمانیه اظهار امیدواری کرد که استان فارس به عنوان الگوی مصرف نان در کشور شناخته شود و بیان داشت: شورای مشورتی مصرف بهینه نان در استان فارس را راه اندازی کنید.
پرهیز از هدررفت مواد غذایی در ادارات، رستوارن ها، مراکز آموزشی، منازل و غیره از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آنها اشاره کرد و بر ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از نان تاکید داشت.
به گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، مصرف بهینه مستلزم فرهنگسازی است و پس از موفقیت در این عرصه می توان به اثرگذاری افزایش تولید و رشد بهره وری امید بست.
ایشان نقش آموزش را در مصرف بهینه و رشد بهره وری موثر دانست و گفت: مجموعه جهادکشاورزی با برخورداری از دانش فنی می توانند روزانه یکساعت از وقت کارکنان خود را به ارایه آموزش های کاربردی به کشاورزان، دامداران و مصرف کنندگان اختصاص دهند.
وی با اشاره به این موضوع که گندم و نان در فرهنگ ما از قداست ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: دولت چند هزار میلیارد تومان یارانه به بخش های مختلف اختصاص می دهد و با مصرف بهینه می توان در حوزه مدیریت منابع، گام های مهمی برداشت.
دکتر ایمانیه پیشنهاد راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم با همکاری جهاد کشاورزی استان فارس را مطرح کرد و افزود: تولید گندم در استان فارس از ۲ تا ۱۲ تن به ازای هر هکتار متغیر است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش نان در ارتقا سلامت جامعه اشاره کرد و بیان داشت: سبوس دار شدن نان نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه و کاهش انواع سرطان ها و سکته های قلبی و مغزی دارد و خوشبخانه استان فارس در این زمینه پیشتاز است.
به گفته وی، با تولید ماشین آلات کشاورزی در حوزه های کشت، برداشت، ذخیره و پخت نان می توان ضمن پاسخگویی به نیازهای داخلی نیم نگاهی به صادرات و ارزآوری هم داشت.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش خواستار راه اندازی تعاونی های تولید و اشتغال در زیرمجموعه های جهادکشاورزی شد و بیان داشت: با تجمیع سرمایه های مردمی در قالب تعاونی ها می توان پروژه های مشارکتی سرمایه گذاری به ویژه در عرصه صنایع تبدیلی را کلید زد و اقتصاد جامعه را تقویت ساخت.
در پایان جلسه تعدادی از نانوایان و گندم کاران نمونه استان مورد تقدیر قرار گرفته و از پوستر این روز و شعار «حمایت از تولید نانِ با کیفیت با مشارکت همگانی» توسط استاندار فارس، رونمایی شد.
 شایان ذکر است در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ۳۱ فروردین ماه به عنوان روز ملی گندم و نان نامگذاری شده است.
انتهای پیام/