۷۰ درخت کهنسال فارس رتبه ملی دارند/ ۹۰ پرونده میراث طبیعی فارس در فهرست ملی قرار گرفت
۷۰ درخت کهنسال فارس رتبه ملی دارند/ ۹۰ پرونده میراث طبیعی فارس در فهرست ملی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از قرارگرفتن قطورترین و بلندترین درختان بَنه این استان در فهرست ملی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درخت کهنسال فارس در فهرست ثبت آثار ملی جای گرفتند.

به گزارش پگاه خبر، محمد ثابت اقلیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۹۰پرونده میراث طبیعی استان فارس در فهرست ملی قرار گرفته است افزود: از این تعداد ۲۷ پرونده میراث طبیعی استان درجلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی_ تاریخی ، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که هفته گذشته در شیراز برگزار شد، به ثبت رسیدند که طبق آمارهای موجود به طور میانگین کار ۵ سال در یک جلسه انجام شد.
او گفت: امسال برای نخستین بار در این شورا ۱۳۷ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی میراث طبیعی و میراث ناملموس فارس ،ملی شدند. ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه پرونده های ثبتی میراث طبیعی فارس متعلق به شهرستان های لامرد، فیروزآباد، استهبان، سپیدان، اقلید، ارسنجان، فسا، نیریز و بختگان هستند گفت: در مجموع ۲۲ پرونده از درختان کهنسال فارس رتبه ملی گرفتند که قدمت آن ها از ۳۵۰ تا دو هزار و ۷۰۰ سال می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه یکی از معیار های انتخاب درختان قدمت آن هاست افزود: درختان کهنسال اقلیم های متعددی را پشت سر
گذاشتند و می توان از آن ها به عنوان ذخیره گاه استفاده و بانک ژن تهیه و تکثیر کرد.ثابت اقلیدی گفت: در این پرونده ها درخت سرو روستای خواجه جمالی در بختگان با قدمت یک هزار و یکصد سال، ۳ درخت کهنسال بنه در ارسنجان و ۳ درخت کهنسال سیصد و پنجاه تا چهارصد و پنجاه ساله در فیروزآباد ثبت ملی شدند. او همچنین افزود: یک درخت بنه در کوهنارو فیروزآباد، یکی از کهنسال ترین و بلندترین درختان بنه ایران است که در این فهرست جای گرفت ،بلندی آن به ۸ متر و قدمتش به دو هزار و ۷۰۰ سال می رسد.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه قطور ترین درخت بنه ایران هم در شهرستان آباده وجود دارد گفت: این درخت با قطر ۲متر و قدمت یک هزارو ۴۰۰ متر همچنان پابرجاست .
او در ادامه به ثبت ملی دو سرو در مسجد جامع ایج با قدمت حدود ۳۵۰ سال اشاره کرد و گفت: در شهر استهبان یک درخت چنار در کنار مسجد یزدیان با قدمت ۴۰۰ سال و یک درخت اُرس به قدمت یک هزار و ۷۰۰سال رتبه ملی گرفتند. ثابت اقلیدی همچنین به سه درخت چنار در شهرستان سپیدان با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در محوطه بقعه امامزاده سید نورالدین قاضی علی علوی(ع) اشاره کرد و گفت: یک درخت چنار دیگر درمحله ملا سپیدان با قدمت ۴۰۰ سال ملی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین گفت: در قدمگاه علی بن موسی رضا (ع ) سده اقلید هم دو درخت زبان گنجشک با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و یک درخت چنار با قدمتی حدود ۹۰۰ سال و یک درخت گردو ۵۰۰ ساله در امامزاده عبدالرحمان اقلید و یک درخت چنار در قبرستان خواجه با قدمت ۶۰۰ سال در فهرست ملی جای گرفتند.
ثابت اقلیدی افزود: دو درخت چنار در شهر مشکان نی ریز و همچنین رویشگاه سروهای تنگ بیدک در شهرستان فسا و درخت کنار در شهرستان لامرد هم در سکوی ملی قرار گرفتند. او در ادامه سخنانش با بیان اینکه حفظ حراست و نگهداری درختان مذکور تا کنون توسط اهالی با فرهنگ مناطق و طبیعت دوستان و مالکین انجام می شده افزود: هم اکنون که این درختان در فهرست ملی ثبت شدند هر گونه تخریب و آسیب رساندن به این آثار جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی و مجازات هم دارد.
ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حفظ میراث طبیعی استان به ویژه درختان کهنسال فارس تاکیدکرد.
او به آتش سوزی که دو سال قبل در منطقه هایقر فیروزآباد رخ داد اشاره کرد و گفت: در جریان این آتش سوزی ۴ نفر از مردمان بومی منطقه که برای خاموش کردن آتش به محل رفته بودند به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسیدند و از آن سال در تلاشیم تا برای حفاظت بیشتر از این میراث طبیعی و معرفی درختان به عنوان سرمایه های ملی ، ثبت درختان را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام/