رونمایی از پوسترهای بزرگداشت نظامی گنجوی در فارس
رونمایی از پوسترهای بزرگداشت نظامی گنجوی در فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  برگزاری هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در سراسر استان فارس و اهمیت پرداختن به چنین شخصیت‌های بزرگی از لازمه کارهای فرهنگی است که دراین دوسال غفلت کرده ایم.

به گزارش پگاه خبر، حمیدرضا قانعی امروز، ۱۳ اسفندماه در نشست  با خبرنگاران با اشاره به اهمیت پرداختن به اساتید برجسته شعرو هنر ابراز داشت: مجموعه علمی دانشگاه شیراز و دستگاه‌های فرهنگی باید بیشتر به این موضوع توجه کنند و جامعه را با اندیشه‌های گران‌سنگ این حکیم بزرگ آشنا کنند.

وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر از غفلت ما استفاده کرده و شخصیت‌های بزرگ ایران را به نام خودشان مصادره کنند.

قانعی ادامه داد: آثار نظامی گنجوی در گوشه گوشه فرهنگ ما به چشم می‌خورد و باید با رونق بخش علمی کار در استان فارس و به خاطر قرابتی که به عالم شعر و ادب دارد، این رویداد پررنگ‌تر از سایر نقاط کشور به چشم بیاید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه در این هفته علاوه بر بخش‌های علمی که پای ثابت برنامه‌ها هستند، بخش‌های فرهنگی و هنری هم در دستور کار قرار دارند، یاداور شد: پویش قلب زمین که به آثار شعرای معاصر در راستای اشعار نظامی می‌پردازد، پویش نظامی خوانی برای نسل جدید تحت عنوان پویش «چهار گنج»، بداهه نویسی توسط انجمن خوش‌نویسان برخی از برنامه‌های این هفته است که در شهرستان‌های مختلف فارس نیز انجام خواهد شد.

وی افزود:  اجرای ارکستر سمفونیک فارس به عنوان یکی از اتفاقات ویژه‌ در هفته گرامیداشت نظامی گنجوی است و این ارکستر سمفونیک به رهبری ابراهیم بذرافکن، در حد استانداردهای جهانی است و روز ۲۰ اسفند نیز اجرای دیگری از این گروه را در تالار حافظ شیراز به تماشا می نشینیم.

در ادامه این نشست معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برنامه‌های هفته فرهنگی و هنری نظامی، در ۲ بخش اجرایی و علمی برگزار می‌شود.

غلامرضا خوش اقبال بیان داشت: بعد علمی آن در قالب سخنرانی‌ها با همکاری دانشگاه شیراز دنبال می‌شود و بخش اجرایی نیز با همکاری حوزه هنری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و موسسه هنری برگزار می‌شود.

به گفته وی،  این برنامه‌ها شامل پویش‌های کودک و نوجوان بر اساس چهار شعر معروف از نظامی، استقبال شاعرانه حوزه ادبیات با عنوان “قلب زمین”، بداهه نویسی خوشنویسی از اشعار این شاعر فارسی گو با همراهی انجمن خوشنویسی فارس و اجرای ارکستر سمفونیک فارس از اشعار نظامی با تنوعی از دستگاه‌های موسیقی است.

مرادی در ادامه نشست گفت: شاید بتوان گفت بخشی از گسترش زبان فارسی در هندوستان و دیگر کشورها به تاثیر اشعار نظامی و زبان شیوای او بوده است؛ از گذشته در قلمرو زبان فارسی از هند تا بلغارستان و شمال غربی چین تا قسمت‌هایی از شاخ آفریقا اشعاری از این شاعر فارسی‌گو در حوزه‌های مختلف روایت شده است.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز یادآور شد: خمسه یا پنج‌گنج نظامی را همه می‌شناسیم که مشهورترین آثار او است اما بزرگی این آثار سبب شده تا ما بسیاری از اشعار غیر مثنوی او مانند دیوان نظامی را فراموش کنیم؛ اینکه :” غزل های نظامی بر تو خواندم نگیرد در تو هیچ افسونم، ای دوست” و غزل نظامی از دیرباز در ادب فارسی بلندآوازه بوده است.

به عقیده رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، نظامی ویژگی‌هایی دارد که پرداختن به آن را ضرورت می‌بخشد؛ از یک نظر تاثیری است که نظامی بر شعر فارسی داشته و ما صدها شاعر را از کشورهای گوناگون و نقاط مختلف کشور می‌شناسیم که کوشیده‌اند به سبک او شعر بسرایند.

مرادی افزود: در کنار این، حضور نظامی را در معماری خود به صورت ویژه می‌بینیم، داستان‌های نظامی وارد معماری ما شده، طوری که عبدی بیک نویدی، شاعر شیرازی به شیوه نظامی ابینه را توصیف می‌کند و شواهد نشان میدهد که ابعاد گسترده‌ای از نقاشی و معماری‌ها ایرانی برآمده از آثار نظامی است.

او درباره ارتباط دیرینه فارس با آثار حکیم نظامی، توضیح داد: فارس از دیرباز با آثار نظامی پیوند داشته چنانکه از قرن هشتم به دلیل امنیت شیراز، یکی از پایگاه‌های نوشته شدن و انتشار این آثار در قلمرو زبان فارسی بوده و بسیاری از نسخه‌های مشهور این شاعر مشهور، در این استان نوشته و تصویرگری شده است و بسیاری از تاجرانی که این نسخه‌ها را برای مخاطبانش به سوغات می‌برده‌اند.

انتهای پیام/