طرح بازسازی جامع بازداشتگاه مرکزی شیراز افتتاح و بهره‌برداری رسید
طرح بازسازی جامع بازداشتگاه مرکزی شیراز افتتاح و بهره‌برداری رسید

در مراسمی با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس، مدیر کل زندان‌ها و جمعی از مسئولین قضایی زندان‌ها استان، از پروژه بازسازی جامع بازداشتگاه مرکزی شیراز بهره‌برداری شد.

به گزارش پگاه خبر، رئیس کل دادگستری فارس در حاشیه افتتاح این موسسه کیفری گفت: با اهتمام مدیر کل زندان‌های استان و در راستای تامین فضاهای مناسب نگهداری مجرمان و طبقه‌بندی آنان، شاعر بهره‌برداری از بازداشتگاه مرکزی شیراز می‌باشیم
حجت الاسلام والمسلم سید کاظم موسوی تصریح کرد: بازسازی به شکل بسیار مطلوب و متفاوت از وضعیت گذشته انجام پذیرفته و شاخص‌های ویژه حقوق شهروندی و نگهداری مناسب و مبتنی بر اهداف اصلاحی و تربیتی در آن کاملاً رعایت شده است.
نماینده ارشد قوه قضاییه در فارس خاطرنشان ساخت: بر اساس سند تحول قضایی و سیاست‌های تحولی و تعالی محور نظام قضایی کشور که توسط ریاست معزز قوه قضاییه ترسیم شده است ، موضوع زندان، کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان یکی از اولویت‌های مهم نظام قضایی معرفی شده و در استان فارس نیز توصیه و تاکید ما به مقامات و مراجع قضایی استفاده از مجازات زندان در روند رسیدگی به جرائم بعنوان آخرین گزینه است، اما معتقدیم فضای زندان برای افرادی که ناگزیر از نگهداری آنان در موسسات کیفری هستیم می‌بایست واجد شرایط و شاخص‌های مهم تامینی و تربیتی و برنامه‌های آموزشی باشد که به همت مدیر کل زندان‌های استان و همکارانشان این مهم در استان فارس به بهترین شکل ممکن انجام پذیرفته و دنبال می‌شود.
مدیرکل زندان‌های فارس هم با بیان اینکه زندان مرکزی شیراز یکی از زندان‌های قدیمی کشور است افزود: موضوع انتقال زندان مرکزی شیراز به خارج از شهر در دستور کار قرار اما تا اجرای آن مکان نگهداری زندانیان می‌بایست مستمراً بازسازی شود زیرا مجموعه زندان باید واجد شرایط تامینی، نظارتی، اصلاحی، تربیتی و آموزشی باشد.
اسحاق ابراهیمی اظهار داشت: طرح بازسازی بازداشتگاه مرکزی شیراز از جمله اقدامات بسیار مهم مدیریت زندان‌های استان در حوزه نگهداری هدفمند تفکیک و طبقه‌بندی مجرمان است زیرا در این مرکز افراد بازداشتی کاملاً از محکومین جداسازی می‌شوند.

وی افزود: بر اساس تاکیدات ریاست محترم سازمان زندان‌های کشور و رسالت خطیر مترتب بر زندانبانی اسلامی، اصلاح مجرمان و باز اجتماعی سازی آنان از اولویت‌ها به شمار می‌آید، ضمن اینکه ساخت موسسات کیفری جدید- انتقال زندان‌های به خارج از شهر، بازسازی زندان‌های فرسوده هم اژ جمله اولویت‌هاست که در استان فارس بصورت ویژه دنبال می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت: آرزوی ما این است که زندان نداشته باشیم و تعداد زندانیان در حداقل ممکن باشد اما بهر صورت به سبب آسیب‌ها و علل‌های مختلف اجتماعی، زندان یک حقیقت تلخ جامعه و زندانی نیز یک واقعیت است بنابراین برای درمان مجرمان می‌بایست به زندان به شکل یک موسسه آموزشی و درمان رفتار نگاه شود و ما نیز ناگزیریم که نسبت به ساخت، نوسازی، بازسازی و بهسازی فضای زندان همواره اقدام توجه داشته باشیم
گفتنی است بازداشتگاه مرکزی شیراز در مجاورت زندان عادل آباد،پس از ۲۵ سال بصورت ۱۰۰ بازسازی شده است. این مؤسسه کیفری و نگهداری موقت با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر، زندانیان بازداشت و تحت قرار بشکل کامل از زندانیان محکوم که در زندان عادل آباد نگهداری می‌شوند جداسازی می‌نماید. در این موسسه کیفری خدمات حقوق شهروندی بسیار گسترده‌تر از مجموعه زندان در جریان است زیرا مدت ماندگاری افراد تحت قرار و بازداشت در این موسسه کیفری قالباً کمتر از سه ماه است بنابراین فعالیت‌های مددکاری، دسترسی زندانی به وکیل و خانواده و پیگیری و معاضدت‌های حقوقی و کیفری بشکل گسترده و ویژه‌ای انجام می‌پذیرد.

انتهای پیام/