تلاش برای تبیین الگوی سوم زنان در مدیریت شهری شیراز
تلاش برای تبیین الگوی سوم زنان در مدیریت شهری شیراز

همایش تبیین الگوی سوم زن با محوریت مشاور امور بانوان شهردار و بسیج خواهران حوزه مقاومت بسیج ادرات کل شهدای شهرداری شیراز با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست، خدمات شهری، افسانه خواست خدایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک و رئیس کمیته خانواده و بانوان، سیده مریم حسینی سخنگو و رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز و زینب اختری پژوهشگر حوزه زنان برگزار شد.

 

به گزارش پگاه خبر، همایش تبیین الگوی سوم زن با محوریت مشاور امور بانوان شهردار و بسیج خواهران حوزه مقاومت بسیج ادرات کل شهدای شهرداری شیراز با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست، خدمات شهری، افسانه خواست خدایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک و رئیس کمیته خانواده و بانوان، سیده مریم حسینی سخنگو و رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز و زینب اختری پژوهشگر حوزه زنان برگزار شد.

شهردار کلان‌شهر شیراز در این نشست بیان کرد: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از کارکنان شهرداری این کلان‌شهر را بانوان تشکیل می‌دهند.

محمدحسن اسدی با تأکید بر اینکه نیازها، علایق و سلایق زنان شاغل نسبت به مردان متفاوت است و باید از منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی به آن‌ها پرداخته شود، افزود: امروز خانواده بزرگ شهرداری شیراز با ۱۳ هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزی با حمایت شورای اسلامی شهر کار را پیش می‌برد و بخشی از این پیشرفت امور مرهون وجود بانوانی است که متعهدانه پای مسئولیت خود ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: خروجی چنین نشست‌هایی منجر به بازخورد مثبت و فراهم شدن زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان شود.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در دهه فجر امسال بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان پروژه قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی در دستور کار شهرداری قرار گرفت و اکنون شهرداری شیراز بین تمام کلانشهرها و دستگاه‌های اجرایی ازنظر تعداد و حجم پروژه، پیشتاز و پیشگام است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تبیین الگوی سوم زن، با تأکید بر الگوهای کارکردی قران، گفت: در آیات قرانی و روایات داستان زنان و مردان تاریخ‌ساز و نمونه را به‌کرات می‌بینیم که زنانی چون مریم و آسیه و مردانی مانند یوسف پیامبر(ص) از این نمونه هستند.

سیده مریم حسینی در تبیین الگوی سوم زن مسلمان که از کلام رهبر معظم انقلاب به عاریت گرفته‌شده، گفت: زن مسلمان ایرانی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانست الگویی را عرضه کند که در متن تاریخ باشد. زنی که با همه ظرافت‌های زنانگی، در اوج احساس و عاطفه، محور آرامش خانواده است و در میدان‌های نبرد بااقتدار خود نقش‌های اجتماعی و فرهنگی را ایفا می‌کند.

حسینی با اشاره به نمونه‌های فراوان الگوی سوم زن در جامعه ایران اسلامی، افزود: مادران شهدا و همسران شهدا، زنان دانشمند، زنان هنرمند، کارآفرین و فعالین حوزه فرهنگی و اجتماعی که در بستر خانواده و جامعه جریان ساز و تاریخ سازند.

وی ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مأموریت زنان، ارائه و تبیین الگوی سوم زن به جامعه جهانی است، انقلاب اسلامی در حوزه زنان و کرامت الهی حقوق زنان دست‌خالی نیست و نقش تهاجمی دارد نه تدافعی.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: زنان الگوی سوم هم، دستی بر سیاست و حکومت و اجتماع دارند هم در ساحت فردی علاوه بر توحیدمحوری و عفاف در زمینه فرزندپروری و همسرداری را به گونه شایسته نقش‌آفرین است.

حسینی گفت: زمانی که در ۱۴ قرن قبل دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند، اسلام الگویی از زن ارائه داد که نگاه امروزی غرب که نگاه ابزاری است و به زن را به‌عنوان موجودی ضعیف و درخور ترحم می‌نگرد را مطرود می‌کند.

حسینی با اشاره به اینکه الگوی سوم زن، نیازی به جنبش‌های فمینیستی ندارد، افزود: اسلام زن و مرد را مکمل هم می‌داند اما نگاه فمینیستی به دنبال جنگ بین زنان و مردان و قیاس آن‌ها با یکدیگر است، اسلام ۱۴۰۰ سال پیش این چالش را حل کرده و پاسخ داده است و برای آن نمونه عملی ارائه کرده است؛ اما دشمن در جنگ‌های ترکیبی و شناختی، زن‌ها را به‌عنوان ابزار خط مقدم فتنه‌ها قرار می‌دهد تا از وجود جنسیتی آنان برای مقاصد شوم خود بهره ببرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان تأکید کرد: زن الگوی سوم وقتی وارد جامعه می‌شود، جنسیت او بعد از انسانیتش در جامعه مطرح است، تلاش کنیم این الگوی نقش‌آفرین، جریان ساز و تمدن ساز بیانیه گام دوم را به‌خوبی به دختران و زنان جوان، ارائه دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در همایش تبیین الگوی سوم زن که با محوریت امور بانوان شهرداری شیراز برگزارشده بود از انتخاب موضوع و در پرداختن به آن و مخاطبین جلسه که قریب به ۱۰۰ نفر از مدیران بانوان شهرداری شیراز بودند قدردانی و اظهار کرد: شهرداری شیراز از ظرفیت و نقش بانوان در حوزه مدیریت شهری بهره می‌برد.

وی در خصوص این جلسه افزود: این همایش یک وجه تمایز نسبت به سایر جلسات مرسوم و حتی جلسات آموزشی شهرداری دارد که به شکل کاربردی بخشی از مسائل مربوط به امور بانوان که در مجموعه مدیریت شهری بانوان با آن در ارتباط هستند، تبیین می‌شود.

مسعود زارعی با اشاره به این موضوع که الگوی سوم زن یعنی به فعلیت رساندن همه ظرفیت‌های بالقوه زنان در عرصه اجتماع با حفظ شئون و کرامات مختص بانوان، خاطرنشان کرد: بانوان در عرصه اجتماع باید ظرفیت خود را بشناسند و از این ظرفیت در زمینه‌های مختلف بهره ببرند.

وی ادامه داد: در بیان مقام معظم رهبری دو الگوی تبیین شرق و غرب وجود دارد که الگوهای غربی به معنای نگاه به بهره‌برداری از بعضی از جاذبه‌های زنان و نگاه ابزاری به زن برای مطاعی که دنبال می‌کنند رفتار احترام‌آمیز تشریفاتی و میدان ندادن به زن در عرصه‌های مختلف، است که به یک نگاه نخ‌نما در موضوع غرب تبدیل‌شده است.

وی افزود: این موضوع کاملاً مشخص‌شده است که در نگاه غرب، زن متأسفانه یک کالای تبلیغاتی است و اگر نامی از وی برده می‌شود جنبه تشریفاتی و تبلیغاتی دارد. این در حالی است که یک الگوی دیگر وجود دارد که زن را به‌شدت محدود می‌کند در مقابل نگاه اول که زن را به شکلی، اسباب بی‌بندوباری در جامعه با نگاه افسارگسیخته‌ای بدون توجه به محدودیت زنانه که به آن دارد مسئله مردود است.

زارعی تصریح کرد: کاملاً مشخص است جنس زن و مرد و خصوصیات هر دو با یکدیگر بسیار متفاوت است؛ اما برای تشکیل خانواده و جامعه، مکمل یکدیگر هستند تا تعالی خانواده شکل بگیرد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر؛ نگاه جنسیتی به موضوع زن مردود است اما نادیده گرفتن جنس زن هم ظلم دیگری است که در برخی جوامع به شکلی در موضوع رفتار زنانه که در افراط به سر می‌برند که نگاه تجاری به زن است و او را از محدودیت‌های معقول زنانگی خارج می‌کند که بتواند به‌عنوان یک کالا تأثیر خود را بگذارد، نگاهی که محکوم و مطرود است.

وی اضافه کرد: نگاه دیگر عکس آن است که زن را محصور و محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد ظرفیت‌های بالقوه زنان در اجتماع به فعلیت برسد و در عرصه‌های اجتماعی و خانواده به رسالت خود بپردازد و این نگاه دوم است که هر دو در بیانات مقام معظم رهبری مردود شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: آن نگاهی که جامع اسلامی و دین به زن دارد و برداشت واقعی و حقیقت دین آن است که زن دوشادوش مردان چه در جامعه و چه در خانواده بایستی تکالیف مربوط به خود را انجام بدهد تا کانون خانواده به‌خوبی شکل بگیرد و اجتماع بتواند از ظرفیت حضور بانوان استفاده حداکثری را ببرد و این نگاه کاملی است که زنان را خارج از نگاه جنسیتی به وظایف ذاتی زنان که در اجتماع به آن توجه دارند و یا استعدادهای بالقوه زنان را چه در خانواده و چه در اجتماع به فعلیت می‌رساند و این نگاه کاملی است.
زارعی افزود: زنان محدودیت‌هایی را برای صیانت از گوهرهای وجودی خوددارند که بایستی آن‌ها را مدنظر قرار دهند و اگر زنان به این موضوعات مهم کمتر توجه داشته باشند آسیب به خانواده و جامعه بیشتر واردشده و مقدمات گناه فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید نسبت به تأثیرات برخی موضوعات در جهل مرکب بمانیم، ادامه داد: نگاه اسلام و نظام اسلامی به زن یک نگاه سومی است که به‌دوراز بی‌بندوباری، افراطی و نه تنزل بانوان در سطح یک کالا و نه سرکوب استعدادهای بانوان در جامعه و خانواده است و این نگاه محکوم است. بلکه نگاه سوم بیان می‌کند که با تمام احترام به خصوصیات بانوان بایستی زمینه حضور بانوان به‌ویژه در عرصه اجتماع فراهم شود تا دوشادوش مردان به تمام تکالیف خود عمل کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: از سوی دیگر خانواده مقدم بر جامعه و اجتماع است و اجتماع خانه دوم همه افراد جامعه است و این نگاه با تمام جزییات و اصول و فرع نگاه جامعی است که ارائه‌شده و امید است مسیر تعالی ارزشمند جنس زنان به‌عنوان انسان و نیمی از جامعه انسانی به رسمیت شناخته شود. چراکه تبیین این موضوع می‌تواند به شخصیت وجودی زنان کمک بیشتری کند تا زنان احساس بهتری نسبت به تأثیر خود پیدا کنند تا انگیزه بیشتری ایجادشده و موجب تحرک و پویایی آن‌ها در جامعه شود.

انتهای پیام/