استان فارس مسیر توسعه روابط ایران و زیمباوه خواهد شد
استان فارس مسیر توسعه روابط ایران و زیمباوه خواهد شد

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با سفیر کشور آفریقایی زیمبابوه دیدار و مسیر توسعه روابط دو کشور تبیین و بررسی و ظرفیت های همکاری های دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

 

 

 

به گزارش پگاه خبر، محمد فرخ زاده در این دیدار با برشمردن ظرفیت های علمی و دانشگاهی، پزشکی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، نفت و گاز، تکنولوژی، مراکز نوآوری و شتابدهی پارک های علم و فناوری برای حمایت از استارتاپ ها، صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در شیراز افزود از چند سال گذشته استان فارس به عنوان استان معین ارتباط با کشورهای آفریقای انتخاب شده و ابراز امیدواری کرد که این دیدار مقدمه ای برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی و تبادل توریست بین طرفین باشد.

سفیر زیمبابوه نیز ضمن تشکر از میزبانی فارس در این سفر اظهار داشت برنامه من در پنج سال حضور در ایران، سفر به استانهای مختلف و ملاقات با مقامات ایرانی و شناخت ظرفیت های کشور ایران است و استان فارس و شهر شیراز یکی از بهترین های این ظرفیت هاست.

او همچنین تکنولوژی های پیشرفته ایران را فرصتی برای توسعه روابط و استفاده از دانش ایرانیان در کشور زیمبابوه دانست.

سفیر زیمبابوه همچنین اظهار داشت با توجه به نبود نفت و گاز در این کشور نیازمند محصولات پتروشیمی نیز هستیم.

او در ادامه افزود این جلسه و بازدید برای من بسیار مهم بود و به فارس آمدم تا ظرفیت های آن را بشناسم و در سفر بعدی با تیم تجاری برای عقد تفاهم نامه ها حاضر شویم.

فرخ زاده از سفیر زیمبابوه خواست برای شروع روابط دیداری فی ما بین هیات های تجاری و رسانه ای دو طرف در فارس و زیمبابوه بصورت عملیاتی هماهنگ و اجرا شود.

سفیر زیمبابوه در بخشی از صحبت های خود اظهار داشت در مدتی که در ایران هستم شاهد تلاش بسیار ایرانی ها برای پیشرفت کشورشان بودم، آنها کاملا تحریم ها را بی اثر کرده اند، کشور ما نیز سالهاست تحت تحریم های ظالمانه آمریکا و انگلیس است و اکنون باید پیشرفت ایرانیان را برای مردم کشورم بازگو کنم تا آنها نیز همت خود را برای استفاده از ظرفیت های داخلی افزایش دهند.

معاون استاندار فارس نیز در این باره گفت دنیا در چند سال آینده متوجه خواهد شد که ایران به چه ابرقدرتی تبدیل شده است چراکه ما تنها برخی از فعالیت هایمان را رسانه ای کرده ایم، درحالی که ایران در زمینه های مختلف تلاش های بسیاری انجام داده که نتایج آن در چند سال آینده افق روشنی برای همه کشورهای آزادی خواه جهان خواهد بود.

دکتر بیرق دار رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شیراز نیز در این دیدار ضمن عرض خوش آمد به سفیر زیمبابوه با اعلام خبر لغو یک طرفه ویزای گردشگران ورودی از کشور زیمبابوه اظهار داشت اخیرا جمهوری اسلامی در راستای توسعه صنعت گردشگری و تحکیم روابط، اقدام به لغو روادید در جهت تحکیم روابط با کشورهای دوست از جمله کشور زیمبابوه کرده است.

بیرق دار همچنین افزود جمهوری اسلامی ایران ویزای گردشگری را برای هر مسافر در مدت زمان دوهفته به صورت هر شش ماه یک بار لغو کرده و تلاش دارد سقف این روادید را افزایش دهد.

معاون استاندار فارس از سفیر این کشور خواست تا آنها نیز درجهت توسعه روابط نسبت به لغو روادید اقدام کنند که با استقبال طرف مقابل روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه آینده رئیس جمهور زیمبابوه به ایران می آید خاطرنشان کرد شیراز یکی از مقاصد سفر رئیس جمهور زیمبابوه خواهد بود تا قدم‌های موثری برای توسعه همکاری دوجانبه برداشته شود.

انتهای پیام/