هفتاد و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس برگزار شد
هفتاد و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس برگزار شد

هفتاد و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با پیش از دستور ارائه گزارش پایش اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال ۱۴۰۱ و دو دستور جلسه دریافت عوارض از تغییر کاربری زمین های محدوده حریم شهری از سرمایه گذاران حوزه گردشگری و میراث فرهنگی؛ تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی-فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و محلی به منظور حفاظت سریع تر و موثرتر و تسهیل در حفظ و احیای این آثار با حضور استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی فارس، اعضای دولتی و بخش خصوصی شورای گفتگوی استان و همچنین مدیران کل دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.

 

 

 

 

 

به گزارش پگاه خبر، محمد صادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در هفتاد و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: برابر قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظامنامه اجرایی آن و قوانین بعدی، مراحل ثبت آثار تاریخی منقول و غیر منقول در فهرست آثار ملی در هفت مرحله انجام می شود که از سالهای ۸۴ تا ۸۸ شورایی متشکیل از استان های فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد حول محور فارس دفتر منطقه ای را تشکیل داده و جلسات ثبت با حضور کارشناسان استان های مرتبط تشکیل و پرونده ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و سپس به تهران ارسال می شد.
وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به سه هزار و ۱۰۰ اثر از استان فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است افزود: در سالهای ۸۹ تا ۹۴ ثبت آثار تاریخی با افت شدیدی مواجه شد به طوری در سالهای بعد از آن به طور میانگین سالیانه کمتر از ۱۰ اثر به این فهرست افزوده شده است.
حمیدیان بیان کرد: بر اساس کار کارشناسی متخصصان این حوزه، به دلیل محدودیت زمانی و کثرت پرونده ها امکان رسیدگی سریع و طرح همه پرونده های ثبتی وجود ندارد و با توجه به اینکه استان فارس جز استان های پیشرو در حوزه آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی می باشد با به تاخیر افتادن ثبت آثاری که در معرض تخریب و یا آسیب هستند عملکرد استان نیز کاهش می یابد.
وی اظهارداشت: همچنین در پی این موضوع نیز شاهد خروج و یا عدم توجه به سرمایه گذاری به ویژه در حوزه های گردشگری و اقامتی و ایجاد و احیای مراکز گردشگری در استان هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با پیشنهاد احیای شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فارس اضافه کرد: در خصوص تصمیم گیری در حوزه تشکیل شوراهای استانی ثبت آثار تاریخی در سالهای قبل در سالهای قبل اختیارات در محدوده استان بود که از روند خوب و قابل قبولی برخوردار بودیم اما در حال حاضر همه فعالیت ها در تهران متمرکز شده و مطالبه فعالان این بخش بازگرداندن روال قبلی و احیای شوراهای استانی است.
حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص بخش خصوصی استان این است که تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی، فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و ملی به ریاست استاندار محترم به استانها تفویض شود و حدود اختیارات تا ثبت آثار محلی به استان تخصیص یابد.
وی عنوان داشت: همچنین دفاتر منطقه ای ثبت وباره با نظارت دفتر قبت تهران تشکیل و پرونده ها در جلسات دفاتر منطقه ای طرح و نواقص و مشکلات آنها جهت انجام مراحل نهایی ثبت به تهران ارسال شود که این موضوع می تواند در تسهیل در حفظ و احیای موثرتر از ااین آثار بسیار کارا باشد.
در ادامه این جلسه محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز گفت: در خصوص تشکیل شورای استانی بازدیدی توسط معاون وزارتخانه از محور زندیه و تخت جمشید انجام شد که پیگیری این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: به دلیل آنکه پرونده های کشور زیاد است و ثبت آثار ناملموسی که در استان وجود دارد تبدیل به رویداد می شود و ما این موضوع را پیگیری می کنیم.
ثابت اقلیدی افزود: در سالهای اخیر این موضوع ثبت آثار ناملموس تسری پیدا کرده و استان فارس ۵ سهمیه دارد. در بحث نشان ملی صنایع دستی، استان ۱۳۴ اثر نشان ملی گرفتند.
در ادامه این جلسه سایر دستورجلسه مطرح و متخصصان بخش خصوصی و دولتی نظرات خود را اعلام کردند.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد زیر مصوب شد:

مقرر شد استانداری فارس طی مکاتبه با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفویض اختیار ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی-فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و محلی به استان را درخواست نمایند.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد زیر مصوب شد:

مقرر شد استانداری فارس طی مکاتبه با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفویض اختیار ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی-فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و محلی به استان را درخواست نمایند.

مقرر شد موضوع تفویض اختیار تشکیل شورای استانی ثبت آثار تاریخی، طبیعی ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی-فرهنگی و ثبت آثار دارای شان استانی و محلی به استان فارس توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال شود.

مقرر شد دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس کارگروهی با حضور میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، خانه صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی فارس تشکیل داده و مصوبات عوارض شهرداری شیراز و سایر شهرداری ها بررسی و گزارش آن به استاندار محترم ارائه کند.

مقرر شد دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز برای سال ۱۴۰۳ جمع بندی و به استاندار ارائه نماید تا پس از تایید استاندار به فرمانداری ارسال گردد.

مقرر شد دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس گزارش موارد مربوط به اخذ نامتعارف تغییر کاربری و تفکیک اراضی در حوزه حریم شهری را مطابق تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ تهیه و به دادستانی ارائه نماید.

انتهای پیام/