ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر برگزیدگان خود را شناخت
ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر برگزیدگان خود را شناخت

ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان فارس با حضور رسانه‌های مختلف و در قالب ۱۵ تیم ۲ تا پنج نفره توسط بسیج رسانه استان و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دیگر ادارات برگزار شد.

 

 

به گزارش پگاه خبر، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: اگر رسانه‌های داخلی می‌خواهند جبهه‌شان در مقابل جبهه دشمنان جان بگیرد باید با سخنان آراسته به تبیین امور بپردازند و از به کار بردن کلمات با بار منفی پرهیز کنند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جشنواره ابوذر اظهار کرد: هر دو جبهه حق و باطل برای آنچه که می‌خواهند اجرا کنند به تبلیغ و ارائه گزارش می‌پردازند و کار رسانه‌ای می‌کنند؛ بنابراین بخشی از این جنگ که در عرصه‌های مختلفِ رقابت‌ِ بین این دو سبک زندگی، دو نوع تمدن و دو نوع تفکر وجود دارد در نهایت به بحث رسانه می‌رسد.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده ما برای هر پیغمبری دشمن قرار داده‌ایم؛ این دشمن، شیاطین انس و جن هستند که بعضی از آنها در کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای به بعضی دیگر پیام می‌دهند؛ این پیام‌ زُخْرُفَ الْقَوْلِ به معنای سخنان آراسته است؛ البته سخن آراسته نه از این حیث که «چه می‌خواهد بگوید؟» بلکه از این حیث که «چگونه می‌گوید؟»

وی ادامه داد: اگر رسانه‌های داخلی می‌خواهند جبهه‌شان در مقابل جبهه دشمنان جان بگیرد باید این موارد را رعایت کنند و با سخنان آراسته به تبیین امور بپردازند؛ باید از به کار بردن کلمات با بار منفی پرهیز کنند.

آیت‌الله دژکام افزود: در حال حاضر دشمن می‌تواند با استفاده از این نوع رویکردها جمله‌ای را با تحریف به نفع خود مصادره کند، در حقیقت دشمن آنچه را که می‌خواهد در قالب کار رسانه‌ای ارائه کند آراسته و همراه با زیور ارائه می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: شبکه‌های معاند تلاش بسیاری می‌کنند که گزارش‌های خود را آراسته ارائه دهند، لذا رسانه‌های داخلی هم در ارائه گزارش و تحلیل خود باید به این مهم توجه کنند.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: خداوند می‌فرماید ویژگی کار تبلیغی و رسانه‌ای نفاق هم به گونه‌ای است که انسان دوست دارد آن را گوش کند؛ در واقع منافقان هم از موضعی حرف می‌زنند که برخی مردم تمایل به گوش دادن دارند.

آیت‌الله دژکام گفت: باید ببینیم دشمنان از چه فنی برای جذب مخاطبان و تحقق اهدافشان در عرصه جنگ رسانه‌ای بهره می‌برند؛ ما هم باید آن فن را بیشتر به کار بگیریم.

وی بیان کرد: شاید در یک دوره نمی‌توانستیم قاطعانه بگوییم که داریم میدان‌داری می‌کنیم اما در جنگ غزه شاهد اتفاقات خوب و جدیدی بودیم، نظام جمهوری اسلامی در طول ۲ماه گذشته در عرصه جنگ رسانه‌ای در رابطه با فلسطین دست برتر را داشته است؛ اگرچه این موضوع تحلیل‌های دقیق‌تر می‌خواهد اما کارهای خوبی انجام شده که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

امام جمعه شیراز افزود: هر چه رسانه‌ها آراستگی و پیراستگی کلام و فنون خاص ارتباط برقرار کردن با مخاطب را یاد بگیرند اما هنوز هم با محدودیت‌هایی رو به رو هستند؛ این در حالیست که دشمنان ما این محدودیت‌ها را ندارند.

دژکام اضافه کرد: رسانه‌های داخلی با یک محدودیت‌هایی وارد عرصه جنگ رسانه‌ای می‌شوند؛ این محدودیت‌ها از ناحیه ارزش‌هایی که خودمان به آنها پایبندیم به ما القا می‌شود نه از ناحیه بیرون.

وی افزود: ما به مقدسات دشمنان توهین نمی‌کنیم؛ این در حالیست که دشمنان به مقدسات ما توهین می‌کنند؛ در واقع محدودیت‌هایی برای رسانه ارزشی و دینی از ناحیه خودش به خودش ایجاد شده؛ چون این محدودیت‌ها اخلاقی و دینی است، این محدودیت‌ها را باید بشناسیم و کارمان را اوج دهیم تا این محدودیت‌ها به ناتوانی تبدیل نشود، در واقع رسانه‌ها باید با همین چارچوب و در همین محدودیت اخلاقی و ارزشی، کار کارستان کنند.

امام جمعه شیراز منبر را بخش سنتی رسانه دانست و گفت: در رسانه‌ها همان اهداف منبر دنبال می‌شود، البته تجهیزات این کار ارزشمند از نظر ابراز و فناوری به روز شده است و رسانه‌ها باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا شاهد پیروزی تفکر ارزشی ایرانی اسلامی بر تفکر طرف مقابل باشیم.

رقابت ۹۷۰ اثر در جشنواره رسانه‌ای ابوذر فارس

ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در استان فارس با معرفی برگزیدگان پایان یافت، در این میان ۲ خبرنگار ایرنا رتبه‌های نخست این جشنواره را ازآن خود کردند. ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان فارس در ۹ بخش برگزار شد که حمیدرضا خلیقی و امین افشارپور به ترتیب رتبه‌های نخست بخش تیتر و گزارش را کسب کردند و فاطمه رفاهت نیز در بخش مصاحبه شایسته تقدیر شناخته شد و دیگر رسانه ها نیز در بخش هایی هائز رتبه برتر و تقدیر شدند.

هیچگاه نباید از حجم رسانه‌های دشمن ترسید

فرمانده سپاه فجر در آیین اختتامیه جشنواره ابوذر فارس گفت: امروز رسانه در یک یا چند بعد خلاصه نمی‌شود، بلکه فراگیر است می‌تواند نقش تبیین‌کنده را در همه ابعاد داشته باشد.

سردار یدالله بوعلی افزود: بر این اساس هر چه مبتنی بر عقل و خرد و عاطفه باشد اثرگذار و در غیر این صورت ویرانگر است.

وی افزود: هیچگاه نباید از حجم رسانه‌هایی که برای سیطره بر دنیا تلاش می‌کنند، ترسید چرا که فعالیت گروهی اندک از رسانه‌ها نیز توانسته است وجدان‌های دنیا را بیدار کند و با استقبال مردم سراسر دنیا روبرو شده است.

بوعلی ادامه داد: با وجود اینکه غول رسانه‌ای دنیا در خدمت استکبار قرار گرفته اما نمی‌توان نقش موثر رسانه‌های مسئول و دلسوز را ندیده گرفت که ننگ را بر تارک پیشانی آنها ثبت کردند.

وی گفت: امروز رسانه‌های فارس با یکدیگر هم‌افزایی خوبی دارند و این از ظرفیت‌های استان است.

معرفی ۳۷ برگزیده جشنواره ابوذر فارس

به گفته جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در امور اقشار در ادامه این آیین اختتامیه گفت: حدود ۹۷۰ اثر به ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر فارس ارسال شد که از میان آنها ۳۷ نفر در ۹ بخش مختلف شایسته تقدیر و برگزیده شناخته شدند.

سرهنگ پاسدار امیر جاهدی اظهار کرد: نگاهی به معادلات شکل گرفته در جهان بویژه مظلومیت مردم فلسطین در باریکه غزه نشان می‌دهد اگر نقش‌آفرینی رسانه‌ها نبود، صدای آن این به گوش عالم نمی‌رسید.

وی با اشاره به شهادت بیش از ۶۰ خبرنگار در غزه، افزود: در برابر رسانه‌های استکباری، به برکت رسانه‌ای انقلابی و خبرنگارانی که از جان خود گذشته‌اند، امروز پرچم فلسطین از خانه‌های مردم سراسر جهان اهتزار یافته است.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در امور اقشار ادامه داد: فعالیت رسانه‌های انقلابی در برابر ابر رسانه‌هایی که تلاش میکنند صدای این مظلومیت شنیده نشود، منجر به خیزش وجدان‌های بیدار در سراسر جهان شد.

جاهدی عنوان کرد: یکی از رسالت‌های رسانه معرفی درست دستاوردهای انقلاب اسلامی و دمیدن امید در جامعه ایرانی است.

وی اضافه کرد: با این حال همه مسئولان نیز باید به وظایف دینی و انقلابی خود برای بهبود شرایط عمل کنند.

رویداد «جام رسانه امید» منشأ خیرو برکت برای دانش‌بنیان‌های فارس است

رئیس پارک علم و فناوری فارس با اشاره به برگزاری رویداد «جام رسانه امید» در این استان گفت:این رویداد می‌تواند منشأ خیرو برکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان باشد.

امین‌رضا ذوالقدر یکشنبه در مراسم پایانی رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد: بدون شک یکی از اقدامات تأثیرگذار در حوزه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، معرفی این شرکت‌هاست

رئیس پارک علم و فناوری فارس ادامه داد: معرفی این شرکت‌ها هم باید به صورت تخصصی و در قالب معرفی آنها به جامعه هدفشان و هم به صورت عمومی با هدف معرفی‌شان به عموم جامعه دنبال شود؛ قطعا این کار ارزشمند می‌تواند منجر به امیدآفرینی در کشور شود.

چرا ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است؟

وی با طرح این پرسش که چرا ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است، گفت: در پارک علم و فناوری فارس برگزاری برنامه‌ای با عنوان شنبه‌های نوآوری با هدف ارتباط صنعت، دولت و دانشگاه پیش‌بینی شده است؛ البته برای برقراری پیوند صنعت و دانشگاه در وهله نخست باید صورت مسئله را درست تشخیص دهیم چراکه اگر صورت مسئله به درستی تشخیص داده نشود آثار منفی به دنبال دارد.

ذوالقدر با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته پنجاه درصد از فرآیند تحقیق و توسعه صنعت را خود صنعت انجام می‌دهد؛ افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، صنایع از تیم‌های تحقیق و توسعه بهره می‌برند که افراد فعال در این تیم‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و وظیفه و رسالت آنها پیش‌بردن اهداف پژوهشی آن شرکت به منظور تولید محصولات است‌.

 

وی با اشاره به اینکه معمولا نیمی از فعالان در این شرکت‌ها را متخصصان در بخش تحقیق و توسعه تشکیل می‌دهند، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های افراد فعال در بخش تحقیق و توسعه این است که بتوانند بخشی از نیازهای صنعت را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و برخی نیازها را هم از طریق دانشگاه‌ها رفع کنند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس عنوان کرد: بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند افرادی هستند که مسائل شرکت را به مسایل خُردتر بشکنند و آنها را به متخصصان بسپارند؛ به این افراد که از تخصص بالایی بهره می‌برند رهبر تحقیق و توسعه گفته می‌شود، یعنی کسی که بتواند فرآیند تحقیق و توسعه را در شرکت و صنعت رهبری کند.

ضرورت تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه در صنایع

ذوالقدر با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته صنعتگران برای جذب این افراد از مناطق مختلف دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: برای اینکه صنایع در استان فارس هم بتوانند پیشرفت کنند نیاز به تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه دارند؛ تیم‌های تحقیق و توسعه هم نیازمند رهبران تحقیق و توسعه هستند؛ رهبرانی که در دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند، با صنایع مرتبط می‌شوند و پس از کسب تجربه‌ها، رهبری فرآیندهای شرکت را بر عهده می‌گیرند.

وی یادآور شد: باید طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه این برنامه‌ها پرورش افرادی باشد که مسئله صنعت را درک و حل کنند؛ ما نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این امر را از طریق شنبه‌های نوآوری محقق کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری فارس بر حضور رسانه‌ها در این رویداد تأکید کرد و گفت: عدم تعامل بین دستگاه‌های مختلف هم از مهمترین مشکلات دانش‌بنیان‌ها در استان فارس محسوب می‌شود که نیاز است تدابیر لازم برای حل این مشکل اتخاذ شود.

انتهای پیام/