طرح مزرعه تا سفره با دستور وزارت کشور به صورت آزمایشی از فارس شروع شد/ این طرح برای کوتاه کردن دست سوء استفاده‌گران از سفره مردم اجرایی شد
طرح مزرعه تا سفره با دستور وزارت کشور به صورت آزمایشی از فارس شروع شد/ این طرح برای کوتاه کردن دست سوء استفاده‌گران از سفره مردم اجرایی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در نشست ملی رؤسای سازمان‌های ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌های کشور به میزبانی شهرداری‌ کلان‌شهر شیراز گفت: طرح مزرعه تا سفره با دستور وزارت کشور به صورت آزمایشی از فارس شروع شد و اکنون به تمام استان‌ها ابلاغ شده تا بازارهای کالاهای اساسی برپا شود.

 

به گزارش پگاه خبر، ، محسن کوشش تبار در نشست ملی رؤسای سازمان‌های ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌های کشور به میزبانی شهرداری کلان‌شهر شیراز گفت: استانداران در سراسر کشور اقدامات خوبی را در طرح تنظیم بازار داشتند که فارس هم با یک روحیه جهادی وارد این فعالیت شده است.

وی با بیان اینکه همه به دنبال این هستیم تا قدمی را در این زمینه برداریم، افزود: ما در حال تلاشیم تا یک کالا با دسترسی آسان و به مناسبت‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار گیرد.

بنا به اظهار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور؛ دولت سیزدهم نیز به سفره مردم ادای دین کرده و بر این حوزه نظارت کافی داشته است تا ببیند کدام بخش‌ها نیازمند تغییر است و کمبود وجود دارد.

کوشش‌تبار با بیان اینکه وزیر کشور و استانداران با روحیه جهادی در حال کار هستند، گفت: با وجود تمام تلاش‌ها در حوزه معیشت،اما هنوز کاستی‌هایی داریم و باید در حوزه معیشت تحول ایجاد و باید در زمینه تره‌بار تلاش زیاد انجام و شاهد تغییرات محسوسی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه طرح مزرعه تا سفره برای کوتاه کردن دست سوءاستفاده‌گران از سفره مردم اجرایی شد، گفت: تعاونی‌های روستایی می‌توانند در این حوزه نقش مؤثری داشته باشند و هم‌اکنون برای شروع سال جدید برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: مدیران سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی هم باید برای این موضوع برنامه‌ریزی و پیگیری کنند.

کوشش‌تبار بیان کرد: طرح مزرعه تا سفره با دستور وزارت کشور به صورت آزمایشی از فارس شروع شد و اکنون به تمام استان‌ها ابلاغ شده تا بازارهای کالاهای اساسی برپا شود.

وی گفت: پیگیری این طرح هم توسط کارگروه‌های نظارت با مسئولیت معاونت هماهنگی امور استان‌ها است و اعضای این کارگروه هم متشکل از مدیرکل دفتر اقتصادی استان، شهردار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق اصناف است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با تأکید بر جانمایی مناسب برای بازارچه‌ها، گفت: باید زمین به سرعت تعیین شود و معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند.

کوشش تبار در خاتمه خواستار تسریع در راه‌اندازی این بازارچه‌ها و فعالیت آنها از ۲۰ دی‌ماه امسال تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده شد.

 

بازارهای خوبی برای ماه مبارک رمضان و ایام پایان سال پیش‌بینی خواهد شد/ نظارت بیشتر بر میزان توسعه و پایداری بازارهای مشاغل خانگی

 

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بازارهای خوبی برای ماه مبارک رمضان و پایان سال پیش‌بینی خواهد شد و در تأمین کالاهای اساسی از معاونان اقتصادی کمک گرفته شود.

سید سجاد انوشه، با بیان اینکه با ورود به شیراز تغییرات چهره این کلان‌شهر محسوس است، گفت: در خصوص ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی باید نگاه را تغییر داد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: ابلاغ دستورات به عهده ما است، اما برنامه‌ریزی‌ها با شهرداری است و هر تغییر به معیشت مردم بستگی دارد و اگر تغییر در راستای رونق اتفاق بیفتد، برکت به شهرداری هم خواهد رسید.

وی عنوان کرد: افرادی که از این بازارها خرید و در فضاهای پیش‌بینی شهرداری حضور می‌یابند، جزو قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که هر تغییری بر زندگی آنها تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید با تأکید بر بهبود شرایط شغل آنها ساماندهی و برنامه‌ریزی شود.

انوشه همچنین با بیان اینکه این سازمان‌ها برای درآمدزایی شهرداری‌ها و کار اقتصادی تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای جابجایی زائران در سفر اربعین از طرف شهرداری‌ها در مرز خدمات رسانی کردند، این اتوبوس مناسب سفر بین شهری نبود، اما با توجه به اینکه همه زائران را از سرگردانی نجات می‌داد و هم قیمت‌ها شکسته بود بنابراین از این ترفند می‌‌توان برای سایر خدمات رسانی شهرداری‌ها استفاده کرد.

وی تأکید کرد: سیاست نخست این بازارها این است که علاوه بر تنظیم بازار و کاهش حاشیه بازار و عدالت در توزیع، مردم دسترسی یکسان با قیمت مناسب داشته باشند و واسطه‌ها تا حد امکان حذف شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: بازارها باید تأمین‌کنندگانی با قیمت مناسب داشته باشند تا مردم تغییر را احساس کنند.

انوشه بیان کرد: بازارهای خوبی برای ماه مبارک رمضان و پایان سال پیش‌بینی خواهد شد و در تامین کالاهای اساسی از معاونان اقتصادی کمک گرفته شود.

وی متذکر شد: از آنجا که نظارت یکی از مهمترین فاکتورها است، باید این مهم مرتب انجام شود تا از مسیر و هدف خارج نشود.

بنا به اظهار معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در حال حاض ۷۶۰ عرضه میوه و تره‌بار و ۹۶۰ بازار روز برای ساماندهی دستفروشان، تولیدکنندگان کوچک و غیره در سطح کشور توسط شهرداری‌ها در حال مدیریت هستند.

انوشه در خاتمه سخنان خود خواستار نظارت بیشتر بر میزان توسعه و پایداری بازارهای مشاغل خانگی نیز شد.

 

 

 

ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده یکی از ضروریات کلانشهرها است/ تأکید بر لزوم اصلاح برخی از قوانین در حوزه مشاغل مزاحم

شهردار شیراز با بیان اینکه ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده یکی از ضروریات کلانشهرها است، گفت: یکی از عمده مطالبات مردمی در تماس با سامانه‌های ارتباطاتی شهرداری، ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و رفع سد معبر در شهرها است.

محمد حسن اسدی، با بیان اینکه ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده یکی از ضروریات کلانشهرها است، گفت: یکی از عمده مطالبات مردمی در تماس با سامانه‌های ارتباطاتی شهرداری، ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و رفع سد معبر در شهرها است.

وی اجرای این مهم را سخت‌تر از سایر اجرای پروژه‌های شهری دانست و افزود: برخی از مشاغل همانند تعویض روغنی و مکانیکی در خارج از شهرها فعال بودند که اکنون با توسعه ساخت‌وساز‌ها، این مشاغل در میان بافت‌های مسکونی قرار گرفته‌اند که به دلیل آلایندگی صوتی و بصری که برای شهروندان ایجاد کرده‌اند، باید طبق قانون شهرداری جابجا شوند.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به فاز توسعه‌ای میدان بازار میوه و تره‌بار و میدان سوم شیراز به‌عنوان پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مهم در این کلان‌شهر، عنوان کرد: ایجاد این میدان‌ها می‌تواند در کنار پاسخگویی به تمام نیازهای شهروندان ساماندهی خوبی را در این حوزه انجام دهد.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ساماندهی بازارچه‌ها در شیراز در بستر رعایت مسائل زیست محیطی، بهداشتی و رفع موارد ترافیکی و احداث بازار بزرگ پروتئین برای ساماندهی بازار فعلی دروازه کازرون، گفت: بازار بزرگ پروتئین شیراز با ۴۴ هزار متر مریع زیربنا و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، احداث و با حضور وزیر کشور افتتاح شده اما سخت ترین کار انتقال صنوف از بازار فعلی دروازه کازرون و انتقال آنها به بازار پروتئین است و این مهم در حالی است که باید دغدغه حفظ اشتغال و مشتری کاسبان بازار فعلی لحاظ شوذ.

شهردار کلان‌‌شهر شیراز با تأکید بر لزوم اصلاح برخی از قوانین در حوزه مشاغل مزاحم، تصریح کرد: بسیاری از مجوزهای مشاغل مزاحم در دوران کرونا به دلیل خطرات کار در فضای بسته صادر شده و اکنون ساماندهی و جمع‌آوری آنها کار سخت و طاقت فرسا برای شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های متولی شده است.

اسدی عنوان کرد: ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و ساماندهی برخی از دستفروش‌ها به دلیل سد معبر نیز یک مطالبه جدی مردمی است که اجرایی شدن آن سبب افزایش رضایتمندی مردم از ارائه خدمات می‌شود.

وی با اشاره به وجود هوای پاک در شیراز میان کلانشهرها، گفت: شهروندان علاوه در کنار درخواست‌های خود در حوزه حمل‌ونقل، خواستار ساماندهی سد معابر هستند.

شهردار شیراز با تأکید بر این موضوع که مدیریت شهری باید برای رفع معضلات شهری راهکارهای مختلف را دنبال کند، عنوان کرد: جلسات مختلفی با مدیران استانی برگزار شده و در مسیر بهبود و اصلاح برخی از فرایندها قرار داریم.

اسدی با تأکید بر اقدامات مدیریت شهری در راستای امیدآفرینی، یادآور شد: شهرداری شیراز افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه را به مناسبت دهه فجر در دستور کار قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای حوزه خدمات شاری و ساماندهی مشاغل در شیراز گفت: یکی از طرح‌های ابتکاری شهرداری شیراز طرح از مزرعه تا سفره بود که مورد توجه وزارت کشور قرار گرفت و امروز قرار است این طرح را در استانداری فارس در حضور معاون اقتصادی وزیر کشور تشریح کنیم تا در صورت امکان به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در جایگاه خوبی قرار دارد

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این نشست با بیان اینکه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: بسیاری از مشاغل، سال‌ها از جای خود تکان نخورده بودند اما مدیریت شهری توانسته با فراهم کردن زیرساخت‌ها و با کمترین تشویش، مشاغل را ساماندهی کند.

محمدتقی تذروی، بیان داشت: بسیاری از مشاغل، سال‌ها از جای خود تکان نخورده بودند اما مدیریت شهری توانسته با فراهم کردن زیرساخت‌ها و با کمترین تشویش، مشاغل را ساماندهی کند.

وی با تأکید بر این موضوع که دستفروشی جزو شغل محسوب می‌شود و باید آن را ساماندهی کرد، افزود: با ساماندهی چنین مشاغلی می‌توان نام شغل را به آنها اطلاق کرد، بنابراین دستفروشی یک شغل محسوب می‌شود و ما در حال ساماندهی آن هستیم.

 

ایجاد شهرک صنفی در کلان‌شهر شیراز/ انحصار در میدان میوه و تره‌بار شکسته می‌شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز،  از ایجاد شهرک صنفی خبر داد و گفت: در توسعه میدان میوه و تره‌بار ۱۰۰ غرفه و در میدان دوم میوه و تره‌بار سرجمع هزار غرفه ایجاد می‌شود که انحصار در میدان میوه و تره‌بار شکسته می‌شود.

مسعود زارعی با بیان اینکه در این‌گونه نشست‌ها باید مباحث کاربردی و تجربیات به اشتراک گذاشته شود عنوان کرد: یکی از رویکردهای اساسی در شورای ششم، نگاه به موضوعات خدمات شهری و ساماندهی مشاغل مزاحم و رفع سد معبر به‌عنوان مطالبات مردم در کلان‌شهر شیراز است که با رویکردهای خدماتی ۷۲ رویکرد تعریف‌شده و در دستور اجرا است.

وی با بیان اینکه این ۷۲ رویکرد، جلوه‌ای از خدمات‌رسانی به مردم است، افزود: از معیشت تا رضایتمندی مردم همگی در معاونت محیط زیست و خدمات شهری تعریف‌شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورا خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد ۹۲۱ پروژه در برنامه کمیسیون دیده‌شده است که بر اساس ۱۵ محور مهم دنبال می‌شودد و این حجم از پروژه نشان‌دهنده این مطلب است که ۷۰ درصد اقدامات در شهر شیراز خدمات شهری است.

زارعی با بیان اینکه فرصت‌های کمیسیون روی این ۱۵ کلیدواژه است دنبال می‌‌شود، خاطرنشان کرد: احداث بازارچه و ساماندهی مشاغل مزاحم دو مورد از این کلیدواژه‌ها است و ازآنجایی‌که در شهر شیراز ۴۳ بازارچه فعال هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: اگر شهرداری‌های قرار است خدمتی ارائه کنند باید یک مسیر مستقیم تعریف شود و این موضوع معادلات اقتصادی و سازوکار خودش را دارد.

وی با بیان اینکه در تعریف مشاغل مزاحم از محدوده شهری باید ۲۵ رده شغلی از شهرها خارج شوند و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز شورای ششم توجه ویژه‌ای به این مهم دارد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا به امروز ۱۲ لایحه مربوط به سازمان ساماندهی مشاغل با توجه به اهمیت معیشت و ساماندهی در کمیسیون خدمات شهری مطرح و در شورا تائید شده است.

زارعی از تحول جدی در حوزه خدمات شهری کلان‌شهر شیراز سخن گفت و عنوان کرد: در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵، شاهد راه‌اندازی کارگروه رفع موانع تولید هستیم و نماینده تمام اختیار دستگاه‌های در این کارگروه حضور دارند تا برای انتقال مشاغل مزاحم و زیرساخت‌ها اقدام کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از ایجاد شهرک صنفی خبر داد و گفت: در توسعه میدان میوه و تره‌بار ۱۰۰ غرفه و در میدان دوم میوه و تره‌بار سرجمع هزار غرفه ایجاد می‌شود که انحصار در میدان میوه و تره‌بار شکسته می‌شود.

 

طرح از مزرعه تا سفره از طرح‌های ابتکاری شهرداری شیراز و موردتوجه وزارت کشور است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه یکی از طرح‌های ابتکاری شهرداری شیراز طرح از مزرعه تا سفره بود که موردتوجه وزارت کشور قرار گرفت، گفت: قرار است این طرح را در حضور معاون اقتصادی وزیر کشور تشریح کنیم تا در صورت امکان به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.

غلامرضا غلامی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه خدمات شهری و ساماندهی مشاغل در شیراز اظهار داشت: یکی از طرح‌های ابتکاری شهرداری شیراز طرح از مزرعه تا سفره بود که موردتوجه وزارت کشور قرار گرفت و قرار است این طرح را در استانداری فارس در حضور معاون اقتصادی وزیر کشور تشریح کنیم تا در صورت امکان به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.

وی مهم‌ترین هدف از این کار را کمک به معیشت مردم و ساماندهی امور کشاورزی دانست و افزود: سازمان‌های ساماندهی می‌توانند این موارد را دنبال کنند تا مردم از این موارد بهره‌مند شوند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: شورای ششم شهر شیراز مصوبات خوبی در راستای در اختیار گذاشتن غرفه‌های عرضه محصولات کشاورزی به تعاون کشاورزی در راستای عرضه محصولات این حوزه باقیمت و کیفیت مناسب داشته است.

ایجاد وحدت رویه با نشست‌های تخصصی در سطح ملی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز گفت: نشست‌های تخصصی در سطح ملی می تواند وحدت رویه در کشور ایجاد و فرآیند اقدامات را همسو کند.

پژمان شفیعی، با بیان اینکه شیراز پیشنهاد دهنده این جلسات تخصصی در سطح ملی است و بر تداوم آن اصرار دارد، اظهار کرد: آسیب شناسی گذشته نشان می‌دهد حلقه مفقوده موفقیت در حوزه تنظیم بازار و ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، وحدت رویه کشوری در اجرای برنامه‌هاست.

وی تبادل نظرات و اشتراک تجربیات را زمینه ایجاد رویه و همسویی در اجرای برنامه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد : شیراز در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و آمادگی دارد با تداوم نشست‌های تخصصی بستر ایجاد وحدت رویه را در سطح ملی فراهم سازد.

انتهای پیام/