مقابله با بیماری های غیرواگیر، باید مداوم و همگانی باشد
مقابله با بیماری های غیرواگیر، باید مداوم و همگانی باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست خبری به مناسبت پویش ملی سلامت، با اشاره به اجرای دو ماهه این پویش در سراسر کشور، موفقیت در مهار روند فزاینده ابتلا به بیماری های غیرواگیر در سطح جامعه را نیازمند تلاش مداوم و همگانی دانست.

 

 

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در پیشبرد موفق برنامه های سلامت محور، نقش رسانه را در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواند و از اصحاب رسانه استان خواست تا در این پویش ملی که تا بیستم دی، با هدف سنجش فشارخون و قندخون در افراد بالای ۱۸ سال کشور در حال اجرا است، مجموعه سلامت را در این برنامه و دیگر اهداف و برنامه های سلامت محور، همراهی کنند.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس با بیان اینکه در برنامه های سلامت محور، مردم گروه هدف محسوب می شوند، رسانه ها را دارای نقش کلیدی در تقویت تعامل با جامعه و آگاهی نسبت به مسایل مرتبط با سلامت دانست.

شناخت دقیق و جامع؛ گام نخست در اقدامات سلامت محور

دکتر حسینی شیوع شتابنده بیماری های غیرواگیر را چالش بزرگ نظام های سلامت در سطح دنیا برشمرد که اجرای این پویش ملی در کشور از بیستم آبان، گامی در این راستا بوده و افزود: نخستین برنامه برای مقابله با این گروه از بیماری ها، شناخت دقیق و جامع نسبت به آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اهمیت شناخت در بیماری ها از دو رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر جنبه علمی، شناخت افراد درگیر بیماری و در معرض خطر نیز در این زمینه اهمیت دارد و در پویش ملی سلامت، این هدف دنبال می شود.

 

او موضوع نگران کننده در مورد بیماری های غیرواگیر را نبود آگاهی افراد نسبت به ابتلا به این بیماری ها عنوان کرد که در مواردی، بیماری در بدن فرد گسترش یافته و پیامدهای ناگواری را به همراه دارد.

اهمیت آگاهی بخشی نسبت به قابل پیشگیری بودن بیماری های غیرواگیر

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موضوع مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه را قابل پیشگیری بودن بیماری های غیرواگیر عنوان کرد که نیازمند آگاهی عمومی است و گفت: در حیطه پیشگیری، نقش دانشگاه در زمینه اعلام وضعیت جامعه و اعلام راهکار، دارای اهمیت بوده و لازم است این آگاهی به کمک ابزارهایی نظیر رسانه ها، به جامعه منتقل شود.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس تاکید کرد: برای ایجاد یک بینش صحیح نسبت به مقوله سلامت در جامعه، همه در کنار یکدیگر باید در تحقق اهداف پیشگیرانه سهیم شویم.

اهمیت تغذیه سالم در مهار بیماری های غیرواگیر

او در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت موضوع تغذیه سالم در بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت و فشارخون بالا پرداخت و اظهار کرد: راه اندازی شورای عالی غذا در استان فارس، گامی در این راستا بوده که با حضور استاندار فارس، مباحث مرتبط با سلامت غذایی مردم استان در حال پیگیری است.

 

دکتر حسینی مصرف بالای نمک را از مشکلات مهم مربوط به سلامت برشمرد که برای مقابله با آن، نیاز است فرهنگ کاهش مصرف نمک را در جامعه ترویج دهیم.

او همراهی مردم در اقدامات سلامت محور را بسیار خوب ارزیابی کرده و افزود: امید است در این پویش مهم نیز همراهی مردم استان و کشور، به شناسایی مبتلایان به دو بیماری مهم فشارخون بالا و دیابت منجر شده و دستاوردهای مثبتی در ارتقای سلامت عمومی جامعه رقم بزند.

شناسایی حدود ۸ هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا و دیابت در فارس، از ابتدای پویش ملی سلامت

دکتر حسینی در ادامه از غربالگری ۳۴۵ هزار و ۳۰۸ نفر در فارس از زمان آغاز به کار این پویش ملی تا کنون خبر داد که با شناسایی حدود هشت هزار نفری نسبت به ابتلای خود به دو بیماری فشارخون بالا و دیابت همراه بوده و این اقدام را دستاورد ارزنده ای خواند که می تواند از مواجهه این افراد با پیامدهای بعدی این دو بیماری پیشگیری کرده و زنگ هشداری برای پیگیری روند درمان و کنترل بیماری باشد.

دعوت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیوستن به پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از همه افراد بالای ۱۸ سال استان در جامعه دعوت کرد با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده، خانه های بهداشت و ایستگاه های غربالگری، نسبت به اندازه گیری فشارخون و قند خون به عنوان دو عدد مهم سلامت فردی اقدام کرده و از ابتلا به بیماری های فشارخون بالا و دیابت، پیشگیری کنند.

انتهای پیام/