آغاز ابلاغ کشاورزی قراردادی در فارس
آغاز ابلاغ کشاورزی قراردادی در فارس

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس از ابلاغ کشاورزی قراردادی خبر داد و گفت: کشاورزان برای ثبت قرارداد از فردا تاپایان دیماه مهلت دارند و پایان انقضا قرارداد تا تحویل محصول کشاورز است.

 

 

به گزارش خبرنگار پگاه خبر، مهدی جمالی در جمع اصحاب رسانه با طرح این موضوع ابراز داشت: از سال ۱۴۰۰زیر ساختهای طرح کشت قراردادی به تدریج با ایجاد  بستر نرم افزاری شروع شده است.
وی با اشاره به مزایای کشاورزی قراردادی بیان داشت: کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت و ثبت نام کرده باشند به ازای هر تن کمک هزینه و کرایه به مراکز خرید تصمینی ۱۵۰هزار تومان در سال جدید دریافت می کنند که این رقم درسال گذشته ۱۰۰هزار تومان بوده است.
مدیر کل غله استان افزود: مزیت دیگر این طرح بهره مندی از تخفیف ۲۰درصدی بیمه محصول می باشد.
جمالی ادامه داد: کشاورزان علاوه بر مراجعه حضوری به مراکز خدمات کشاورزی می‌توانند با ورود به سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی به آدرس https://cfis.ir و یا نصب اپلیکیشن به ثبت اطلاعات و عقد قرارداد اقدام کنند.
مدیر کل غله فارس تصریح کرد: چنانجه زیرساختهای این طرح کامل و اعتبارات لازم تخصیص داده شود همچنین استقبال کشاورزان از این طرح موجب کوتاهی دست دلالان خواهد شد.
وی با اشاره به فرایند ثبت نام کشاورزان خاطرنشان کرد: تمامی فرآیند عقد قرارداد مانند ثبت‌نام، دریافت استعلام از مراکز مختلف و راستی ازمایی ها از طریق بیمه و سامانه رصد جهاد کشاورزی و ثبت احوال در سامانه انجام میشود.
جمالی خاطرنشان کرد: اگر کشاورز نتواند به تعهدات خود عمل کند مجبور به پرداخت تضامین ثبت در قرار داد میشود.
وی با اشاره به سطح زیر کشت در سال گذشته بصورت قراردادی عنوان داشت: در سال گذشته سطح زیر کشت ۲۵۲هزار هکتار و حدودا ۳۶هزار فقره قرارداد بوده که فقط کشت ابی انجام‌میگرفت و امسال کشت دیمی نیز در قرار داد لحاظ شده است.
جمالی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲تا ۱۴۰۳  یک میلیون و ۳هزارتن خریداری محصول از کشاورزان داشته ایم که کل مطالبات به مبلغ ۱۵هزارو ۷۱میلیارد تومان پرداخت شده است.
مدیر کل غله استان اظهار داشت: هدف‌گذاری ابلاغ‌شده در سال زراعی جاری برای کشت قراردادی محصولات گندم، گلرنگ و کلزا شامل ۱۹۸ هزار هکتار کشت آبی و ۷۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت دیم است.

انتهای پیام/
زرین کلاه