فرهنگ و ارشاد فارس میزبان کارگاه آموزشی کسب و کار فرهنگی درآمدزا شد/ من یک فعال فرهنگی هستم
فرهنگ و ارشاد فارس میزبان کارگاه آموزشی کسب و کار فرهنگی درآمدزا شد/ من یک فعال فرهنگی هستم

کارگاه آموزشی طراحی یک بوم کسب و کار فرهنگی درآمدزا در شیراز به همت شورای فرهنگ عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان در شیراز برگزار شد. در این دوره به دانشجویان مدرک معتبر از دانشگاه تهران ارائه می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

من یک فعال فرهنگی هستم

چند سالی ست که این جمله را از خیلی افراد می‌شنویم. کسانی که سعی می‌کنند در راه ارتقای فرهنگ شهر و کشورمان، کاری بکنند. بیشتر این افراد یا شغل دیگر و یا منبع درآمد مجزایی دارند و معمولا با عشق و انرژی مضاعف در عرصه های فرهنگی فعالیت می‌کنند. اصلا از قدیم گفته اند “توی کار فرهنگی نان نیست! باید فی سبیل الله قدم برداری.”

اما این روزها که مردم بیش از پیش گرفتار دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی هستند، کارهای بی‌درآمد محکوم به شکستند!

در این شرایط مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای جلوگیری از تعطیلی و تلاش برای رونق گرفتن کسب و کار های فرهنگی استان و شهرمان شیراز، آستین را بالا زدند و کنار مردم آمدند.

ما فرهنگی‌ها می‌دانیم که اولین قدم برای فرهنگسازی، آموزش است. این شد که دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با همکاری مدرسه نوآوری نبات و قرارگاه نوآوری فرهنگی و نشاط اجتماعی دوره آموزشی کسب و کار فرهنگی درآمدزا را طراحی و اجرا کردند.

هفته گذشته خیلی اتفاقی پوستر این دوره را در یکی از گروه‌های اطلاع رسانی فرهنگی دیدم. برایم عجیب بود که چرا جای دیگری در موردش نخوانده ام. اولش فکر کردم از این همایش های تبلیغاتی باشد، اما راستش تصویر پوستر که یک عکس رویایی از مسجد نصیرالملک بود و “ارائه مدرک از دانشگاه تهران” برای شرکت در این دوره ترغیبم کرد! دل را به دریا زدم و کد ثبت نام را ارسال کردم. بعد از هماهنگی های تلفنی و اطلاع رسانی های پیامکی، تازه گفته شد که این همایش “رایگان است!”.  اصلا مکان جلسه هم خیلی وسوسه کننده بود. رفتن به سینما فرهنگ با آن حیاط زیبا، صدای آب و درختانش در این هوای ابری پاییزی خالی از لطف نبود.

بالاخره چهارشنبه بعد از کارم به این رویداد رفتم

من دانش آموخته تجارت الکترونیک هستم اما واقعا چیزی از نحوه عملیاتی کردن بوم مدل کسب و کار یا چرخه عملی بازار پردازی نمی‌دانستم. در همان چند ساعت شرکت در جلسه آقای مهندس سادات و آقای دکتر شهبازی چنان شور و انگیزه ای در من ایجاد کردند که چند ترم تحصیل دانشگاهی اینقدر تاثیر نداشت.

اینکه در جمعی صمیمی در کنار افرادی که تجربه کار عملی و دغدغه فرهنگ دارند، حضور داشته باشی، موهبتی است که هر روز نصیبت نمی‌شود.

در این جلسه هنرمندی از شهرستان بختگان را دیدم، که نگران راه اندازی آموزشگاه هنری اش بود. بانویی دیگر که چندین بار در راه اندازی کسب و کار فرهنگ محورش شکست خورده و همچنان امیدوار بود. یک کوچ توسعه فردی و استعدادیابی، یک نویسنده با چندین کتاب چاپ شده که هنوز هیچ درآمدی از هنرش نداشت، یک استاد رنگرزی فرش و یک طراح گرافیکی که علیرغم توانایی اش، حمایت مالی مناسب نداشت و نمی‌توانست بیشتر از این خودکفا ادامه دهد. کارگردان تاتری که برای سه ماه تلاشش، هیچ دستاورد مالی کسب نکرده و دلسرد بود و خیلی افراد دیگر که همگی به دنبال راهکاری بودند برای حفظ حرفه ای که با عشق شروعش کرده بودند.

چند ساعتی با مثال های ملموس و واضح از جریان درآمد و هزینه، تبلیغات، برندینگ، ارتباط ملموس با مخاطب، قیمت گذاری و روش های ارائه خدمات صحبت شد‌. بعد از آن بومِ گزار گفته شد و دستمان را گرفتند و قدم به قدم برایمان از منطقه و مخاطب هدف تا نحوه تاثیر گذاری و ارزش بخشی به کار فرهنگی مان گفتند.

روز دوم جلسه اما فوق العاده بود. آنقدر جذاب که همگی عملا میخکوب صحبت های برگزارکنندگان جلسه بودیم و جلسه را بدون استراحت ادامه دادیم، گفتگو و ارائه راهکار به تک تک شرکت کننده ها!

اینکه سال ها برای کاری زحمت بکشی و پیشرفتی نداشته باشی یا حتی شکست بخوری و حالا بتوانی شرایط کارت را در مقابل افراد با تجربه مطرح و ایرادش را شناسایی کنی و بعد کسی باشد که دقیقا به تو راهکار بدهد، بهترین قسمت این دوره بود!

مزیت اینچنین رویدادهای حتی اگر کار عملی هم نباشد، باز کردن دریچه ای از درک و فهم به روی مخاطبان است. همین که راهی برای شناخت افراد ساعی و توانمند شهر و استانت گشوده می‌شود، خودش اتفاق برد برد به حساب می آید و حیف ، حیف از اینکه ما در شیراز، ضعف کانال های ارتباطی و اطلاع رسانی داریم. هر لحظه از جلسه فکر می‌کردم که این سالن الان باید جای سوزن انداختن نداشته باشد.

راستش را بخواهید من در کل واقعا لذت بردم از دیدن مسئولان، کنار و همراه مردم. اصلا همین که می‌بینید مسئولین هوایت را دارند، به رایگان شرایط آموزشت را فراهم می‌کنند، راهنمایی ات می‌کنند، قول مساعد برای همکاری های بعدی در صدور مجوز به تو می‌دهند، دل گرمیست. و همین دلِ گرم انگار سوخت موشک باشد، در این روزهای سختِ جنگِ فرهنگی برای فعالان حوزه فرهنگ!
انتهای پیام/