۱۴درصد جمعیت فارس به دیابت مبتلا هستند/آغاز غربالگری از ابتدای آذرماه امسال
۱۴درصد جمعیت فارس به دیابت مبتلا هستند/آغاز غربالگری از ابتدای آذرماه امسال

معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز  از ۱۴درصد افراد بالای ۲۵سال دچار دیابت خبر داد.
به گزارش خبرنگار پگاه خبر، عباس رضاییان زاده در جمع اصحاب رسانه گفت: حدود ۲۵۵هزار دیابتیک….

 

معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز  از ابتلا  ۱۴درصد افراد بالای ۲۵سال به دیابت خبر داد.
به گزارش خبرنگار پگاه خبر، عباس رضاییان زاده در جمع اصحاب رسانه گفت: حدود ۲۵۵هزار دیابتیک در جمعیت بالای ۲۵سال در استان فارس شناسایی شده است که ۱۴درصد جمعیت را تشکیل می دهد.
وی بیان داشت: طرح غربالگری دیابت و فشار خون در شهرستان آباده بصورت پایلوت انجام‌گرفت که پس از گذشت دو ماه ۷۳ درصد جمعیت روستایی این شهرستان مورد غربالگری قرار گرفتند و از ابتدای آذرماه در حوزه شهری و روستایی فارس آغاز می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: غربالگری فشار خون و دیابت در حوزه روستایی توسط بهورزان و پزشکان انجام می‌شود همچنین پزشکان خانواده متصدی این کار در حوزه شهری هستند که با فراخوان خانواده‌ها کار غربالگری را انجام می‌دهند.
وی با توجه به اهمیت این دو بیماری خاموش و حفظ سلامت همشهریان ابراز داشت: عدم اگاهی بیماران و بی اطلاعی از بیماری دیابت و فشار خون در کنار هم می تواند افراد را دچار مرگ زودرس کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: غربالگری در حوزه روستایی توسط بهورزان و پزشکان انجام می‌شود ودر حوزه شهری  پزشکان خانواده متصدی این امر می باشند.
رضائیان‌زاده با اشاره به انجام غربالگری افزود: همزمان با فراخوان خانه به خانه روستاییها توسط بهورزان و مراجعه انان به خانه بهداشت آزمایشات اولیه انجام و در صورت  بالا بودن میزان قند یا فشار خون بیماران به پزشک ارجاع داده خواهند شد.
وی ازفشار خون بعنوان بیماری خاموش نام برد و خاطرنشاک کرد: در صورت نااگاهی مردم از بیماری و عدم کنترل بیماری باعث بروز بیماری‌هایی نظیر سکته و مرگ ناگهانی خواهد شد که طبق مطالعات صورت گرفته در استان فارس ۳۰ درصد افراد فشار خونی از بیماری خود مطلع نیستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بااشاره با روش درمانی بیماری دیابت گفت: کنترل بیماری دیابت صرفا با مصرف قرص و دارو امکان‌پذیر نیست و با  افزایش فعالیت فیزیکی، ورزش، پیاده‌روی به صورت منظم بمدت ۴۵دقیقه و مصرف سبزیجات و حذف نوشیدنیهای گازدار در سبد غذایی میتوانیم دیابت را کنترل کنیم.
وی در مورد امار جهانی مبتلایان به بیماری دیابت افزود: ۵۳۷ میلیون بزرگسال طبق ارزیابی‌های سال ۲۰۲۱ در جهان به دیابت مبتلا هستند و انتظار می‌رود بر اساس محاسبات در سال ۲۰۳۰ با همین روند به ۶۴۳ میلیون برسد.
در ادامه نشست دکتر رضاییان زاده به بیماری کیست هیداتید که بیماری مشترک انسان و حیوان است اشاره و تصریح کرد: تاکنون ۶۴بیمار مبتلا به بیماری کیست هیداتید در لستان فارس تحت عمل جراحی قرار گرفتند که برای حوزه سلامت فارس زنگ خطر بشمار می اید.
وی با بیان اینکه بیماری کیست هیداتید در ۱۵ سال اخیر تنها در دامداران و عشایر وجود داشت، اظهار داشت: در سالهای گذشته در قلب شهرها مورد ابتلا به این بیماری وجود نداشت و در حال حاضر در مرکز شهر علائم این بیماری مشاهده شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص انتقال بیماری از طریق تماس سبزیجات و میوه‌های آلوده و یا لمس حیوانات به خصوص سگ، بیان کرد: اکثر خانواده‌ها تصور می‌کنند با شست‌وشوی سگ و واکسن این بیماری انتقال پیدا نمی‌کند درصورتی که این طرز فکر اشتباه است.
در ادامه کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی فارس با اشاره به بیماری کیست هیداتید گفت: این بیماری دارای دو میزبان سگ و سگ‌سانان است که انگل بالغ در روده آن‌ها زندگی می‌کند و از طریق مدفوع سگ، تخم انگل در محیط پخش می‌شود و از طریق چرا وارد بدن حیوانات دیگر میشود.
سارا احمدنیا افزود: سگ‌ها با خوردن غذاهای آلوده به این انگل دچار می‌شوند و با ورود انگل به روده سگ، در هر سری مدفوع ۵۰۰ تخم این انگل در محیط منتشر خواهد شد که باتوجه به مقاوم بودن در محیط، اگر سگ در باغات و در کنار میوه‌های روی زمین یا سبزیجات مدفوع کند و اصول بهداشتی در شست و شو رعایت نشود امکان انتقال این بیماری به انسان وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: این بیماری هیچ‌گونه علائم بالینی ندارد و در کشتارگاه توسط کارشناسان بهداشت تشخیص داده میشود و از چرخه مصرف غذایی خارج می گردد.
احمدنیا ابراز کرد: علاوه برمصرف داروهای ضد انگل، غذای سگ‌های نگهبان که الوده هستند باید کاملا پخته شود یا سه روز در دمای منفی ۱۸ درجه قرار بگیرند تا عامل انتقال انگل از بین برود.
انتهای پیام/