ضرورت افزایش اعتبارات در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی محیط های کارگری تبعات ناشی از اعتیاد در محیط های کارگری، سنگین است
ضرورت افزایش اعتبارات در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی محیط های کارگری تبعات ناشی از اعتیاد در محیط های کارگری، سنگین است

سالهاست بلای خانمان سوز اعتیاد به جان جامعه افتاده و افرادی که در محیط های کاری، مشغول به فعالیت هستند نیز از خطرات ناشی از آن و سوءمصرف مواد مخدر در امان نمانده اند.
پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری، یک موضوع بنیادی است که غفلت از آن، هم اتلاف وقت کارگران و آسیب های….

 

سالهاست بلای خانمان سوز اعتیاد به جان جامعه افتاده و افرادی که در محیط های کاری، مشغول به فعالیت هستند نیز از خطرات ناشی از آن و سوءمصرف مواد مخدر در امان نمانده اند.
پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری، یک موضوع بنیادی است که غفلت از آن، هم اتلاف وقت کارگران و آسیب های ناشی از بی دقتی در استفاده از ابزار و تجهیزات را رقم می زند و هم چراغ تولید و خلاقیت شغلی را کم سو می کند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بر همین اساس، ضرورت اجرای اقدامات و برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط کار جامعه کارگری در دستور کار مجموعه تعاون، کار و فاه اجتماعی این استان قرار گرفته و در همین راستا جلسه ای با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس و سایر دستگاه های ذیربط در جهت تعریف و تدوین راهکارهایی برای مقابله با این آسیب در جامعه کارگری برگزار شد.
وحید خداپرست، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در این نشست با اشاره به پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی مصرف مواد مخدر در محیط های کاری بر اهمیت بهره گیری از برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کارگری تاکید کرد و توضیح داد که هم صاحبان مشاغل و خانواده های کارگران از این مسئله زیان می بینند و هم افراد خدمات گیرنده از آن حرفه یا صنعت، متحمل آسیب می شوند.
خداپرست اذعان داشت که در صورت گرفتار شدن جامعه کارگری به مصرف مواد مخدر، بسیاری از مشکلات همچون غیبت از کار، هزینه های ناشی از صدمه به تجهیزات، افت کارایی کارکنان، تخریب و اتلاف وقت منابع و افزایش فشار به سایر کارگران سالم نیز به وجود می آید.
رئیس شورای هماهنگی دستگاه های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در فارس اجرای روش های پیشگیری از اعتیاد و ارتکاب جرائم مواد مخدر را به عنوان عامل موثر در انحرافات اجتماعی نام برد و تاکید کرد که به دلیل اهمیت حفظ سرمایه های انسانی به عنوان مهمترین مولفه در توسعه پایدار، دولت نیز از اجرای برنامه های تعریف شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد نفع خواهد برد.
خداپرست با اشاره به جمعیت قابل توجه بیمه شدگان اصلی بخش کارگری در فارس به عنوان بزرگ ترین جامعه هدف در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، یادآور شد که باید با یک طرح انتخابی صحیح، کارشناسی شده و تخصصی، متناسب با ظرفیت های استان در راستای مقابله و پیشگیری از این آسیب برنامه ریزی کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، پیشگیری از اعتیاد را آسان تر و کم هزینه تر از درمان تلقی کرد و با اذعان به اینکه تبعات ناشی از این پدیده در محیط های کارگری بسیار سنگین است بر ضرورت افزایش اعتبارات در بخش پیشگیری از اسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد تاکید کرد.
او افزایش اعتبارات در این حوزه را سرمایه گذاری ارزشمند و اولین گام موثر در کنترل و پیشگیری از اعتیاد و صیانت از خانواده های کارگران دانست و به این نکته اشاره کرد که هر مصرف کننده مواد مخدر ممکن است چندین نفر را درگیر عواقب ناشی از اعتیاد و آسیب های اجتماعی کند و بر همین اساس باید از ظرفیت اعتبارات سایر دستگاه‌ها نیز برای کنترل این آسیب استفاده کرد و در این حوزه، عملگرایانه پیش رفت.
خداپرست از شناسایی این آسیب در کارگاه ها و کارخانجات و همچنین ارائه آموزش به جامعه هدف خبر داد و تاکید کرد که کارفرمایان و صاحبان مشاغل نیز باید به این مسئله توجه کنند چرا که آسیب ناشی از این موضوع بدوا محیط کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

تعریف راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه کارگری

ارسطو ترکمان منش، سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز بر اهمیت تعریف راهکارهایی برای پیشگیری از
اعتیاد در جامعه کارگری تاکید کرد و یادآور شد که با توجه به رشد این آسیب در طول سال‌های گذشته باید بر پایه اصول علمی برای مقابله با آن گام برداشت.
ترکمان منش با بیان اینکه مصرف مواد مخدر هیچ حد و مرزی ندارد و تحصیلات، سن و جنسیت نمی شناسد، اذعان داشت که پیمانکاران و کارفرمایان نیز باید به مبحث آموزش کارگران در این بخش ورود کنند.
او از اجرای برخی طرح ها در محیط های کاری در جهت مقابله و پیشگیری از اعتیاد خبر داد و اذعان داشت که باید با تکیه بر آمارهای صحیح، آموزش های لازم در این بخش را به جامعه هدف ارائه داد.

انتهای پیام/