نظام نظارت های حوزه آفت کش های گیاهی بازنگری شود
نظام نظارت های حوزه آفت کش های گیاهی بازنگری شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ماحصل اقدامات نظارتی باید رضایتمندی تولیدکننده و مشتری باشد از این رو پیشنهاد می شود در حوزه نظام توزیع سموم و نظام پایش سموم کشاورزی یک بازنگری صورت گیرد.
به گزارش پگاه خبر، مجتبی دهقان پور در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی “آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و….


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ماحصل اقدامات نظارتی باید رضایتمندی تولیدکننده و مشتری باشد از این رو پیشنهاد می شود در حوزه نظام توزیع سموم و نظام پایش سموم کشاورزی یک بازنگری صورت گیرد.
به گزارش پگاه خبر، مجتبی دهقان پور در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی “آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و کاربرد آنها” در شیراز بیان کرد: واقعیت این است که کشاورزان و باغداران از قیمت و کیفیت برخی از سموم نارضایتی دارند از این رو باید کاری کرد که سم و نهاده با قیمت منطقی و کیفیت مناسب به دست کشاورز برسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ساز و کارهای اجرایی را باید طوری دید که کشاورز یک اطمینان خاطر داشته باشد که از او حمایت می شود، اظهار کرد: سمومی که تولید می شود هزینه تمام شده آن باید با هزینه ها و درآمد کشاورز همخوانی داشته باشد و یک اطمینان خاطری برای کشاورز ایجاد شود.
او با اشاره به اینکه کیفیت محصولات کشاورزی ناظر به ایمنی و سلامت غذاست، ابراز کرد: غذایی آیده آل است که باقی مانده سموم در آن نباشد اما غذای سالم و با کیفیت می تواند دارای حداقل مجاز باقی مانده های سموم بوده و از سم های در تولید آن استفاده شده باشد که دوره کارنس کمتری دارند و با محیط زیست سازگارند.
دهقان پور با بیان اینکه در استان فارس شاهد برخی از آفات و بیماری های نو ظهور و نو پدید مانند سوسک سرخرطومی حنایی خرما و زوال مرکبات هستیم، اضافه کرد: باید یافته هایی که در حوزه تحقیقات انجام می شود به تولیدکنندگان ما منتقل شود تا آنها هم بتوانند استفاده کنند.
وی با بیان اینکه معتقد است ما می توانیم با انجام یک مسئله یابی خوب به حوزه های تخصصی کمک کنیم، افزود: باید در کنارش یک کنشگری هم داشته باشیم و با انجام یک سری اقدامات جدید خلاء ها را برطرف کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه آنچه که به لحاظ علمی کارشناسان حفظ نباتات تشخیص داده اند و به صورت پروتکل، دستورالعمل ها و نسخه های کاربردی مشخص می شود باید انتقال داده شود، افزود: برای انتقال این مباحث باید از مروجین و مسئولین پهنه استفاده کنیم.
کارگاه آموزشی “آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و کاربرد آنها ” با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شیراز به مدت چهار روز در حال برگزاری است که “سید جواد نوروزیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور “نیز در گشایش این نشست حضور داشت.
بیش از ۴۰ نفر از کارشناسان کنترل کیفی حفظ نباتات سازمان های جهاد کشاورزی استان های کشور و مسئولین کنترل کیفی آزمایشگاه های سموم دفع آفات نباتی در این کارگاه حضور دارند که به انتقال دانش و تجربیات می پردازند.

انتهای پیام/