شعر حافظ مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است
شعر حافظ مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ شیرازی گفت: شاعرانی همچون حافظ، از گذشته­ های دور تا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده­ اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است که عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و….

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ شیرازی گفت: شاعرانی همچون حافظ، از گذشته­ های دور تا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده­ اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است که عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق را در پی خواهد داشت.

«فرهنگ پرمایۀ ایرانی ـ اسلامی در بستر تاریخ به سخنورانی نامبردار است که آوازۀشان مرزهای زمان را درنوردیده و کلام شیرین­شان از گسترۀ این سرزمین، فراتر رفته است.

ادیبان و شاعرانی همچون لسان­ الغیب حافظ شیرازی که با ارائۀ مفاهیم عمیق عرفانی و افکار والای انسانی و زبان و شعر فاخر خود، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ و ادب ایران عزیز داشته­ اند.

سده­ ها از زمان حیات حافظ می­ گذرد و این عارف نامی و سخندان بلندآوازۀ ایرانی، همچنان محبوب­ ترین شاعر ملی ماست.

همه­ ساله شمارگان بالایی از دیوان اشعار حافظ به چاپ می­ رسد و پس از قرآن کریم، پرنشرترین کتاب در ایران است.

محبوبیت این فارسی­ گوی ایرانی که در سطح جهانی هم شناخته­ شده است، البته تصادفی نیست، از آن رو که بسیاری از مضامین آیات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمین و اقتباس کرده و شعرش  بیش از هر چیر از سوره­ ها و تعالیم پیامبر اسلام تأثیر پذیرفته است.

در دیوان او سراسر، از فیض روح­ القدس، دم مسیحایی، سدره المنتهی، آب حیات، تجلی پرتو حُسن، استمداد از طایر قدس و پرواز تا خلوتگه خورشید حقیقت  سخن به میان آمده است.

زبان حافظ شیرازی، بازتاب حال ملت ایران در همۀ اعصار و به تعبیر گویاتر، آیینۀ تمام­ نمای فرهنگ تمامی ایرانیان بوده و هست.

لسان­ الغیب را به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب (مدظله­ العالی)، تنها به منزلۀ یک حادثۀ تاریخی ارج نمی­ نهیم، بلکه همچنین برای ما و همۀ ملت­ ها، حامل یک پیام و یک فرهنگ است و الگوی فرهنگی به شمار می­ رود. این الگوی بشردوستی که در اشعارش متجلی شده، در حقیقت نسخه­ ای مترقی از حقوق بشر ایرانی ـ اسلامی و یادآور منش ملی انسان­ دوستی نزد ایرانیان است.

به خود می­ بالیم که سالیانی دراز با اشعار، سخنان و آثار ادیبان و دانشمندان­مان، نفوذ فرهنگی خود را در عمق لایه­ های فکری و ادبی جهان گسترانیده­ ایم؛ این نفوذ نه از جنس هجمه و گسستگی فرهنگی غرب که از سنخ معرفت، ادب، کلام و کمال است.

شاعرانی همچون حافظ، از گذشته­ های دور تا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده­ اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشۀ اصیل فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است که عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق را در پی خواهد داشت.

ما قصۀ سکندر و دارا نخوانده­ ایم

از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس

اینجانب ضمن گرامی­داشت هفتۀ بزرگداشت حافظ شیرازی، تلاش دست­ اندرکاران نکوداشت این شخصیت سترگ را به­ ویژه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، استانداری فارس و اداره­ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، ارج می­ نهم و این رویداد را به تمامی دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی همچنین اصحاب شعر و ادب و معرفت در ایران و سراسر جهان و نیز مردم فرهنگ­ دوست و ادب­ پرور شیراز تبریک می­ گویم.

امید آنکه نگهبان جاوید اندیشه­ های ارزندۀ نیاکان­مان باشیم.

انتهای پیام/